Iran Newspaper

اف.ای.تی.اف پیش نیاز روابط با جهان

اقتصاددانا­ن مزایای پذیرفتن مقررات بینالمللی را تشریح کردند

- ریحانه یاسینی خبرنگار

مناقشــات بر سر پیوستن به FATF به پایان نمیرسد. گروه ویژه اقدام مالی در جهــان کــه 190 کشــور دنیــا بــه جز ایران و کرهشــمالی عضو آن هســتند، یک ســال ایران را از لیســت سیاه خود بهصــورت آزمایشــی خــارج کــرد و به بانکهــای ایرانی فرصــت داد تا خود را بــا قواعــد روز دنیــا هماهنــگ کنند. حاال نیز که بحث به امضای قرارداد و قوانین آن به میان آمده است، جدال طرفهــای موافــق و مخالــف اوج گرفته است. اما بررســیهای «ایران» نشان میدهد که بسیاری کارشناسان اقتصــادی و اســتادان دانشــگاه از طیفهــای مختلف، طرفــدار رعایت قوانیــن گــروه ویــژه اقــدام مالــی بخصوص در شرایط تحریم هستند. ■ خودتحریمی

شــاهین شــایان آرانی، کارشــناس اقتصــادی و بازارهــای مالــی بینالمللــ­ی درایــن بــاره بــه «ایران» میگوید:«فــرض کنید کــه اصالً بحث تحریــم وجــود نــدارد و در فضــای کامــالً عــادی صحبــت میکنیــم. در ایــن شــرایط پرســش تنهــا این اســت کــه الحاق بــه اف.ای. تــی. اف به نفع کشــور اســت یــا نــه؟ در اینجــا بحــث شفاف شــدن سیســتم مالی تجاری و بینالمللی مطرح اســت. هر کشوری کــه بخواهــد ارتباطــات بینالمللــ­ی داشــته باشــد، بایــد بــه ایــن سیســتم بپیونــدد. اف.ای. تــی. اف صرفــاً یک مکانیزم اســت برای اینکــه بتوانیم به این شبکه ملحق شویم.»

او ادامــه میدهد:«بحــث تحریــم، سیاســی اســت. ما در هر شــرایطی باید ببینیم کــه میخواهیم امــکان ورود به فضای بینالملل را داشته باشیم یا نه. اگــر میخواهیم بــا بانکهــای اروپایی یــا خــاور دور ارتبــاط داشــته باشــیم، بایــد اســتاندار­دها را رعایــت کنیــم. اگر میخواهیم با بانکهــای ژاپنی ارتباط داشته باشیم، حتماً باید با همان زبانی کــه در بانکهای این کشــور با آن عمل میشود، یعنی زبان همین قراردادها و قوانینبینا­لمللیعملکن­یم»

شایان آرانی میگوید:«اف.ای.تی. اف تنها یکی از این مقررات اســت و از هــر منظری که نــگاه کنیــم، پرداختن به آن الزم و واجب اســت. در شــرایط تحریــم، اهمیــت چنیــن مســائلی بیشــتر هــم میشــود. وقتــی بــه اف. ای. تــی. اف ملحق نشــویم، مثل این اســت که در نظــام بانکــداری بگوییم من این اســتاندار­دهای بینالمللی را رعایــت نمیکنــم. در شــرایط تحریم خیلی از کشــورها تجارتشــان بــا ایران کم میشــود و با رد کــردن این قوانین بینالمللی، کشــورهای دیگری را هم خــود بــه خــود از چرخه تجــارت خود حذف میکنیم.» ■ قفل اقتصاد ایران

امراهلل امینی، عضــو هیأت علمی دانشــگاه عالمــه طباطبایــی نیــز از منظری دیگــر در این باره به « ایران» میگوید:«سیســتم بانکــداری جهــان سیســتم یکپارچــه و شــفاف اســت. ایــن شــفاف بــودن، اصــول اولیــه هر بانکداری اســت. باید نظــام بانکی ما شــفاف شود تا پولهای کثیف و نقل و انتقالهای مشــکوک در آن مشخص باشــد. این تمام چیزی اســت که دنیا و قواعــد بینالمللــ­ی در ایــن حــوزه از مــا میخواهــد. اگــر میخواهیــم با دنیــا مبادالت تجاری داشــته باشــیم، نمیشــود مقداری از مقررات وقواعد را بپذیریم و مقداری را نه. بخصوص درحــال حاضر با وضعیت نابســامان اقتصــادی، اگــر کــه نتوانیــم بــه هــر دلیلــی بــا سیســتم بانکــی دنیــا هــم ارتباط برقرار کنیم، مشکالتمان مدام عمیقتر میشود.»

او ادامــه میدهد:«نمــی دانــم که چــرا عــدهای میگوینــد پذیرفتن اف. ای. تی. اف تا این اندازه منفی اســت. اگر اقتصــاد و بانکداری ایران بپذیرد، ایــن نکته قوت مــا را نشــان میدهد. هیچ کــس نمیتواند منکر این باشــد کــه اگــر اقتصــاد شــفاف شــود؛ وضع بهتــر، کارایــی بهتــر و بهــرهوری بــاال مــیرود. افــراد، گروههــا و نهادهایــی کــه از فضای پــر ابهام نفــع میبرند، از شفافســازی نگــران هســتند. اگــر شــما میخواهید با سیستم بانکداری دنیــا کار کنیــد، بایــد اصــول اولیــه را بپذیرید.»

ایــن اســتاد دانشــگاه در انتهــای صحبتهایــش تأکیــد میکنــد:«در شــرایط تحریم اگر نتوانیم با بانکها کار کنیــم، عمــالً اقتصــاد ایــران قفــل میکند و هیــچ ارتباطی نمیتوانیم با دنیای خارج داشته باشیم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran