Iran Newspaper

CFT در دستور کار قرار نگرفت

مخالفان در مقابل مجلس تجمع کردند

-

بــاز هــم نوبــت بررســی CFT نرســید؛ الیحــهای کــه صبــح دیــروز مخالفــان دولــت بیــرون مجلــس برایــش خــط و نشــان میکشــیدند و نماینــدگا­ن داخل صحــن علنی برای بررســیاش برنامهریــ­زی میکردنــد. روز شــنبه ســخنگوی کمیســیون امنیــت ملــی مجلــس گفتــه بود کــه این الیحــه روز یکشــنبه به صحن علنی میآید. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد که حتی حشمت اهلل فالحــت پیشــه، رئیس کمیســیون امنیــت ملــی و سیاســت خارجــی مجلس به «ایران» گفته است احتمال دارد بررســی الیحــه الحــاق ایــران بــه کنوانســیو­ن منع تأمین مالی تروریسم یــا همــان CFT بــه هفته دیگــر موکول شــود. مجلــس دیــروز قســمت عمده وقــت خــود را بابت بررســی مــوادی از الیحــه اصالح قانــون مبارزه بــا قاچاق کاال و ارز گذاشــت کــه بــه گفته فالحت پیشــه 80 ماده دارد و تا دیروز فقط 18 مــاده آن بررســی شــدهاند. ایــن یعنی آنکه به طور طبیعی بررسی مواد باقی مانده میتواند تا دو یا سه جلسه دیگر ادامــه پیــدا کنــد. در ایــن شــرایط ورود مجلــس بــه دســتور کار بررســی CFT نیاز به درخواســت تغییر دستور توسط 50 نماینــده دارد، درخواســتی که هنوز خبری از آن نشــده اســت. با این وجود برخــی از نماینــدگا­ن چــون علیرضــا رحیمی، عضــو هیأت رئیســه مجلس هــم میگوینــد کار ایــن الیحــه تــا آخر هفته به ســرانجام خواهد رسید و جای نگرانی نیست. تجمع در روزی که الیحه بررسی نشد مجلــس دیــروز در حالــی به اســتقبال بررســی مجــدد CFT میرفــت کــه فضاسازی مخالفان الیحه از یک هفته پیــش آغاز شــده بــود. جمعــی کمتر از 200 نفر از مخالفان هم همزمان با آغاز جلســه دیروز روبه روی مجلس تجمع کــرده بودند. جمعی که تأکید داشــتند رأی مثبــت نمایندگان به لوایح مرتبط بــا FATF چیــزی جــز یــک «خیانــت» نیســت. ابتــدا ســه نماینــده از طیــف مخالفان دولت یعنی کریمی قدوسی، نصراهلل پژمانفر و احمد سالک در بین تجمعکنندگا­ن حضور داشتند که آنها را دعوت به استمرار اعتراضها و تحصن در مقابل مجلــس میکردند. نصراهلل پژمانفر نماینده مشــهد در ســخنانی از تجمعکنندگا­ن خواست پا پس نکشند و تأکید کرد که آنها وظیفه دارند تا زمانی کــه رد FATF قطعی نشــده، میــدان را خالــی نکننــد. دقایقــی بعــد از آن هم محمــد دهقــان و احــد آزادیخــوا­ه از دیگر نمایندگان مخالف دولت به میان تجمعکننــد­گان آمدنــد و طومارهــای امضــا شــده علیــه لوایــح چهارگانــه را تحویــل گرفتــه و بــه داخــل مجلــس فرستادند. از جمله چهرههای شاخص سیاســی حاضــر در میــان معترضیــن میتوان بــه محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتــی وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســالمی در دولت احمدینژاد اشــاره کرد. اینها در شرایطی است که طی یک هفته گذشــته موج دوم پیامکها علیه FATF بــه نماینــدگا­ن آغــاز شــده و آن طور که چهرههایی چون جالل میرزایی و محمــد قمی در گفــت و گو با «ایران» تأییــد کردهانــد، از صبــح دیــروز هم بر تعداد پیامکها افزوده شده و هم متن آنهــا با تهدیــدات تندتری همراه شــده است.

پایهریزی اعتراضات داخل صحن اما مهمتر از اتفاقاتی که بیرون مجلس علیــه الیحــه CFT جریــان داشــت، اعتراضــات و تحــوالت داخــل مجلس بود. جایی که نمایندگان مخالف دولت سخت در تالش هستند تا به هر ترتیب جلوی بررسی این الیحه تا بعد از پایان مهلتــی را که FATF به کشــورمان داده بگیرند. از جمله در اولین دقایق جلسه دیروز که به نظر میرســید این الیحه وارد دستور کار شــود، حســینعلی حاجــی دلیگانی از نماینــدگا­ن نزدیک به جبهه پایداری مدعی شد که طبق قانون این الیحه باید حداقــل 10 روز دیگــر یعنــی 18 مهرماه وارد دســتور کار شــود. هــر چنــد رئیــس مجلساینتذک­رراقبولنکر­داماهمین سخنان حاکی از فشارهایی تازه برای به تعویــق انداختن بررســیهای مجلس بــود. دو روز پیــش علیرضــا رحیمی به صورت ســر بســته بــه همیــن تالشها اشــاره کرده و در توئیتر خود نوشته بود: «درحالی که الیحه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریســم پس از جوسازی مخالفــان در صحــن دومــاه مســکوت ماند، در آســتانه رســیدگی در مجلس، مخالفان در بســیج دانشجویی مطالبه مناظره کرده و نمایندگانی نیز خواستار

بررســی بیشــتر الیحــه شــدهاند. ظاهراً مدلهای جدیدی از وقت کشی در حال ظهور است.» او دیروز به «ایران» گفت کــه «هیأت رئیســه مجلــس در جریان تالشهایــی بــرای تعویــق در بررســی این الیحه اســت، اما ما سعی میکنیم بــدون ایجاد حساســیت ایــن تالشها خنثی شــوند و کارشــکنی در مســیر کار مجلس صورت نگیــرد.» یک نماینده مجلس هم به «ایران» گفته اســت که مخالفان الیحه بــا مراجعات پرتعداد بــه دفتــر رئیــس مجلــس تصمیــم

گرفتهاند تا مســتقیماً علی الریجانی را بابت این موضوع زیر فشــار قرار دهند. آن طور که به نظر میرســد روز بررسی مجدد CFT در مجلــس، فارغ از اینکه در چــه تاریخــی باشــد بــاز هم شــاهد حاشــیههای­ی ماننــد حاشــیههای روز بیســتم خرداد خواهیم بــود. چه آنکه از همین دیروز طومارهای تازهای علیه FATF بــه دفتــر دو نفــر از نماینــدگا­ن مخالــف دولــت منتقــل شــده اســت. طومارهایی که شــاید دوباره در صحن علنی مجلس پهن شوند.

امیدها برای روزهای باقی مانده ارزیابیاکث­رنمایندگان­ازفضایمجلس در قبــال الیحه CFT مثبت اســت. آنها معتقدند این الیحه میتواند رأی الزم را کسب کند. تا اینجای کار از سه فراکسیون سیاســی مجلس تنها فراکســیون والیی اعــالم کــرده که مخالــف تصویب CFT اســت. این را دیروز ســید حســین نقوی حسینی، سخنگوی این فراکسیون اعالم کــرد. آنطــور کــه حشــمتاهلل فالحــت پیشــه، رئیــس کمیســیون امنیــت ملی مجلــس بــه «ایــران» گفتــه اســت دو فراکســیون دیگــر موافــق تصویــب این الیحه هستند و عالوه بر این اقلیتی هم در فراکســیون والیــی به این الیحــه رأی مثبــت دادهانــد. او ایــن را هــم میگوید که نهادهای مختلف مالــی و اقتصادی کشــور هم در گزارشهای خود خواستار تصویب این الیحه هســتند. اما مســأله این اســت کــه آیا ایــن الیحه بــه روز 23 مهرمــاه، یعنی پایان مهلــت FATF به کشورمان میرســد یا نه؟ فالحت پیشه معتقد اســت برای بررســی ایــن الیحه باید منتظر هفته آینده باشیم اما بهروز نعمتی،سخنگویهیأت­رئیسهمجلس به «ایران» میگویــد: «این الیحه قطعاً تــا پایان هفته در دســتور کار قــرار گرفته و بررســی میشــود.» او دربــاره اینکــه چقــدر احتمــال دارد بعــد از تصویــب مجلــس، ایــن الیحــه بــه ســد شــورای نگهبان یا مجمع تشــخیص مصلحت نظــام برخــورد کند هــم به ایــن جمله اکتفــا میکند که «بــرای آن مراحل هم هماهنگیهای­یصورتگرفته.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran