Iran Newspaper

آغاز مهر با امید

- محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش

ســال تحصیلی جــاری امروز بــه پایان می رســد و جامعه تعلیم و تربیت در کنار سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط، خود را برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده میکنند.

آمــوزش و پــرورش ســالی را پشــت ســر میگــذارد کــه موفقیتها و ناکامیهایـ­ـی را تجربــه کــرده اســت امــا در ایــن میــان یکــی از مهمتریــن دســتاورده­ای دولــت تدبیــر و امیــد، بهبــود شــاخصهای نظــام آموزشــی بویــژه در اســتانها و مناطــق کمتر توســعه یافته بوده اســت. هرچنــد همچنان فاصلــه کاســتیها در ایــن مناطــق نســبت بــه مناطــق برخــوردار کشــور معنــی دار و قابــل توجــه اســت اما تالش دولــت و وزارتخانــ­ه متبوع در طی 5 ســال گذشــته نشــانگر موفقیتهای چشمگیری در این زمینه است.

در چنــد روز گذشــته خبــری در رســانههای جمعــی و شــبکههای مجــازی منتشــر شــد کــه نشــان مــیداد تعــداد قابلتوجهی از دانشآموزان شهرســتان ســراوان در اســتان سیســتان و بلوچســتان در کنکــور سراســری ســالجاری در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شدهاند به نحوی که 6۲ نفر از دانشآموزان در این شهرستان، موفق بــه ورود در رشــتههای مذکــور شــدهاند. این تعداد در ســال گذشته ۳۱نفر بوده است. از کل استان سیستان و بلوچستان در آزمــون ســالجاری، 55۱ نفر در رشــتههای فوق پذیرفته شــدهاند کــه نســبت بــه ســال گذشــته 66( نفــر) رشــد قابل توجهــی داشــته اســت. عالوه بــر شــاخص مذکور که نشــان دهنده ارتقای جدی کیفیت آموزشی در استان کمتر توسعه یافته سیســتان و بلوچســتان است، شــاخصهای دیگر هم مؤید این موفقیت اســت. نرخ باســوادی افراد 0۱ تا 49 ســال در ایــن اســتان از حدود67 درصد در آغــاز دولت یازدهم به حدود ۲8 درصد در سال تحصیلی جاری رسیده است.

یکــی دیگــر از مهمتریــن موفقیتهــا­ی بهدســت آمــده نیــز، نرخ پوشــش نوآمــوزان دوره پیش دبســتانی اســت که ارتقای آن در مجموعه شاخصهای تحلیلی، از ویژگیهای نظامهای آموزشی موفق و برتر تلقی میشود.

در طی 5 ســال گذشته این نرخ یعنی نرخ تحت پوشش قــرار گرفتــن کــودکان چهــار یا پنج ســاله اســتان سیســتان و بلوچســتان در دوره پیــش دبســتانی از ۲۱ درصــد درســال تحصیلی ۳9-۲9، به 77 درصد در ســال 96-97 رشد قابل توجهی را شاهد بوده است.

بــا توجه بــه آنکه کــودکان و نوآموزان اســتان سیســتان و بلوچســتان بــه زبان قومــی خود تکلــم میکنند و بــه تعبیر برنامه ریزان آموزشــی «دو زبانه» هســتند، ایــن افزایش، در آمادگی ایشان برای ورود به دوره ابتدایی بسیار حائز اهمیت است.

نــرخ تحــت پوشــش دوره ابتدایــی نیــز افزایــش قابــل توجهی را دارا اســت یعنی تعداد بیشــتری از کودکانی که در دامنه ســنی 6 تا ۲۱ ســال قرار دارند وارد دبستانها شدهاند، این شــاخص از حــدود 90 درصد در ســال ۳9-۲9 به حدود 95 درصــد در ســال تحصیلــی جــاری افزایــش یافته اســت و خوشــبختان­ه فاصله اســتان بــا میانگین کشــوری(۱/89%) کمتر شــده اســت به نحوی که این فاصله در 5 ســال گذشته از حــدود 8 بــه ۳ درصــد کاهــش یافته اســت. مقایســه این دو شــاخص و تحلیــل مقدماتــی آنها نشــان دهنــده تالش سیاســتگذا­ران کشــور برای کاهش محرومیتها و دســتیابی برابر به فرصتهای آموزشــی در مناطق محروم بخصوص استان مذکور است.

امید است با تالشی که از سوی دولت و سایر دستگاههای حاکمیتی و نمایندگان محترم اســتان برای ارتقای کیفیت و کمیت آموزش و پرورش اســتان صورت میگیرد، کاستیها و نابرابریهـ­ـای دســتیابی به فرصتهای آموزشــی کاهش یابد و در آیندهای نزدیک درخشــش فزونتر فرزندان میهن اسالمی را در استان سیستان و بلوچستان شاهد باشیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran