Iran Newspaper

قرارداد احداث مخازن ذخیرهسازی نفتخام جاسک امضا شد

علی کاردر: ایران به تمام درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت خام خود دسترسی دارد

- گـزارش خبــــری

روز گذشــته قرارداد پروژه احداث مخازن ذخیرهســاز­ی نفت خام در بندر جاسک امضا شد. مالک این پروژه شرکت ملی نفت و کارفرمای آن شــرکت مهندســی و توسعه نفت است. این قرارداد با شــرکت پتروامید آســیا و شــرکت ســرمایهگذ­اری امید امضا شده و مبلغ پیمان ۶0۶ میلیون یورو است. قراردادی از نوع BOT (ساخت، بهرهبرداری و انتقال مالکیت) که ساخت آن سه سال طول میکشد. مدت بهرهبرداری از این پروژه هم ۵1 ســال و ظرفیت ذخیرهســاز­ی آن 10 میلیون بشــکه انواع نفت خام ســبک و سنگین صادراتی ایران است. اما اهمیت آن در توسعه سواحل مکران و متنوع شدن منابع صادراتی نفت خام ایران است. هدفی همسو با سیاستهای کلی ابالغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه کشور.

بهطــور کلــی نتایج اجــرای این پــروژه عبارتنــد از دریافت روزانــه یک میلیون بشــکه نفت خام ســبک و ســنگین از خط لوله 2۴ اینچ گوره -جاســک و ارسال به پایانه صادراتی جاســک، قابلیت گســترش ظرفیت نگهداری و صادرات با توجه بــه نیازهــای آینده، قابلیت دریافــت و ذخیره انواع نفت خــام از طریق گویهای شناور دریایی، ایجاد شرایط الزم به منظور احداث پایانه صادراتی جدید جاسک و تضمین اســتمرار صادرات نفت خام کشور، متنوع کردن منابع صادراتی نفت خــام، امــکان تأمین خــوراک پاالیشــگا­ههای برنامهریزی شــده برای احــداث در بنــدر جاســک با هدف حضــور در بــازار جهانــی فرآوردههای نفتــی و مهیا کردن زیرساختهای الزم در منطقه به منظور ایجاد صنایع وابسته.

فریدون همتی اســتاندار هرمزگان در این مراســم گفت: «ســاخت پاالیشــگا­ه 0۵۳ هزار بشکهای جاسک بزودی توسط بخش خصوصی آغاز میشود.»

گفتنی اســت که در حاشیه مراســم امضای این قرارداد علی کاردر مدیرعامل شــرکت ملــی نفت ایــران به نکاتی در مــورد وضع فعلی صنعت نفت نیز اشــاره کــرد. از جمله اینکه «مناقصه آزادگان فعالً متوقف شــده اســت»، «هنوز قطعی نیست که هندیها پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه بدهند» و همینطور «حضــور ایران در بورس نفت چین در حال بررســی اســت.» مدیرعامل شــرکت ملــی نفت همچنین اعالم کــرد: «احتماالً هفته آینده اولیــن محموله نفت خام را در بــورس انــرژی عرضــه میکنیم. خودم پــای تابلو مینشــینم و کامالً نظارت میکنم.» او همچنین با بیان اینکه ایران به درآمدهای نفتی خود کامالً دسترسی دارد، اظهار کرد: «هر بشکه نفتی که فروخته میشود، پول آن در اختیار ایران قرار میگیرد و حتی امسال 40 درصد افزایش درآمدهای نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل را داشتهایم. اما متأسفانه آقایان به دنبال اسکناس سبز هستند درحالی که در دنیا اکثر معامالت بانکی اســت. البته ما سناریوهای مختلفی را برای دوران تحریم تعریف کردهایم که در بدبینانهتر­ین شرایط هم به مشکل برخورد نکنیم.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran