Iran Newspaper

سرویس مدارس برای دانش آموزان استثنایی رایگان است

- مجید سرایی خبرنگار

تاکســـیرا­نی شـــهرداری، از جملـــه ســـازمانه­ایی اســـت کـــه در بحـــث خدماترســـ­انی بـــه اقشـــار مختلـــف جامعه، همیشـــه محل نقد و نظرهای مثبـــت و منفـــی قـــرار گرفتـــه و عموماً پاســـخهای مســـئوالن ایـــن ســـازمان، نتوانســـت­ه تمام اقشـــار را راضی کند. از جملـــه این اقشـــار، نابینایـــ­ان و عموماً جامعه معلوالن است که از این سازمان انتظار همراهی بیشتری در بحث ایاب و ذهاب با شـــهروندا­ن معلـــول دارند. یک پرسش عمومی و دائمی: سازمان تاکســـیرا­نی برای نابینایـــ­ان و معلوالن غیر نابینا چه تسهیالت و خدماتی ارائه میدهد؟ آیا این تســـهیالت و خدمات از نظـــر کیفـــی توانســـته بـــرای جامعه معلوالن رضایت بخش باشد؟ مهدی ابراهیمی، معاون فنـــی و بهرهبرداری سازمان تاکســـیرا­نی شـــهرداری تهران بهعنوان یک مسئول کارشناس در این زمینه، در گفتوگوی کوتاه با «توانش» به این پرسش و پرسشهای دیگر پاسخ میدهد. «چهار ســـال است که سازمان تاکسیرانیش­هرتهرانخدم­اتسرویس مـــدارس را به دانشآموزان اســـتثنای­ی ارائـــه میدهـــد. این ســـرویسها در دو قالـــب تاکســـی ســـواری و ون، موظفند دانشآمـــو­زان را از در منازلشـــا­ن بـــه مدرسه برســـانند و بالعکس، از مدرسه به در منازل باز گردانند.» ■ آیـــا ایـــن خدمـــات شـــامل تمـــام معلولیتهــ­ـا میشـــود یـــا گروههـــای خاصی از معلوالن را در بر میگیرد؟

ما به هفـــت گـــروه معلولیتی این خدمـــات را ارائه میدهیـــم. حقیقت این اســـت که احساس کردیم باید این خدمات بـــه تمام گروههای معلولیتی ارائه شود؛ چون تا قبل از این تسهیالت، والدین گروههایی از معلوالن در بحث رفت و آمـــد فرزندشـــا­ن نگرانیهایی داشـــتند؛ تا آنجـــا که فرزندشـــا­ن را در خانه نگـــه میداشـــتن­د و بـــا ارائه این خدمات به جامعه برگشتهاند. ■ یکـــی از مهمترین فاکتورهـــ­ا در ارائه ســـرویسها و خدمـــات مختلـــف بـــه معلوالن، آموزشهای الزم به نیروهای خدمات رسان است. آیا شما باال بردن را آموزش دادهاید؟

اتفاقـــاً ایـــن فاکتـــور بـــرای مـــا در اولویت بود؛ چون یک راننده سرویس دانشآموزان نابینا و دیگر معلولیتها باید بدانـــد چگونه رفتـــار صحیحی با این دانشآموزان داشـــته باشد و حتی در مواقع الزم، در ســـوار شـــدن و پیاده شـــدن به آنها کمک کند. از دیگر ســـو، باید در رانندگیش دقت کند که خدای نکـــرده کوچکترین اتفاقی نیفتد. تمام این مـــوارد را به رانندههایم­ان آموزش دادهایم. ضمـــن اینکـــه از رانندههای دارای خـــودروی اســـتاندا­رد و ســـالم استفاده میکنیم. ■ هزینههـــا­ی ایـــن ســـرویسها از چه اعتباراتیت­أمینمیشوند؟

ما بـــا هماهنگی ســـازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، مدارسی را کـــه باید به آنها ســـرویس ارائه دهیم، شناساییمیک­نیم:سپسباشرکته­ای خصوصی که بـــا تاکســـیرا­نی همکاری میکنند، مذاکـــره میکنیم تا با توجه به فاکتورهایی که در نظر گرفتهایم، راننده و خـــودروی اســـتاندا­رد را در اختیارمان بگذارنـــد. هزینـــه این ســـرویسها هم از محل اعتبارات ســـازمان تاکســـیرا­نی که بـــه این منظـــور در نظر گرفته شـــده است، تأمین میشـــود. در واقع والدین دانشآموزان­استثناییهی­چهزینهایدر قبالدریافت­اینخدمات،نمیپردازند. ■ شـــما اشـــاره بـــه اختصـــاص ایـــن سرویسها به تمام گروههای معلولیتی کردید. لطفاً کمی درباره نحوه خدماتی که ارائه میشود بسته به نوع معلولیت دانشآموزان، توضیح دهید!

عرض کـــردم که مـــا آموزشهای الزم را بـــه رانندههـــ­ا میدهیـــم تـــا با گروههای معلولیتـــ­ی رفتار صحیحی داشـــته باشـــند. خب طبیعی اســـت نابینایـــ­ان مشـــکالت افراد جســـمیحرک­تی ندارنـــد و براحتـــی میتوانند از تاکســـیها­یی که بهعنوان ســـرویس اختصـــاص داده ایـــم، اســـتفاده کننـــد. امـــا دانشآمـــو­زان جســـمی- حرکتی شـــرایط متفاوتـــی دارند. این دانشآمـــو­زان از اتوبوسهای مجهز به باالبر اســـتفاده میکننـــد که حدود ۰3 دســـتگاه اتوبوس از شـــرکت واحد اتوبوســـر­انی برای این ســـرویسها در نظر گرفته شده است.

در ایـــن میـــان برخـــی دانشآموزان جسمی-حرکتی هستند که میتوانند با کمکرانندها­زتاکسیاستف­ادهکنند.طبعاً ایندستهازد­انشآموزاند­رکنارنابین­ایان ازسرویسهای­تاکسیاستفا­دهمیکنند. ■ چه تعداد دانشآموز استثنایی از این سرویس سازمان تاکســـیرا­نی بهرهمند شدند؟

ما سال گذشته به ۶ هزار دانشآموز بـــا هـــزار و ۰۰۱ دســـتگاه تاکســـی و ون سرویس ارائه کردیم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran