Iran Newspaper

«میانکاله» باز هم سوخت

-

آتشســوزی زنجیــرهای و مشــکوکی کــه از ابتدای امســال منطقه حفاظت شــده میانکالــه در شــرق مازنــدران را هــدف قــرار داد، در محــرم هــم متوقف نشــد و 05هکتار از پوشــش گیاهی و جنگلی این منطقه را سوزاند.

بــه گــزارش ایرنــا، ایــن آتشســوزی عصــر روز تاســوعا در حوالــی دامــداری مســتقر در منطقــه روی داد و خامــوش کردن آن تا نیمههای شب ادامه داشت. این ششــمین بــار در ســال 97 اســت که زمینهایمنط­قهحفاظتشده­میانکاله دچــار آتشســوزی میشــود. آخریــن بــار بیســتم مردادمــاه در ایــن منطقــه آتشســوزی شــد و بیــش از 002هکتــار پوشش گیاهی از بین رفت.

«جمــال ابوطالبــی عبدالملکــ­ی»، عضو شورای اسامی روستای «زاغمرز» شهرستان بهشــهر که تاالب میانکاله در ضلع جنوبی آن واقع اســت، گفت که در این آتشســوزی دســتکم 50 هکتــار از عرصههــای طبیعی این منطقه شــامل پوشــش گیاهــی و درختــی از بیــن رفت. وی علت آتشســوزی را خطای انســانی اعــام کرد و افــزود: عمدی یــا غیر عمد بودن این آتشســوزی در دســت بررسی است.

بر اســاس گزارشهای رســمی در دو سال گذشته بیش از 600 هکتار از پوشش گیاهــی و جنگلی منطقه حفاظت شــده میانکالــه در اثر آتشســوزی از بین رفته اســت. اگرچه تاکنون مراجع رســمی این موضوع را تأیید یا تکذیب نکردهاند، ولی «طاهره فضلیت» رئیــس اداره حقوقی محیط زیســت مازندران پیــش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که در سال گذشته دو فقــره پرونــده در پیوند با آتشســوزی در دادگاه تشــکیل شــد و ســه مظنون نیز معرفیشدند.

وی با اعام اینکه برای آن پروندهها تاکنــون احکامــی قضایی صادر نشــده، گفته بود که در ســالجاری هم دو فقره پرونــده در پیوند با آتشســوزی عمدی در دادســرای بهشــهر تشــکیل شــد کــه بــرای یکی از ایــن مظنونــان حکم منع تعقیــب صــادر شــد. وی هــدف اصلی آتشســوزیه­ای زنجیرهای را گسترش دامنــه مالکیت در منطقه اعــام کرد و خواستار همکاری دستگاه قضایی برای برخــورد قانونــی بــا متخلفــان از طریق صــدور احــکام منطبــق با جرایم شــده بود.

پروندههــا­ی محیــط زیســتی در دادگاهها براساس ماده 13 قانون شکار و صید بررسی میشود که در زمره مجازات درجه پنــج قرار میگیــرد؛ متخلفان هم در صــورت صــدور حکــم بــه پرداخــت 01تــا 85 میلیــون ریــال جــزای نقــدی و حبــس از 91 روز تــا ســه ســال محکــوم میشوند که به اعتقاد کارشناسان محیط زیســت بازدارندگی زیادی نــدارد. تاالب بینالمللی میانکاله در شبه جزیرهای به همین نام در شرق مازندران واقع است.

گســتره ایــن شــبه جزیــره کــه تحــت مدیریت محیط زیست این خطه شمال کشــور و در حــوزه جغرافیایــ­ی دو اســتان گلســتان و مازندران قــرار میگیرد حدود 60 هزار هکتار است. وجود منابع غذایی مقــوی در میانکالــه به علــت نزدیکی به دریــای خــزر و پوشــش گیاهــی مناســب برای پناهگاه باعث شده ساالنه تا حدود 150 تــا 002گونه پرنده بومــی و مهاجر با جمعیــت 1.5 میلیونــی در این تــاالب و زمینهای حاشیه آن اسکان یابند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran