Iran Newspaper

درخواست 2 هزار دانشجوی پزشکی خارجنشین برای ورود به دانشگاههای داخل

تسهیالت وزارت بهداشت برای دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور

- پرستو رفیعی خبرنگار

رؤیــای تحصیل در حوزه علوم پزشــکی بویژه در کشــورهای خارجی برای خیلی از دانشــجویا­ن پزشــکی دشــوار شــده اســت بههمیــن دلیــل شــمار زیــادی از دانشــجویا­ن هرســال از طریــق برخــی مؤسســات و بنگاههــا یــا بــه عبارتــی برخــی از دالالن بــه خــارج از کشــور اعزام میشــوند و بعــد از تحصیل برای ورود بــه چرخه آمــوزش عالی کشــور با موانع و گرفتاریهــ­ای متعددی مواجه میشــوند. بههمیــن خاطــر برخــی از دانشجویان برای فرار از این شرایط یک تا دوســال تحصیــل در خارج از کشــور و گذراندن تعــدادی واحد درســی تاش میکننــد تــا بــا ارائــه ایــن میــزان واحد در دانشــگاهه­ای معتبــر داخلــی ادامه تحصیــل دهند. ایــن درحالی اســت که چنــدی پیــش وزیــر بهداشــت بــا توجه به نوســانات ارز و مشــکات ایجاد شده برای دانشــجویا­نی که در خارج از کشــور تحصیل میکنند شرایطی اعام کرد که طــی آن ورود این دســته از دانشــجویا­ن تسهیل شود.

بــه گــزارش وبــدا، ســید حســن قاضــیزاده هاشــمی گفت: بــا توجه به اینکه مشــکات ارزی مشــکاتی را برای دانشــجویا­ن و خانوادههای­شان به وجود آورده است، شرایط ورود به کشور را برای این دانشجویان تسهیل کردهایم و مدت زمانــی که این افــراد باید خارج از کشــور باشــند تــا اجــازه ورود بــه دانشــگاهه­ای مورد تأیید وزارت بهداشت را پیدا کنند، به نصف تقلیل پیدا کرده اســت، یعنی این دانشــجویا­ن با یک ســال تحصیل یا گذرانــدن 36 واحد، میتوانند متقاضی تحصیل در یکی از دانشــگاهه­ای کشــور شــوند و شهریهشان را نیز بر مبنای ریال پرداخــت کننــد. یک مقــام مســئول در وزارت بهداشــت در گفتوگو با «ایران» تأکیــد کرد: اســتفاده از این مصوبه مورد استقبال بســیاری از دانشــجویا­ن ایرانی خارج از کشور قرار گرفته است به گونهای که تاکنون بین هزار تا ۰۰۰۲ دانشجو برای اســتفاده از آن درخواســت خــود را ارائه کردهانــد. افزایــش متقاضیــان تــا جایی پیــش رفته که وزیر بهداشــت اعام کرد این مصوبه برای دوســال و تا سال 91۰۲ اعتبــار دارد و دانشــجویا­ن شــاغل بــه تحصیل در خارج از کشــور که عاقهمند تحصیــل در دانشــگاهه­ای داخل کشــور هســتند بایــد بــرای انجــام فرآیندهــا­ی اداری تعجیل کنند.

معــاون آموزشــی وزارت بهداشــت نیــز در ایــن بــاره تأکیــد کــرد: شــرایطی فراهــم کردهایــم کــه دانشــجویا­نی کــه از دو ســال قبــل تحصیــل خــود را در دانشــگاهه­ای معتبر آغاز کردهاند و ۶3 واحد درســی (حدود یکســال تا یکســال و نیــم) گذراندهانـ­ـد، میتوانند تقاضای انتقــال به دانشــگاهه­ای علوم پزشــکی داخل کشور بدهند. به گزارش ایرنا، باقر الریجانی خاطرنشــان کرد: در واقع این تســهیات مربوط به دانشجویانی است کــه در دو ســال اخیــر در گــروه پزشــکی تحصیلکردها­نــد. ضمن اینکه ظرفیت پذیــرش ایــن دســته از دانشــجویا­ن، ظرفیــت مــازادی اســت کــه ارتباطی با ســایر ظرفیتهای دانشــگاهه­ای علوم پزشکی ندارد. ■ دانشــگاهه­ا بایــد مورد تأییــد وزارت بهداشت باشد

البته اســتفاده از این تســهیات تنها شــامل حال دانشجویانی خواهد شد که دوره اصلی تحصیل در رشتههای علوم پزشــکی را قبل از تیر مــاه ۷9 آغاز کرده و در دانشــگاهه­ای مــورد تأییــد وزارت بهداشــت، درمان و آموزش پزشکی در حال تحصیل باشند.

بهطــوری کــه وزیــر بهداشــت در ایــن رابطــه تأکیــد کــرده اســت: ۰۰۷ دانشگاهی که در رتبهبندی بینالمللی باالتریــن نمــره را دارنــد، مــورد تأییــد وزارت بهداشــت هســتند و مابقی تأیید نمیشــوند. متأســفانه درطــول یکــی دو ســال گذشــته عــدهای از ایرانیــان در برخی دانشــگاهه­ا در کشــورهای مجاور که رتبهشــان از ۲ هــزار و 3 هزار عقبتر اســت، ثبتنــام کردهاند که ایــن افراد، پــس از پایــان تحصیات، مدرکشــان مــورد تأیید نخواهــد بود و اجــازه کار در داخــل کشــور نداشــته و گرفتاریهــ­ای زیادی گریبانگیر آنها میشود.

هاشــمی تأکیــد کــرد: روا نیســت که دانشــجویا­ن ایرانی بــا معدلهای باال را از تحصیل محــروم کنیم و به جای آنها افــرادی که بواســطه دالالن به خــارج از کشور میروند را در دانشگاهها، پذیرش کنیم که به خودشــان و آموزش پزشکی کشور، آسیب وارد کنند.

الریجانــی هــم بــا بیــان اینکــه در حــوزه پزشــکی هیــچ شــرکتی بــرای اعزام دانشــجو به خــارج از کشــور مورد قبــول وزارت بهداشــت نیســت، گفت: دانشــجویا­ن و داوطلبانــ­ی کــه اکنــون میخواهنــد بــرای تحصیل به خــارج از کشــور برونــد مطلــع باشــند در صورت بازگشت به کشور و تمایل به تحصیل در داخل کشور مشمول گذراندن ۲۷ واحد درســی میشوند. البته این افراد باید در دانشگاههای­ی درس خوانده باشند که از نظر وزارت بهداشت جزو دانشگاههای معتبر باشــد. بنابراین از هر دانشگاهی امــکان انتقــال بــه دانشــگاهه­ای داخل کشور وجود ندارد. معاون وزیر بهداشت خاطرنشــان کــرد: توصیه ما این اســت کــه دانشــجویا­ن و داوطلبــان مراقــب باشــند که فریب شرکتهایی که در این زمینــه واســطهگری میکننــد را نخورند و مســیر تحصیلــی را براســاس شــرایط خودشان انتخاب کنند. همچنین پایگاه اطاعرســان­ی وبــدا نیــز در خصــوص شرایط انتقال این دســته از دانشجویان طــی اطاعیــهای اعــام کــرده اســت: افــرادی که در دانشــگاهه­ای مورد تأیید وزارت بهداشــت در خــارج از کشــور مشــغول به تحصیل هستند و با داشتن شــرایط اعامی وزارت بهداشت و ارائه تقاضــا، بــه دانشــگاهه­ای داخل کشــور منتقل شــوند. البته در صورت موافقت وزارت بهداشت با انتقال این افراد، اخذ پذیــرش از دانشــگاهه­ای داخــل کشــور بــه عهده متقاضی اســت و شــهریه این دســته از افراد معادل ریالی شــهریهای اســت که در دانشگاههای خارج از کشور پرداخت کردهاند.

بــر اســاس ایــن اطاعیــه شــرایط انتقــال افــراد، نیــز کســب حــد نصاب معــدل در مقاطع مختلــف تحصیلی، شــامل معــدل کتبــی دیپلــم حداقــل ۶1 و معــدل پیشدانشــگ­اهی حداقــل ۷1، گذراندن حداقل ۶3 واحد درســی (طبــق ســرفصل دروس رشــته مربوط در دانشگاههای علومپزشکی کشور)، با حداقل معدل ۵1 در دانشــگاه خارجی مــورد تأیید وزارت بهداشــت و شــروع بــه تحصیــل در خارج از کشــور در دوره اصلی رشــتههای علوم پزشکی تا قبل از تیر 139۷ خواهد بود.

متقاضیــان میتواننــد بــا مراجعــه بــه ســامانه انتقــال دانشــجویا­ن خــارج از کشــور معاونــت آموزشــی وزارت بهداشــت، درمــان و آمــوزش پزشــکی و ارســال مــدارک مــورد نیــاز از طریــق ســامانه http://mohed.behdasht. gov.ir درخواســت خود را ثبت و در این خصوص اقدام کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran