Iran Newspaper

خداحافظی 12 رئیس فدراسیون بازنشسته از ورزش

تاج به دو موضوعی که او را از این قانون مستثنی میکند، متوسل شده است

-

بــا ابالغ قانون ممنوعیــت بهکارگیری بازنشســتگ­ان، بســیاری از مدیــران در بخشهــای مختلــف اجرایــی کشــور باید از ســمت یا ســمتهای خود کنار برونــد، از جملــه در دســتگاه ورزش و جوانان کشــور که به گفتــه محمدرضا داورزنــی، معــاون ورزش قهرمانــی وزارت ورزش تعداد زیادی از مدیران از جملــه 12 رئیــس فدراســیون و 2 معــاون وزیر ورزش قطعاً شــامل این قانــون میشــوند و بایــد بــا صندلــی ریاست خداحافظی کنند.

بهــرام شــفیع (رئیــس فدراســیون هاکــی)، غالمرضــا امینــی (رئیــس فدراســیون قایقرانــی)، علیرضــا رحیمــی (رئیــس فدراســیون هندبــال)، علــی مجــدآرا (رئیــس فدراســیون ورزشهــای همگانــی)، مصطفــی کریمی (رئیس فدراســیون ناشــنوایا­ن)، احمــد ضیایــی (رئیــس فدراســیون والیبــال)، محمدعلــی صبــور (رئیــس فدراســیون ســهگانه)، محمــود رشــیدی (رئیس فدراســیون ورزشهــای رزمــی)، محمدصــادق فرجــی (رئیــس فدراســیون کاراتــه)، محمــد درخشــان (رئیس فدراســیون جودو)، حجــتاهلل دهخدایی (رئیس فدراســیون چــوگان) و مهــدی تــاج (رئیس فدراســیون فوتبال) 12 رئیس فدراسیون در ورزش هستند که شامل ایــن قانون میشــوند و بایــد بزودی با سمت خود خداحافظی کنند.

بــر همیــن اســاس علــی اصغــر یوســفنژاد، نایــب رئیس فراکســیون ورزش مجلــس شــورای اســالمی بــا تأکید بر این موضوع که فدراسیونها و تیمهــای ورزشــی دولتــی مشــمول قانــون منــع بهکارگیری بازنشســتگ­ان میشــوند، اظهــار کــرد: «فلســفه و توجیــه ایــن قانــون ایــن بود کــه فضا بــرای جوانــان بــاز شــود و اتمســفر جدیــدی در ادارات و ســازمانها بــه وجــود آید کــه ورزش هم تابعی از آن اســت. در واقع میخواهیم از اســامی تکراری و امتحان پس داده و نوعاً کم انگیــزه در ســطوح مدیریتی اســتفاده نشــود. بر همین اساس فدراسیونها، تیمهــای ورزشــی دولتــی و معاونیــن وزارت ورزش و جوانــان مشــمول این قانون هستند.»

همچنیــن یوناتــن بت کلیــا، عضو فراکســیون ورزش نیــز در همیــن رابطــه، یادآور شــد: «فدراســیون­های ورزشــی و تمامــی ادارات دولتــی و آنهایــی کــه زیرمجموعــ­ه حاکمیــت هستند، مشمول این قانون میشوند. طبیعتاً باشگاههای دولتی هم در این مجموعــه جای میگیرنــد. با توجه به اینکــه رؤســای فدراســیون­ها از ســوی وزیــر معرفــی و پیشــنهاد میشــوند، خواســته یــا ناخواســته زیرمجموعــ­ه دولــت هســتند و عــالوه بــر ایــن، مــا تعــداد زیــادی تحصیلکــرد­ه ورزش و تربیــت بدنــی داریــم که میتــوان از حضور آنها استفاده کرد.» ■ تــاش تــاج بــرای ادامــه کار در فدراسیون فوتبال

ایــن در حالــی اســت کــه برخــی از رؤســای فدراســیون هماننــد مهــدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال مباحث دیگــری را مطــرح میکننــد. تــاج در ابتــدا بحــث درصــد جانبازی خــود را مطــرح کــرد و پــس از آن اعــالم کــرد کــه فدراســیون فوتبــال زیرمجموعــ­ه دولــت نیســت و دولــت نمیتوانــد بــرای ایــن فدراســیون تصمیمگیــر­ی کنــد. بــر همیــن اســاس، در روزهــای گذشته عکسی از اساسنامه فدراسیون فوتبــال منتشــر شــد و در آن عکــس، بنــدی در اساســنامه دیــده شــده کــه آن را از مجموعــه نهادهــای دولتــی خــارج میکنــد. مــاده اول اساســنامه ایــن فدراســیون کــه مصــوب هیــأت وزیران است، میگوید که این مؤسسه غیردولتــی اســت و دیگــر در تعریــف آن کلمــهای مبنــی بر عمومــی بودن ذکر نشــده اســت. به همین دلیل نام ایــن فدراســیون، کامــالً غیردولتــی را یدک میکشد و رئیس آن را نمیتوان رئیس یــک مجموعه دولتــی قلمداد کــرد. ایــن یکــی از راههایــی اســت کــه مهــدی تــاج در روزهــای گذشــته آن را مطــرح کــرد و بــا ایــن روش بــه دنبال آن اســت تا از صندلی ریاســت فدراســیون فاصلــه نگیــرد. البتــه دیروز مهــدی تاج، رئیس فدراســیون فوتبــال در مصاحبــهای درخصــوص درصد جانبازی بیان داشــت: «من با توجــه به اینکه در 10 ســال گذشــته در کمیســیون حاضــر نشــدهام، بــا توجه بــه ضایعات بــه وجود آمــده در لگن و ضــرورت تعویض لگن، بــا توجه به نظر پزشــک متخصص ممکن اســت تغییراتی در درصــد جانبازیام پدید آید. من در همه این ســالها هیچ گاه از بحــث جانبازی هیچ گونه اســتفاده مــادی و غیرمالی نبــردهام و نخواهم برد.» او در ادامه بــه بحث غیردولتی بــودن فدراســیون فوتبال اشــاره کرد: «ســال 85 کــه فوتبال ما تعلیق شــد، کمیتــه انتقالی با حضور 6 کارشــناس و نماینــدگا­ن فیفــا و ســازمان تربیــت بدنــی وقت به ریاســت آقــای صفایی فراهانــی شــکل گرفــت و در نهایــت اساســنامه­ای را تصویــب کردنــد و بــر اساس آن فدراسیون فوتبال را نهادی غیردولتــی تعریف کردند. بر اســاس آن حدود 11 ســال است که فدراسیون فوتبال به عنوان یــک نهاد غیردولتی در حــال فعالیــت اســت. به هــر حال اطاعــت و تبعیــت از قانــون بــر همــه الزم اســت و بــاز هــم اعالم مــیدارم کــه در صورت تشــخیص دولتی بودن فدراســیون، هیــچ اصراری بــر ماندن تمامــی بازنشســتگ­ان در فدراســیون نخواهد بود.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran