Iran Newspaper

خودم‌را‌برای‌یک‌چالش‌کامال‌متفاوت‌آماده‌کرد‌هام

گفتوگوی «ایران» با شهرزاد مظفر که سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان کویت شد شرایط مالی در کشورهای دیگر با ایران تفاوت دارد و قطعاً یکی از انگیزههایم رسیدن به شرایط مالی بهتر بوده است

- حامد جیرودی خبرنگار

ورزش بانــوان ایران، روز به روز در حال پیشرفت است و این موفقیتها چه در بازیهــای آســیایی و چه در مســابقات دیگــر رشــتههای مختلف نمــود عینی داشــته و بانــوان ایرانــی، بارهــا پرچــم کشــورمان را در رقابتهای بینالمللی بــه اهتــزاز درآوردهانـ­ـد. نکتــه جالــب اینجاســت کــه حــاال خیلــی از بانــوان ورزشــکار به عنوان لژیونر در کشورهای دیگــر فعالیــت میکنند و حاال شــرایط بــه گونــهای پیــش رفتــه کــه مربیــان بانوی ایرانی هم از کشــورهای مختلف پیشــنهاد دریافت میکنند. یکی از این مربیــان، شــهرزاد مظفــر اســت. مربی موفقــی کــه ســالها هدایت تیــم ملی فوتبــال و فوتســال ایــران را برعهــده داشــت و در جــام ملتهــای فوتســال 2018 آسیا هم توانست تیم ملی ایران را بــه قهرمانــی برســاند امــا در حالــی کــه بــه نظر میرســید مظفــر همچنان هدایــت تیم ملــی فوتســال را برعهده داشــته باشــد، او با قراردادی 2 ساله به کشــور همســایه یعنی کویت پیوست تا به عنوان ســرمربی ســکان هدایت تیم فوتســال بانوان ایــن کشــور را عهدهدار شود. این موضوع باعث شد تا به سراغ ایــن مربی موفق ایرانــی برویم و با وی صحبت کنیم. مظفر در گفتوگویی که با «ایران» داشــت، دربــاره برنامههای خــود و چرایی رفتنش از ایران صحبت کرد.

مظفــر دربــاره پیشــنهاد کویتیهــا کــه منجر به قــرارداد با وی شــد، چنین توضیــح داد: «کویتیهــا از زمانــی کــه پیشنهادشــ­ان را مطــرح کردنــد، خیلی عزمشان راسخ بود و برای همین کارها خیلی ســریع جلو رفت و خواستههایی که داشــتند، خیلی مشــخص و شــفاف بود. بــرای همیــن کار ما خیلــی راحت جلــو رفت و ظــرف ‪2 3،‬ هفته منجر به عقد قرارداد شد.»

واکنــش این مربی بــه صحبتهای فریــده شــجاعی، نایــب رئیــس ســابق بانــوان فدراســیون فوتبــال کــه معتقد اســت در حــق شــهرزاد مظفــر کوتاهی شــده کــه از ایــران رفتــه، چنین اســت: «مصاحبــه خانــم شــجاعی را خواندم و ایشــان بــه مــن لطــف داشــتهاند امــا در مــورد خــودم بایــد بگویــم کــه آنچه مشخص اســت این که شرایط مالی در کشــورهای دیگــر با ایران تفــاوت دارد و قطعــاً یکــی از انگیزههایـ­ـم رســیدن به شرایط مالی بهتر بوده است.»

او درخصوص سؤالی مبنی بر اینکه تفاوت مالی قرارداد جدید با حضور در تیم ملی ایران چقدر است و به عبارتی چند برابر شــده؟ چنین پاسخ داد: «در قــرارداد من بندی وجــود دارد که مبلغ آن را اعالم نکنیم. چون خیلیها مبلغ قراردادم با ایــران را میدانند، بنابراین اگــر بگویــم قــراردادم بــا کویتیها چند برابــر آن اســت، در واقــع رقــم را فاش کردهام. همین قدر میتوانم بگویم که مطمئناً خیلی متفاوت است.»

ســرمربی ســابق تیم ملی فوتســال بانوان درباره اینکه آیا فدراسیون فوتبال به او پیشنهاد تمدید قرارداد داده بود یا نــه، چنین توضیــح داد: «در ابتــدا باید ایــن توضیح را بدهم کــه اصوالً قرارداد بستن در فدراسیون فوتبال، یک مقدار زمانبــر اســت و خیلی مواقــع هم پیش آمــده کــه قرارداد مــا به لحــاظ تاریخی تمام شده و طول کشیده تا تمدید شود ولــی به این معنا نبوده که نمیخواهند تمدیــد کننــد. البتــه مــن نمیخواهــم تأییــد کنــم کــه این رونــد خوبی اســت ولــی ایــن شــرایط بــه صــورت معمول وجــود دارد. حتــی قبــل از اینکــه کویت مســألهاش جــدی شــود، از مــن برنامه خواســتند. بــا ایــن حــال، همیشــه یک نشــانههای شــفاهی وجود دارد که تو را میخواهند یا نه که این نشانهها مثبت بود ولی قرارداد کتبی امضا نشده بود.»

وی دربــاره اینکــه بــه عنــوان مربــی قهرمــان آســیا به کویــت رفتــه و حاال چه شــرایطی در ایــن کشــور خواهــد داشــت، گفت:«دغدغهمندرا­یرانقهرمان­یآسیا و رقابت با تیمهای مطرح دنیا بود ولی در اینجا باید از صفر مطلق بســازم و شــروع کنم. چون در کویت چیزی به نام فوتسال بانوان وجــود ندارد. بنابرایــن من باید در اینجــا از اســتعدادی­ابی گرفتــه تا تشــکیل تیمهای ملی فوتســال بانوان در ردههای مختلــف، آمــوزش مربیــان و راهانــداز­ی لیــگ کار کنم و این چیزهایی اســت که از من خواســته شــده و در واقع اینجا هستم کــه فوتســال کویــت را راه بینــدازم. مــن خودم را بــرای یک چالش کامالً متفاوت آمــاده کردهام و بــا آگاهی اینجــا آمدهام. قرار نیست با تیمهای مطرح آسیا رقابتی داشــته باشــیم یــا مقامــی کســب کنیم و آنها هم از من چنین چیزی نخواستهاند. ضمن اینکه کویت کشــوری اســت که زیر 2میلیون نفرجمعیت دارد و دو، سه سال هم از سوی فیفا محروم بودهاند، بنابراین ما در نقطه زیر صفر هستیم و امیدوارم در این دو ســالی که اینجا هســتم، روز به روز جلوبرویم.»

مظفــر دربــاره اینکه از بیــن مربیان بانــوی ایرانــی، دســتیاری را بــه کویــت میبرد هــم توضیح داد: «این موضوع در فکــر من هســت ولی زمــان میبرد. مــن خــودم در چنــد مــاه اول، فقــط بایــد اطالعــات جمــعآوری کنــم و ظرفیتهای موجود را بسنجم ولی اگر ســاختارها را شــکل بدهیم، میتوانیم بیشــتر روی حضور دیگر مربیان ایرانی فکر کنیم.»

شــهرزاد مظفــر درباره اینکــه آینده فوتســال ایــران را بــدون خــودش چطــور میبینــد؟ ایــن پاســخ را داد: «اوالً کــه قطعــاً تیــم ایــران میتوانــد بــه موفقیتهایـ­ـش ادامه دهــد. چون ظرفیتهــا در ایــران آنقــدر باالســت که وجــود یا عــدم وجود یک نفــر تأثیر نمیگذارد و آنچه مهم است، مدیریت و برنامهریزی مناســب اســت و مربیان و بازیکنــان یکســری ابزارهایی هســتند که اگر مدیریت خوبی کنارشــان باشــد، یــک تیم میتواند به موفقیت برســد و حاال هم مربیان خوب و واجد شرایطی هســتند کــه میتواننــد ایــن راه را ادامه دهند و فدراســیون هــم قطعاً حمایت میکنــد. بــه هــر حال مــن 20 ســال در ایران، چــه در تیم ملی فوتبال و چه در تیم ملی فوتسال و باشگاهها کار کردهام و مدال طال، نقره و برنز آســیا را با ایران گرفتم. برای همین احساس میکردم که باید فضــای جدیــدی را تجربه کنم امــا تیــم ایــران همیشــه برای مــن در اولویــت اســت. آنقــدر بــه موفقیــت ایــن تیــم عشــق دارم و فضایــی را در قلــب مــن دارد که هــر جــای دنیا که باشــم، ایــن فضــا هیچ وقت توســط تیم دیگری پر نمیشــود و برای تیم ملــی ایــران اســت. به هــر حــال، اینجا هــم شــرایط متفاوتی به من پیشــنهاد شــد و به مــن انگیزه داد ایــن راه جدید را امتحــان کنــم و بــا ایــن کــه میدانم فدراسیون هم ظرفیت محدودی دارد اما امیدوارم شــرایط متفــاوت و بهتری را بــرای قرارداد با مربیان ایرانی داشته باشــد. من هم هر کمکی از دســتم بربیایــد، بــرای کمــک به تیم ملی ایــران دریغ نمی کنــم و امیدوارم این تیم در همه تورنمنتهای پیش رو موفق باشد و من هم سعی میکنم که نماینده خوبی برای سایر مربیان ایرانی

بخصوص بانوان باشم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran