Iran Newspaper

فریاد صلح در اتاق جنگ امریکا

فعال صلح طلب امریکایی ادعاهای رئیس گروه اقدام علیه ایران را به چالش کشید ظریف: امریکا درخواست برای صلح را فقط به سخره میگیرد

-

شــکاف در جامعــه امریــکا بــر ســر رویکــرد خصمانه این کشور در برابر جمهوری اسامی ایران هر روز عمیقتر از گذشته رخ مینمایاند. چنیــن اســت که وقتــی برایــان هــوک «رئیس گــروه اقــدام ایــران» در وزارت امــور خارجــه امریکا با این ادعای گزافه که «ما برای مذاکره با ایــران آماده هســتیم و اســتراتژی مــا تغییر رفتــار تهــران اســت» خــط اصلــی اتهــام زنی علیــه ایران را دنبال میکنــد، یک فعال صلح با رســاندن خــود به جایگاه ســخنرانان و گفتن ایــن جمله که «شــما میخواهید بــرای جنگ بــا ایران پروندهســا­زی کنیــد»، ماهیت رویکرد دولتمردان امریکایــی را روی دایره ریخت و از آن انتقاد کرد.

«مدیا بنجامین» فعال صلح طلب 66 ساله و از بنیانگــذا­ران گــروه ضد جنــگ «کد پینک» است. او که بهعنوان یکی از اعضای حزب سبز امریکا در سالهای گذشته به ایران سفر داشته و بهعنوان یکی از برگزیدگان دومین کنفرانس بینالمللــ­ی متفکــران و فیلمســازا­ن مســتقل معرفــی شــده بــود روز چهارشــنبه در جلســه ســخنرانی هــوک در اندیشــکده «هادســن» پیرامــون تهدیدهــای موشــکی ایــران حضــور یافــت و توانســت بــا وجــود تــاش نیروهــای انتظامات برای دور نگه داشتن او از جایگاه در حضــوری یک دقیقهای مواضــع انتقادی خود را بــه گــوش ســخنران جلســه و مخاطباناش برساند.

بنجامیــن کــه خطــاب بــه هــوک گفــت: «جامعــه جهانــی میخواهــد که توافــق ایران حفــظ شــود، آلمــان، انگلیــس و فرانســه کــه متحدان ما هســتند میخواهند کــه این توافق حفــظ شــود» و در واکنــش بــه این نظــر هوک کــه «مــا میخواهیم ایران همچون یک کشــور طبیعــی رفتــار کنــد»، فریــاد بــرآورد: «بیاییــد درباره کشور نرمال و درباره عربستان سعودی صحبــت کنیم؛ کشــوری که متحد ما اســت اما آنهــا بزرگتریــن تهدیــد جامعــه بینالمللــ­ی هستند».

ایــن فعــال حقوق بشــر بــا یــادآوری نتایج مصیبــت بــار سیاســتهای خاورمیانــ­های امریــکا در عــراق، لیبی، ســوریه و یمــن گفت: «می خواهم بپرســم آیا تحریمها به حکومت ایران یا به مردم آن کشــور آســیب میرساند؟ مســلماً بــه مــردم ایــران آســیب میرســاند. شــما میخواهیــد پرونــدهای بــرای جنــگ بــا ایــران ایجــاد کنید، همچنان کهًبــرای جنگ با عراق ایجاد کردید. شــما دقیقــا همان کاری را انجام میدهیــد که درباره پرونده عراق انجام دادیــد». ایــن فعــال صلــح آخریــن جمــات خود را در زمان خارج کردن او از محل جلســه اینگونه ادا کرد:«بگذارید واقعی باشیم، جنگ با ایران نه و صلح با ایران آری».

■ هوک: ما برای مذاکره با ایران آماده هستیم

موضعگیــری اعتراضــی ایــن صلــح طلــب امریکایــی در حالــی بــود کــه رئیــس گــروه اقدام ایــران در وزارت خارجــه امریکا ســخنان خــود را بــا ادعــای آمادگــی امریــکا بــرای مذاکره با ایران آغــاز کرد اما در ادامه اذعــان کــرد: «آیــتاهلل خامنــهای و رئیــس جمهــوری ایران اعــام کردهاند کــه تمایلی بهمذاکــره ندارنــد؛ مــا هــم بــه ایــن موضــع احتــرام میگذاریــم و بــه سیاســت خــود ادامــه میدهیــم». او توان موشــکی ایران را تهدیــدی علیــه متحدان و شــرکای امریکا از جمله اســرائیل ارزیابی کرد و افزود: «توافق هســتهای این بحــث را از فعالیت هســتهای ایــران جــدا کرده بود و ایــن خطر را از مردم مــا و دنیا رفع نمیکرد».

رئیــس گــروه اقــدام ایــران بــا بیــان اینکــه «در شــورای امنیــت در مــورد برنامه موشــک بالســتیک ایران قطعنامهای بــود که به خاطر توافق هســتهای رفع شــد» خواســتار بازگشــت بــه وضعیتی شــد که در آن فعالیت هســتهای و برنامه موشــک بالســتیک ایــران در کنار هم دیده و محکوم شده بودند.

رئیس گــروه اقــدام ایــران در وزارت خارجه امریکا با بیان اینکه اســتراتژی ما و 12 خواســته پمپئو برای این هدف اســت که ایران رفتارش را تغییــر دهــد، گفت: مــا بهدنبــال توافق بین دولتــی نیســتیم، بلکه بهدنبال یــک عهدنامه بینالمللــ­ی هســتیم. ایــن مهــم اســت. میخواهیم بــا ایران به یک عهدنامه برســیم که تحت تصمیم دولتها نباشد.

■ واکنش ظریف به اظهارات هوک

ایــن بخــش عجیــب از ســخنان برایــان هــوک یعنــی تمایــل به رســیدن بــه پیمانی با ایــران بافاصلــه با واکنــش وزیر امــور خارجه کشــورمان مواجه شد. به گزارش ایسنا، محمد جــواد ظریــف در پاســخ توئیتری بــه اظهارات ایــن مقــام امریکایی نوشــت: «امریــکا برجام را توافقی شــخصی میــان دو دولــت خوانده و ادعــا کرده کــه بهدنبال یک پیمان اســت، این ادعای غلطی است. زیرا برجام یک توافقنامه بینالمللی است که مورد تأیید یک قطعنامه شورای امنیت ســازمان ملل متحد قرار گرفته اســت. به عاوه، امریکا تعهدات پیمانی خود را هــم نقــض کــرده و بــا دو پرونــده در دیــوان بینالمللــ­ی دادگســتری روبهروســت. ظاهــراً امریکا درخواست برای صلح را فقط به سخره میگیرد.»

درخواســت هوک برای بازگشــت ایــران به وضعیتــی کــه محدویتهــا­ی همزمــان علیه فعالیت هســتهای و موشــکیاش اعمال شود نیــز بــا واکنــش ضمنــی روســیه مواجــه شــد. چنانکه «ســرگئی ریابکوف» معــاون وزیر امور خارجــه روســیه در گفتوگــو بــا «اســپوتنیک» اعــام کــرد: «مســکو بــاور دارد کــه ارتقــای برنامــه موشــکی ایــران، حــق مســلم تهــران اســت و تمامی مشکات ایجاد شده حول این موضوع، باید بدون اعمال هیچگونه فشــاری، خصوصاً از نوع نظامیاش و بر سر میز مذاکره حل و فسخ شود».

امــا بــر خــاف مقامــات روســیه برخــی سیاســتمدا­ران منطقــه ســخنان برایــان هوک را بیــش ازحــد جــدی گرفتنــد. از جملــه «انور قرقــاش» وزیر امــور خارجه امــارات که مدتی اســت دیدگاههــا­ی ضــد ایرانــیاش رســانهای میشــود و روز پنجشنبه اعام کرد که متحدان امریــکا در حاشــیه خلیــج فــارس بایــد در مذاکرات معاهده پیشــنهادی با تهران بر ســر مســأله موشــکهای بالســتیک و رویکردهــا­ی ایران در منطقه شرکت کنند.

ایــن در حالــی اســت کــه دیدگاههــا­ی ضد ایرانــی دولتمــردا­ن جمهوریخــو­اه امریکایــی حتی در درون آن کشور نیز از سوی طیف قابل توجهــی از سیاســتمدا­ران و فعــاالن سیاســی حمایت نمیشود.

بارزترین وجهه این شــکاف طی هفتههای گذشــته بــا اعــام دیدارهــای جــان کــری وزیر خارجه پیشین امریکا با وزیر امور خارجه ایران بــروز یافت. قصهای که هنوز هم مایک پومپئو وزیــر خارجــه دولــت ترامــپ از اظهــار نظر و پرخاشــگری دربــاره آن رهایــی نیافته اســت. بهگــزارش ایســنا به نقل از فاکسنیــوز، پمپئو در گفتوگویــی اختصاصــی بــا لــورا اینگــرم اعــام کــرد وزیــر امور خارجــه پیشــین امریکا اساســاً راه اشــتباهی در قبــال ایــران در پیــش گرفتــه بود و ادعا کرد که آنها (دولت ترامپ) میخواهند این اشــتباه را برای امریکا جبران کنند.

پمپئــو پیشــتر هــم جــان کــری را بــرای ماقــات بــا محمدجــواد ظریــف، وزیــر امــور خارجــه ایــران به تضعیــف فعاالنه سیاســت امریکا متهم کرده بود. این در حالی اســت که دولت ترامپ تاکنون بســیار جدیتر و عیانتر تمایــل به گفتوگــو و مذاکره با ایران را اعام کــرده اســت. در مقابــل، مقامات ایــران پس از نقــض برجــام توســط دولت ترامــپ تأکید کردهانــد کــه با کاخ ســفید گفتوگــو نخواهند کرد. برخی کارشناســا­ن بیان میدارند که کاخ ســفید از اینکه مقامات ایران با آنها گفتوگو نمیکننــد شــدیداً ناراحــت هســتند و یکــی از دالیــل حمــات اخیــر مقامــات امریکایــی به جان کری را ناشی از این عصبانیت میدانند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran