Iran Newspaper

سروقامتان بر دوش تاریخ

نگاهی به آیین نخلبرداری در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع)

- مجتبی شهرآبادی -1 بررســی مردمشناســ­انه نخلگردانــ­ی در بزرگداشــت امام حســین، گیتی دشتکی، ماهنامه هفت آســمان، ســال هفدهــم، شــماره 56، بهار و تابستان493­1 -2 نخــل و نخلگردانــ­ی در اســتان یــزد، مهدیــه جمشیدی گوهرریزی، ماهنامه معرفت، سال 91، شماره 15

عاشــورا، روز دهــم از مــاه محــرم در گاهشــماری اســامی اســت. در عاشــورای سال 61 هجری قمری، امام حسین(ع) که از سوی مردم عراق، برای برپایی حکومتی براســاس آموزههــای اصیــل اســامی بــه عراق دعوت شــده بــود، در نبــردی نابرابر با نیروهای حکومت بنیامیه، در حالی که حتی جریان رسیدن آب به او و خانوادهاش را نیــز قطــع کــرده بودنــد، بهدســت میزبانانــ­ش ناجوانمردا­نــه بــه شــهادت رســید. ایــن واقعــه نقطــه عطفــی عظیم در تاریخ اســام و اندیشــه شــیعی بود. در قــرن چهــارم هجــری و در دوران حکومت آل بویــه کــه نخســتین حکمرانان شــیعه ایرانی بودند، مراسم عزاداری شیعیان به مناســبت واقعه عاشــورا حالتی عمومی و فراگیــر یافت. با روی کار آمدن صفویان در ابتدای قرن دهم هجری و اعام رســمیت مذهب شــیعه در ایران، مراســم عزاداری عاشــورا به سوگواری رســمی و سراسری در تمام نقاط امپراطوری تبدیل شد. آیینی که تا به امروز نیز هرســاله با شــکوه و عظمتی چشــمگیر و آمیختــه به انبوهی از رســوم و مراسم در سرتاسر ایران، برگزار میشود. از میان این انبوه مراسم و رسومی که در آیین سوگواری عاشــورا نزد شیعیان ایرانی اجرا میشــود، میتوان آیین نخلبــردار­ی را که نمادی از تابوتگردان­ی و تشییع پیکر امام حسین(ع) است، نام برد. نخل و نخلبرداری

نخلبــردار­ی یکــی از رســوم آییــن ســوگواری شــیعیان ایرانی در یادبود واقعه عاشــورا و شهادت امام حسین(ع) است که در برخی نقاط ایران، همچون یزد، کاشان، نایین، اردســتان، گناباد، فردوس ...و برگزار میشود. نخلبردارید­رآیینهتاری­خ

آییــن نخلگردانــ­ی در ایران اســامی را عمدتاً از نوشتههای بازمانده از سیاحانی که اینسرزمینر­ادرنوردیده­اندتاایامص­فویان میتوان پیجویی کرد. از میان گزارشهایی کــه در ســفرنامهه­ای جهانگردانـ­ـی چــون هانــری دالمانــی، پیتــرو دالوالــه، آدام اولئاریوس، ویلیــام فرانکلین ...و منعکس شــده، میتــوان برگــزاری این مراســم را در عزاداریهای ایرانیان شــیعه در سوگ امام حسین(ع) در آن روزگار دریافت.

اما بسیار پیشتر از این دست سفرنامهها، ابــن جوزی(مورخ بزرگ اســامی در ســده پنجــم هجــری) در المنتظــم خویــش، در شــرح وقایــع ســال 425 هجــری، از حمــل تابوتوارهه­ایــی ارائهبنــد­ی و طــاکاری شــده که منجنیق خوانده میشــد، در میان شــیعیان محله کرخ بغداد به هنگام رفتن بــه زیــارت حضــرت امــام علــی(ع) و امام حســین(ع) یــاد کرده اســت. براســاس این گزارش میتوان گفت که نخلبرداری بسیار پیشتر از دوره صفویان نیز در میان شیعیان انجاممیگرف­تهاست.

در دوره صفــوی، بــا ورود اولیــن گردشــگران خارجــی بــه ایــران، نخســتین گزارشها درباره رسوم مختلف عزاداریها ماننــد شــبیهگردا­نی و حمــل صندوقهــا، ضریحهــا و عماریها در دســتههای عزا در ســفرنامهه­ای ایشــان آورده شــده است. از جمله پیترو دالواله که در سالهای سلطنت شاه عباس 996-1035(لوا هجری قمری) بــه ایران ســفر کــرده و دو بار شــاهد حرکت دســتههای عــزادار در اصفهان بوده اســت مراسم تابوتگردان­ی را توصیف کرده است. گرچــه دالوالــه، ایــن تابوتهــا را نمــادی از تابوت حضرت علی(ع) میداند.

آدام اولئاروس، سیاح و دولتمرد آلمانی در زمان سلطنت 1035-1048(یفصهاــش هجــری قمــری) شــاهد گرداندن نخــل در اردبیــل بوده اســت. وی نخل را دســتگاهی چوبی به شــکل برج مدور توصیف میکند و مینویســد بر آن چهار قبضه شمشیر فرو کرده بودند کـــه بـــه سبب زیادبودن اشیای تزئینی دیدن آنها دشوار بود.

ویلیام فرانکلین، افســر انگلیسی که در اواخــر روزگار زندیــه در حوالــی ســال 1202 هجری قمــری از کلکته به ایــران آمده بود، از این آیین ســوگواری در میان مردم شــیراز مینویسد.

جیمز موریه انگلیســی کــه در اوایل ایام حکمرانی قاجارها به ایران سفر کرد، درباره مراســم عزاداری شــیعیان ایــران و گروهی از شــیعیان هنــد در شــهر تهران و مراســم تعزیهخوانـ­ـی در دوره فتحعلیشــا­ه چنین مینویســد: ضریــح آذینبســته کوچکــی کــه در آن قبــر امــام را بــه نمایش گذاشــته بودنــد، در محــل نمایــش قــرار داشــت. او در وصف چگونگی مراســم عاشــورا به یک محمــل شــبیه تابــوت یــا ضریح مزیــن به گوهر و ســنگهای گرانبها، اشــاره میکند و مینویسد: هشــت نفر مرد، ایـــن ضریح را که اطرافش با شــالهای کشمیری پوشیده شــده بود، روی شانههایشــ­ان در دستههای عزای روز عاشــورا حمل میکردند. بر نوک ســر ضریح دســتاری قرار داشــت که مظهر عمامهپیغمب­ر[ص]بود. نخلچیست؟

نخــل، اتاقکــی اســت چوبــی و حجیم. معموالً شکلی جناغی و شبیه درخت سرو دارد. چارچــوب نخــل، دارای چوببســتی بــا یک کفبند اســت که بر اســاس کوچکی یــا بزرگــی دارای هشــت تــا بیســت تیرچــه چوبی و الوار و چهار تا دوازده ســتون چوبی بلند میباشــد. بدنه نخل در نمای بیرونی و از جلــو و عقــب آن نیــز معمــوالً چوبــی و مشبک است. ارتفاع بدنه نخلها با یکدیگر متفاوتاست.امایکیمهمت­ریننمونهای­ن نخلهــا که قدمتی بالغ بر چهار قرن دارد و اینک در میدان امیرچخماق یزد نگهداری میشود به بیش از پنج متر میرسد. نخلها عموماًازچوبهایمح­کموسنگینسا­خته میشــوند. عمدتــاً از چوب تبریــزی، بلوط، گردو و امثال آن. اتصاالت آن از میخ پرچی اســت کــه در آهنگــری ســنتی «گل میــخ» خوانده میشود. چوبها، با اشکال کشویی نــر و ماده، بــه هم وصل میگردنــد و با گل میخها، محکم و پرچ میشوند. وجهتسمیهنخ­ل

نخل در نظر سوگواران، نمادی از تابوت امام حسین(ع) اســت. نخل، البته بیش از هرچیــز تداعیکننــ­ده درخت خرما اســت. در حالــی کــه نخــل، کوچکتریــن شــباهتی بــه درخــت خرمــا نــدارد و حتــی معمــوالً در ســاخت آن نیــز از چوب خرما اســتفاده نمیشود.بنابهنوشته­بعضیتاریخن­گاران، پیکــر بیجــان امــام حســین(ع) را بعــد از شهادت، روی چند تکه چوب درخت خرما، جابهجا کردند و براین اساس احتمال دارد که نام این سازه و مراسم از چنین پیشینهای اخذ شــده باشــد. در عوض، نخل اگر شــبیه درخت خرما نیست اما بدون شک شباهت زیادی به ســرو دارد. ســرو در ادبیــات ایران، نمــادی از رشــادت و ســربلندی و آزادگــی اســت. یعنی مفاهیمی کــه بیش از هرکس در خور امام حسین(ع) است. مراسم نخلبرداری

مراســم نخلبنــدی و نخلگردانــ­ی، بدین صورت اســت کــه از آغاز مــاه محرم، خادمــان هیأتهای عــزاداری، بــه تزئین و آذین بســتن نخل مشغول میشوند. آذین بســتن نخل که معموالً چنــد روزی بهطول میانجامیــ­د، کاری اســت زمانبر و در عین حال نیازمند مهارت و سلیقه خاص که آن را معموالً از پدران و اجداد خود میآموزند. بنابراین این کار معموالً پیشهای خانوادگی اســت که نسل بعد نســل در یک خانواده از پدر به فرزند میرســد. آراستن نخل به این ترتیــب اســت که یک طرف از بدنــه آن را با آیینههایــ­ی کوچک و بزرگ آذین میبندند کهنمایانگر­نورافشانیپ­یکرامامحسی­ن(ع) در آن اســت. طــرف دیگــر نخــل تمامــاً روکش پارچهای سیاهی دارد که شمایلی از درخت ســرو به رنگ سبز در وسط قسمت سیاهپوش نصب شده است.

ســرتاپای آن نخــل را نیــز بــا دشــنهها و شمشــیرهای­ی که نوک آنها بهسمت داخل نخل فرو رفتهاند، تزئین میکنند. این تیرها و شمشــیرها نیز نمــادی هســتند از تیرها و زخمهایــی که بــر پیکر امام حســین(ع) در میــدان نبــرد وارد شــده اســت. در دو طرف دیگر بهصورت قرینه، پرده سیاهی آویخته میشــود کــه روی آن شــکل شــیر و بدنــی بیسر آغشــته به خون نقاشی یا تکه دوزی شده است. درحالیکه شیر بر آن بدن بوسه میزند یا باقیمانده نیزههــا را از بدن خارج میکند. در روایات داســتانی ایرانی از واقعه عاشــورا، آمده اســت که خداوند لشــکری از شــیران را بــرای کمــک به امام حســین(ع) به سوی کربا فرســتاد. اما شیران زمانی به کربا رسیدند که ساالر شهیدان به شهادت رســیده بــود. درهنگام نخلگردانــ­ی یکی از ســادات، بر بلنــدای نخل قــرار میگیرد و با صدای ضربات ســنج و بانگ «یا حســین» نخلگردانان را هدایت میکند. متقاضیان بلنــد کــردن نخل افــرادی پابرهنه هســتند کــه به آنهــا «نخــل کــش» میگوینــد. آنها دســتههای چهار طرف نخــل را میگیرند و دســتههای بلند و قطور نخل را روی شــانه، قرار میدهند و با ذکر «یا حسین» آن را بلند میکنند. نخل کشــان باید مســافت تعیین شــدهای را پیموده و دوبــاره به جایگاه اولیه نخل باز گردند. نخل در حســینیهها و تکایا، میادین مهم شــهر و روستا حمل میشود. در داخل حســینیهها و میادین، نخل، چند بار با فاصله زمانی متفاوت برداشــته شــده و هــر بار، ســه دور، به این نیت که پیکر امام حســین(ع) ســه روز در صحــرای کربا قرار داشت، در طول و عرض یا گرداگرد حسینیه و میدان گردانده میشود. منابع:

 ??  ?? مراسم نخل برداری در روز عاشورا - طبس
مراسم نخل برداری در روز عاشورا - طبس
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran