Iran Newspaper

کارت سوخت احیا میشود اما خبری از سهمیهبندی نیست

اقدامات دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت

-

دو خبــر بنزینــی: «دولــت نخســتین اقدامی که برای نظارت بیشــتر و مقابله با قاچاق مواد ســوختی انجام میدهد، احیــای دوباره کارت ســوخت اســت. با وجود این هماکنون بحث سهمیهبندی سوخت مطرح نیســت.» اولی را رئیس دفتــر رئیس جمهــوری و دومــی را وزیر کشــور اعالم کرد. به نظر میرســد که در روزهــای آتــی با توجه به نیاز کشــور باید دوباره کارتهای ســوختتان را اســتفاده کنید تا بتوانید ســوختگیری کنید. از این رو کارت سوختتان را دم دست بگذارید.

«محمــود واعظــی»، رئیــس دفتــر رئیــس جمهــوری روز گذشــته پــس از پایــان جلســه هیــأت دولــت و در جمع خبرنــگارا­ن گفــت: «با توجه بــه تفاوت نرخ بنزین در ایران - که به ازای هر لیتر یک هــزار تومــان اســت - با کشــورهای همســایه کــه از شــش تــا 9 هــزار تومان اســت، بنزینــی کــه در واقــع متعلــق به مــردم اســت، روزانــه بــه میــزان زیادی قاچــاق میشــود. از طــرف دیگــر بحث محدودیتهــ­ای واردات و بحثهــای زیســت محیطــی و وارونگــی هــوا هــم وجــود دارد که همه اینها را در کمیتهای بررســی میکنیــم. از ایــن رو نخســتین اقدامی که برای نظارت بیشــتر و مقابله با قاچاق مواد سوختی انجام میدهیم، احیای دوباره کارت ســوخت اســت تا از ایــن طریق بــر خودروهایی کــه از بنزین اســتفاده میکننــد، نظــارت بیشــتری داشته باشیم.»

همچنیــن عبدالرضــا رحمانــی فضلی، وزیر کشــور نیز در حاشیه جلسه هیــأت دولــت و در جمــع خبرنــگارا­ن درباره قاچاق سوخت در مناطق مرزی اظهار کرد: «در جلســه شورای امنیت و ســتاد مبارزه با قاچــاق کاال و ارز، وزارت نفت و اســتاندار­ان مــرزی گزارشهایی مبنــی بــر قاچــاق ســوخت از ۰۱ تــا ۵۱ میلیــون لیتــر بــه صــورت روزانــه ارائــه کردند. در استانهای مرزی بیش از ۰۰۶ هزار کارت هوشــمند ســوخت در اختیار مردم مناطق مرزی اســت و قاچاق نیز در آن مناطــق انجــام میشــود. یکــی از پیشــنهاده­ا این بود که بتوانیــم مجدداً کارتهــای هوشــمند ســوخت را احیــا کنیــم که ایــن کارتها توســط خــود آن افــراد و در مناطقــی کــه ســاکن هســتند اســتفاده شــود تا یکــی از روشهــا برای جلوگیــری از قاچاق ســوخت باشــد.اما در حــال حاضر ســهمیهبند­ی ســوخت مطرح نیست.» ■ قاچاق یــک میلیارد لیتر ســوخت در فصلتابستان

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کاال و ارز نیــز از قاچــاق یک میلیارد لیتر ســوخت در فصــل تابســتان خبــر داد و گفت: «در ســه ماه گذشــته بیش از یک میلیــارد لیتــر ســوخت بــه شــکلهای مختلف قاچاق شده است.»

«علــی مؤیــدی خــرم آبــادی» در نشســت خبری که در حاشــیه «نشست دبیــران کمیســیونه­ای برنامهریــ­زی هماهنگــی و نظــارت بر مبــارزه قاچاق کاال و ارز اســتان ها» برگزار شد، اختالف قیمت ســوخت را عامــل اصلی قاچاق سوخت دانست.

او بــا بیــان ایــن کــه تــا ایــن اختالف قیمــت وجــود داشــته باشــد، همچنان شــاهد به تاراج رفتــن بخش عظیمی از سرمایه مردم خواهیم بود، افزود: «باید توازنی بین قیمتهای داخلی سوخت با قیمت کشورهای همسایه ایجاد شود تا جلوی این پدیده گرفته شود.»

رئیس ســتاد مرکزی مبــارزه با قاچاق کاال و ارز در مــورد نقــش احیــای کارت ســوخت در میزان قاچاق ســوخت گفت: «اگر میخواهیم از تاراج ســرمایه سوخت جلوگیریشود،یکیازگامها­یاولیهاحیا­ی کارت ســوخت اســت.» در حــال حاضــر قیمــت هر لیتر بنزین در ایران با توقف در نرخ هزار تومان از هر لیتر آب معدنی هم کمتر اســت. دولت نمیخواهد در شرایط فعلــی اقتصاد ایران، بــا اصالح قیمتها جلــوی قاچــاق و رشــد مصرف ســوخت را بگیــرد. امــا با نزدیک شــدن مصرف به میزان ۰۰۱ میلیون لیتر در هر روز و افزایش نرخ ارز زنگ خطر قاچاق این ســوخت به صدا در آمده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran