Iran Newspaper

آغاز به کار «موسترا» با نخستین فاتح ماه

- وصال روحانی خبرنگار

هفتــاد و پنجمین دوره جشــنواره بینالمللی و معتبر ونیــز ایتالیا که همواره بعــد از کــن فرانســه دومیــن جشــنواره ســینمای جهــان تلقــی شــده اســت، چهارشــنبه شب گذشته شروعی پر سروصدا را در حضور شماری قابل توجه از نامداران این هنر و عالقهمندان سینما و با پخش فیلم افتتاحیه که کار تازه دیمیین چازل پدیده جوان سالهای اخیر سینمای امریکا است، تجربه کرد و ســپس در روزهای پنجشــنبه 8 و جمعه 9 شهریور شاهد پخش شش فیلم دیگر از بخش مسابقه جشنواره بود تا یک 72 ساعت اول سرشار از هیجان و تحول را پشت سر بگذارد. ■ مردان ماه نشین

فیلم افتتاحیه ونیز امســال که آن را موســترا هــم مینامند، همانطور که قبــالً نیــز نوشــتیم، کار جدید چــازل بهنام «اولیــن مرد» «یا «مرد نخســت» اســت کــه بر نیل آرمســتران­گ نخســتین مرد فاتح کــره ماه تمرکــز دارد. این فیلم مأموریت خبرساز سال 1969 سفینه آپولو 11 را با سه سرنشین ماجراجو که پساز گســیل شــدن از کرهزمین به جو ماه رسید و سپس با جدا شدن یک محفظه کوچک از درون آن (بهنام مدول ماه نشین) سه فضا نورد امریکایی را برخاک تیره و خشــک ماه نشاند، بهتصویر میکشد و سپس شرح میدهد که بر آرمســتران­گ که زودتر از بقیه پا روی ماه گذاشت، در سالهای بعدی و در زندگی پرفرازو فرودش چه گذشته است.

بازی پر تســلط رایان گاســلینگ در نقش آرمســتران­گ و اقتباس حرفهای جاش ســینگر از روی کتاب بیوگرافی آرمسترانگ و البته تصویرپرداز­ی عالی چــازل و مدیــر فیلمبــردا­ری منتخب وی یعنــی الینوس ســاندگرن، از همان روز نخســت «اولین مرد» را به یکی ازکاندیداه­ای تصاحب شــیر طالیی ونیز تبدیــل کــرده و رضایت گییر مــو دل تورو رئیــس هیأت ژوری جشــنواره و 8 همکار وی را هم موجب شده است.

الریپابلیـ­ـکا روزنامه پرتیراژ ایتالیا، روز پنجشــنبه «اولیــن مرد» را آمیزهای از رؤیاهــای شــیرین انســانی و واقعیتهــا­ی تلــخ علمــی نامیــد و چــازل را بابــت واقعگرایــ­یاش در عیــن دســت زدن بــه پــروژهای رؤیایی و سرشــار از جاهطلبیهای کم ثمر انسانها ستود.

جشــنواره فیلــم ونیــز در حالی کار خــود را آغاز کــرد که گییرمــو دل تورو رئیــس هیــأت ژوری جشــنواره به انتقــاد از روش انتخاب مدیران «موســترا» پرداخت و گفت: «باید انتخابها بین فیلمسازان مرد و زن برابر و به نسبت ۰5-۰5 باشــد و در غیر این صورت بســیاری از صداها که باید شــنیده شــود، خاموش خواهد شــد. خود من از 5 فیلم جدیدی که در دست تولید دارم، 3 تا را به کارگردانان زن سپردهام.»

بهگــزارش هالیــوود ریپورتــر، ونیز هــم مثل جشــنوارهه­ای کــن، لوکارنو و ســارایوو از ســوی طراحــان «تعهدنامــه برابری جنســیتی» تحت فشــار قرار گرفته است تا پای این پیمان را امضا کند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran