Iran Newspaper

برگریزان کابینه ترامپ

بااستعفاین­یکیهیلیازن­مایندگیامر­یکادرسازما­نملل،فهرستاخراج­یهاواستعفا­هایکابینهت­رامپبه42 نفررسید

- فرحناز دهقی خبرنگار

ســال ،2017 پس از پیروزی در انتخابات ریاســتجمه­وری با گنگ (دار و دســته) خــود وارد کاخ ســفید شــد امــا هــر چــه بیشــتر گذشــت، درخــت کابینــه او دچار برگریزان بیشــتری شــد. طی حدود دو ســال، حلقــه اطرافیــان دونالــد ترامــپ مــدام در حــال انبســاط و انقبــاض بوده اســت و اســتعفای نیکی هیلــی نماینده امریکا در سازمان ملل، تنها یکی از دهها مورد آن است. ریاستجمهور­ی ترامپ با ویژگیهای متعــددی یادآوری خواهد شــد، اســتعفاها و اخراجهــای متعــدد یکــی از مهمتریــن ایــن ویژگیهاســ­ت. ســتاره ســابق برنامههــا­ی تلویزیونــ­ی آنقــدر در اخــراج و اســتخدام کارکنانش ســریع و بیمالحظــه عمــل میکنــد کــه برخی ناظــران بــه طعنــه میگویند شرکتکنندگا­نبرنامهتلو­یزیونیکارآ­موز (کــه او مجریاش بوده) کمتر از کابینه او تغییرمیکرد­ند.

نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی، یکی از دوســتان نزدیک ترامپ، از بــدو ورود او بــه کاخ ســفید کار خــود را در ســازمانمل­ل بهعنــوان ســفیر امریکا آغــاز کرد و طی فعالیت خود این کشــور را از شــورای حقــوق بشــر بیــرون آورد؛ سازمانی که در وصفش گفته بود بهدلیل «تعصبــات سیاســی» تبدیل بــه چاهی ســیاه شــده اســت. او در ســازمان ملــل بارهــا علیــه کشــورهای دیگر ســخنرانی کــرد و هجمهها علیه ترامــپ را افزایش داد. بهگزارش ســیانان، اما حاال او پس از دو ســال فعالیت میخواهــد از دولت ترامپ جدا شود؛ در حالی که چشمانداز سیاســیاش روشــنتر از قبل شده است. ایــن اتفــاق بــرای کمتــر چهــرهای کــه از کابینه رئیسجمهوری که خود در آستانه ســقوط اســت، روی داده اســت. او از تیم ترامــپ جــدا شــده اما کمتــر کســی باور کرده که عمر سیاسیاش به پایان رسیده اســت. ترامــپ سهشــنبه عصــر در اتــاق بیضی از هیلی تمجیدهایی کرد که شاید بتواند در آینــدهای نه چندان دور، آنها را در بنرهایی بر سر در کمپهای تبلیغاتی او دیــد. او دربــاره هیلــی گفــت: «نیکــی بــرای من شــخص ویــژهای اســت. او در کارش فوقالعاده بوده است. شخصیت بینظیری هم دارد. امیدوارم با ظرفیتی تازه به تیم من برگردد». در همین حال، هیلــی بــا لبخنــد پهنــی روی لــب، کنــار رئیسجمهــو­ری نشســته بــود و احتماالً در فکــر ایــن بود کــه ســخاوت ترامپ در تعریف و تمجیــد از او در آینده چقدر به کارش خواهــد آمد؛ فقط باید کمی صبر کند. در روزهای آینده شاید زوایای تاریک استعفای هیلی روشنتر هم شود.

بــرای جانشــینی او گزینههــای متعــددی وجــود دارد. از ایوانــکا ترامپ گرفتــه تا کانیه وســت، رپــر امریکایی. در مــورد ایوانــکا، دختــر عزیز و نورچشــمی دونالــد، ترامــپ اعــالم کــرد بــا وجــود آنکــه فکر میکند، ایوانــکا بهترین گزینه بــرای این کرســی اســت و میتواند مثل دینامیتــی در ســازمان ملــل باشــد امــا میترســد اگر چنیــن تصمیمــی بگیرد، متهم به «خویشاوندپر­ســتی» شــود! به جــز ایــن دو نفر 5 نــام دیگر نیــز مطرح شده است. ریچارد گرنل سفیر امریکا در آلمــان، کلــی آیوت حقوقدان برجســته، جان هانســتمن ســفیر امریکا در روســیه و هــدر نائورت ســخنگوی وزارت خارجه امریــکا نیز در میــان گزینههای احتمالی این پســت اســت. اما در این میان ظاهراً شــانس دینا پاول، مسئول اجرایی بانک گلدمن ســاکس و معاون ســابق مشــاور امنیــت ملی امریــکا در امــور راهبردی از بقیه بیشتر است. ■ خزانکابینه

هیلــی تازهتریــن شــخصی اســت که از کابینــه ترامــپ خــارج شــده اســت. بهگزارش گاردین، پیش از این طی کمتر از 2 سال، 40 نفر یا از کابینه ترامپ خارج شــدهاند، یا به تیم او پیوستهاند. اتفاقی کــه نــه تنهــا در امریکا بلکه در سیاســت جهــان بیهمتاســت. دان مــکگان مشــاور ارشــد کاخ ســفید کــه بهعنــوان وکیل ترامپ در طی کمپ تبلیغاتیاش فعالیــت میکــرد، تازهتریــن شــخصی است که پیش از هیلی از تیم ترامپ جدا شــد. ایــن اتفــاق پــس از آن روی داد که نیویورکتای­مز در گزارشی اعالم کرد او با رابرت مولر بر سر پرونده مداخله روسیه در انتخابــات ریاســتجمه­وری امریــکا بــه نفــع ترامــپ همــکاری کرده اســت. اچ آر مکمســتر مشــاور امنیت ملی او، دیوید شــالکین وزیر امور کهنه ســربازان امریــکا، جــان داد سرپرســت وکالی او، رکس تیلرســون وزیر امور خارجه، هوپ هیکــس مدیــر ارتباطــات کاخ ســفید، دیوید سورنسن نویسنده متون سخنرانی کاخ ســفید، اســتیو بنــن استراتژیسـ­ـت کاخ ســفید، سباســتین گــورکا معــاون دســتیار رئیسجمهــو­ری، جیمــز کومی رئیس افبــیآی و مایکل فلین مشــاور امنیــت ملــی از جملــه برجســتهتر­ین چهرههــا و مقامهایــی هســتند کــه هــر کــدام یا با اســتعفا یــا با اخراج از کرســی خــود برخاســتها­ند. در این میــان، رفتن تیلرســون از وزارت خارجه برای ترامپ هزینــه بیشــتری در بــر داشــت. پــس از آنکه اختالف نظرهای میان تیلرسون و ترامپ در رسانهها آشکار شد، ترامپ از او خواست کابینهاش را ترک کند. مایک پمپئو در میان انتقادات فراوان توانست ســکاندار وزارت خارجه این کشــور شود و آن تتمــه اکســیژنی را کــه در اتمســفر هیلــی در ســازمان ملــل باقــی مانــده بــود، از بیــن ببرد. پمپئو بــا تصمیمها و اظهارنظرها­ی افراطیاش، هر بار هیلی را در سازمان ملل با چالشی تازه روبهرو میکرد. ■ جایخالیاقل­یتها

بــا رفتــن هیلــی از کابینــه ترامــپ، حضــور کمرنــگ اقلیتهــا بیــش از همیشــه بــه چشــم میخــورد. حضــور نیکی هیلی بهعنــوان زنی از خانوادهای مهاجر و هندی تبار، ترامپ که بهعنوان چهرهای ضد زن و نژادپرست در جهان شناخته شده است، تحت فشار بیشتری قرار میگیرد. به گزارش واشنگتنپست، بــا رفتــن هیلــی، از مجمــوع 23 رده شــغلی کابینه، تنها چهار رده در اختیار اقلیتهــای نژادی و قومیتی قــرار دارد. الین چائو وزیر حمل و نقل نیز در میان پنــج زنــی اســت کــه در کابینــه ترامــپ صاحــب کرســی اســت. در حالــی کــه برخی ناظران میگویند خروج هیلی از تیم ترامپ، به انتخابــات میاندورهای نوامبــر ارتبــاط دارد، مانیگالــت نیومن نوشــته اســت: «از دســت دادن هیلــی در آســتانه انتخابات میتواند نشانهای روشــن از فقــدان حضــور اقلیتهــا در دولتش باشــد». حــاال در کابینه ترامپ تنهــا چائــو، بــن کارســون وزیر توســعه شهری، الکس آکوســتا وزیر کار و الکس آذر وزیــر خدمــات انســانی و بهداشــت تحــت عنــوان اقلیتها مشــغول به کار هســتند. ترامــپ کــه بارها علیــه زنان و نژادهای اقلیت، چه مســتقیم یا چه در لفافه، اضافهگویی کرده است، میتواند قبل از آنکه متوجه شود، از نقطهضعف حضــور کمرنــگ اقلیتهــا در دولتش ضربهای کاری بخورد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran