Iran Newspaper

برای صلح با ویلچر می دویم

- نعیمهعباسی­ان فعال حقوق معلوالن

۶۱ شــــهریور­ماه دریاچــــه خلیــــج فارس میزبان افرادی بود که میخواستند برای صلحدرکناری­کدیگربدوند­اماایندوید­ن بامسابقاتد­یگرکمیمتفا­وتاستاین بارمعلوالن­جسمی-حرکتیدستبه­کار شدندتاباقو­تبازوچرخها­یویلچررابه حرکتدرآورد­هومسابقهده­ند.

شـــاید «دویـــدن بـــرای صلـــح» کلیشـــهای باشـــد اما همه بایـــد برای صلح و یافتن معنای واقعی آن کاری کنند. این عبارت باید در لحظه لحظه زندگیمـــا­ن معنـــا پیدا کنـــد. صلح با خانواده، محیط کار، محیط زیســـت و حتی برای صلح جهانی همگی برای تحققصلحبای­دبهنحویبدو­یم.

اما این بـــار دویدن شـــهروندا­نی که تـــوان حرکـــت ندارند معنـــای دیگری دارد.حضـــور افـــراد دارای معلولیت در این جمع بهانهای است برای شکستن فاصلههـــا در ارتبـــاط مســـتقیم با همه جامعهتابگو­ییممابرایآ­شتیآمدهایم.

همهکنارهم۰­۱کیلومتردو­ردریاچه خلیج فارس دویدند و فرقی نمیکرد شـــهروند معلول باشی یا عادی، مهم روحیـــه رقابت ســـالم و رفاقـــت میان شـــرکتکنن­دگان بود. دراین مســـابقه نفراولی وجود ندارد همه برنده بودند و مـــدال و لوح گرفتنـــد. تنها چیزی که به این مراسم معنا میداد انسانیت و صلح بـــود. فعاالن حوزه معلولیت با این کار میخواستند حضور معلوالن را درجامعهبهع­نوانبخشیاز­شهروندان، عادیســـاز­ی کنند. تا جامعـــه باور کند شهروندانی با مشکالت جسمی دارد و باید فضا را برای حضورشان درجامعه آماده ســـازند. اتفاق مهم این مسابقه مناسبســـا­زی مســـیر بـــود، بهگفتـــه حاضران مسابقه معلوالن مشکلی در تردد نداشتند و مسیر با وجود پلهها با رمپبرایشان­هموارشدهبو­د.امیدمان آناستکهروز­یمناسبسازی­شهری زمینهاستقا­للهرچهبیشت­رافراددارا­ی معلولیتراف­راهمسازدتا­همهبتوانیم کنار هم از شهری بدون مانع بهرهمند شویم.برگزاریچنی­نمسابقاتور­زشی میتواند روحیه جمعی میان مردم را افزایش دهد و شادی و نشاط میان آنها رنگیدیگرپی­داکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran