Iran Newspaper

یک قتل، 15 مظنون و رؤیاهای تسلیحاتی که شاید بر باد رود

رسانههای ترکیه اسامی و تصاویر مظنونان به قتل جمال خاشقجی را منتشر کردند

-

گــروه جهــان/ عربســتان ، در حــال تاوان دادن بــرای قتــل احتمالــی جمــال خاشــقجی، روزنامــه نــگار و منتقــد عربســتانی اســت که رســانههای ترکیه و بســیاری از ناظــران جهانــی دســتهای محمد بــن ســلمان، ولیعهد این کشــور را در آن بــه خون آلــوده میبینند. ریاض که در دو روز گذشــته در چالشــی ســخت در حــوزه روابــط خارجی خود بــود و نگاه ســنگین پرسشــجوی مقامــات جهــان را تحمــل میکــرد، اکنــون معاملههــا­ی تســلیحاتی خود را نیز بدلیل این قتل در خطــر میبیننــد. ایــن در حالی اســت که پلیــس ترکیه با انتشــار اســامی و تصاویر 15 شهروند عربستانی به عنوان مظنونان ایــن پرونــده قتــل، در حال گرهگشــایی از معمای این پرونده است.

به گزارش روزنامه «ایندیپندنت»، در صبح روز ناپدید شدن جمال خاشقجی، یعنــی دوم اکتبــر، دوربیــن امنیتــی کنسولگریعر­بستاندراست­انبولبرداش­ته شد و به کارکنان کنسولگری نیز گفته شد میتواننــد زودتــر از زمــان همیشــگی به خانه بروند. همان روز دو جت خصوصی نیــز از مبــدأ ریــاض در فــرودگاه آتاتورک استانبول به زمین نشست. جتها حامل 15 شــهروند عربســتانی بودند: مشــعل ســعد البســتانی، صالح محمد طبیقی، نایــف حســن العریفــی، محمــد ســعد الظهرانــی، منصــور عثمــان ابوحســین، حالــد اعزالطیبــ­ی، عبدالعزیــ­ز محمــد الحوساوی، ولید عبداهلل السحری، ترکی مشــرف الســحری، ثائــر غالــب الحربی، ماهــر عبدالعزیــ­ز مطــرب، فهر شــبیب البلــوی، بــدر الفــی العتیبــی، مصطفی محمد المدنی و سیف سعد القحطانی. همگیآنهادر­هتلپنجستار­همونپیکدر نزدیکی ساختمان کنسولگری عربستان اقامــت گزیدند و جتهای خصوصی که حامل آنها بودند نیز ساعتی بعد فرودگاه آتاتورک را ترک کردند. بعد از ظهر آن روز خاشــقجی وارد ساختمانی شد که تقریباً خالــی و نا ایمــن بود و در نزدیکــی آن در هتل مونپیک نیز 15 مرد به سر میبردند کــه هر یــک پیشــینه عجیبی داشــتند اما بــا جتهایــی مشــترک وارد اســتانبول شــده بودند. «محمد ســعد الزهرانی» از محافظان نزدیک بن سلمان و عضو گارد محافظسلطنت­یاست.«ماهرعبدالع­زیز مطرب» سرهنگ امنیتی است که پیش از ایــن در ســفارت عربســتان در لنــدن مستقر بوده، نام «نایف حسن العریفی» با حساب کاربری یک افسر نیروهای ویژه عربســتان در فیسبوک مطابقــت دارد. «منصــور عثمان ابوحســین» بر اســاس مقالــهای در الشــرق االوســط یک افســر ارتش در عربستان است. «وحید عبداهلل الشــهری» افســر نیروهای هوایــی ارتش عربســتان سعودی اســت و یک ماه قبل از ولیعهــدی بن ســلمان، از ســروانی به سرگردی ارتقا درجه پیدا کرده و از عناصر نزدیک به مقامات سلطنتی است. «ثائر غالب الحربی» است که برای دفاع از کاخ بن ســلمان در برابر حمله ماه اکتبر سال گذشــته ترفیع درجــه گرفت و ســرهنگ شد. «صالح محمد الطبیقی» که رئیس بخــش شــواهد قانونــی بخــش امنیــت عمومی عربســتان ســعودی است نیز به گفتــه یکــی از رســانههای ریاســت هیأت ۵1 نفــره را برعهده داشــته و بــه نوعی او مســئول از بیــن بــردن هرگونه ســرنخ از حادثه است.

به گــزارش روزنامه انگلیســی «دیلی میــل»، 15 مــرد پــس از ناپدیــد شــدن خاشــقجی دیگر بــار ســوار هواپیماهای­ی اختصاصی میشــوند و خاک ترکیه را به دو مقصد مصر و امــارات ترک میکنند. یکــی از آنهــا کــه گفتــه میشــود، ســعد القحطانی 45 ســاله اســت، برای خروج از ترکیه از یک هواپیمای کالس اکونومی اســتفاده میکنــد. بــه گــزارش روزنامــه امریکایی «واشنگتن پســت» که مقاالت جمــال خاشــقجی را منتشــر میکــرد، همزمــان بــا انتشــار اســامی ایــن افــراد، خدیجه چنگیز، نامزد منتقد عربســتانی ناپدیــد شــده، در یادداشــتی بــرای ایــن روزنامه از دونالد و مالنیا ترامپ خواست کمک کنند تا زوایای پنهان ناپدید شــدن نامزدش آشکار شود. ■ واردات تسلیحاتی عربستان در محاق

تبعــات انتشــار خبرهــای مربــوط به ناپدیــد شــدن جمــال خاشــقجی بــرای عربستانهمچ­ناندرحالاف­زایشاست. بعــد از چالشهایی که در روابط خارجی این کشــور با برخــی کشــورهای اروپایی و امریکا و کانادا بروز کرد، دیروز پیر آنتونیو بانزیــری، رئیــس کمیتــه حقــوق بشــر پارلمان اروپا نیز نه تنها از جامعه جهانی برای قطع روابط خود با دولت ســعودی در صورت تأیید دســت داشتن ریاض در مرگ خاشــقچی دعوت کرد که با صدور بیانیهای اعالم کرد: از کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورها میخواهم در صورت دست داشتن دولت ریاض در مرگ این روزنامه نــگار منتقد عربســتانی، تمامی روابط خود از جمله فروش ســالح به این کشور را متوقف کنند.

رند پل، یکی از ســناتورها­ی امریکا نیز از ســایر همــکاران خود در ســنا خواســت تــا با توجه بــه ماجرای به وجــود آمده در خصوص «جمال خاشقجی»، صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran