Iran Newspaper

دفاع از آزادی

-

«ما این حقایق را بدیهی میانگاریم که همه انســانها برابر آفریده شــدهاند و آفریدگارشـ­ـان حقوق سلبناشدنی معینی به آنها اعطا کرده است که حق زندگی، آزادی و جستوجوی خوشبختی از جمله آنهاست.» توماس جفرسون ـ چهارم ژوئیه 1776 اعالمیه استقالل ایاالت متحده امریکا

درســت 242ســال پــس از آنکــه تومــاس جفرســون، نویســنده اعالمیــه اســتقالل ایــاالت متحــده جملــه فوق را بــر تارک اعالمیه اســتقالل و ســپس قانون اساســی امریــکا نهــاد، دونالد ترامــپ رئیسجمهوری ایــاالت متحده امریکا روز 8مه 2018 در برابر چشــم میلیاردها انســان، قانون اساسی ایاالت متحــده، قوانیــن بینالمللــ­ی و حقــوق طبیعــی و ذاتی بشــر یعنــی «برابری انسانها و حق سلبناشدنی زندگی، آزادی و جستوجوی خوشبختی»را به شکل ویرانگری زیر پا گذاشت.

ترامــپ در اقدامی یکجانبه و خالف اصــول روابط بینالملل از توافقنامه برجام خارج شد و اعالم کرد بهصورت یکجانبه تحریمهای گستردهای علیه ایران اعالم و اجرا خواهد کرد. این موضوع نیازی به دانش گســترده سیاســی و حقوقــی ندارد که وقتی دولتی پــای موافقتنامه بینالمللی را امضا میکند، درصــورت برگزاری انتخابــات و تغییر رئیس دولــت، آن موافقتنامه به قوت خود باقیاست و تغییر دولت، نه شرط الزم و نه شرط کافی برای نقض یک پیمان بینالمللی اســت. برجام یک پیمان بینالمللی میان 7 کشــور اســت کــه بر مبنای آن 6 کشــور دیگر تعهد کردهاند تا زمانی کــه ایران از تعهداتش خــارج نشــده و مقــررات آژانس بینالمللی انــرژی اتمی را زیر پــا نگذارد، به تعهدشــان وفــادار و در آن پایدار باشــند. اما بهرغم تأییــدات پیاپی آژانس و ارائه گزارش رســمی این نهاد زیرمجموعه ســازمان ملل متحد، درباره اینکه ایران کمترین تخطی از قوانین نداشــته است، ایاالت متحده بهطور یکجانبه و بدون هیچ بهانه و توجیهی آن را زیر پا گذاشت. ■ روزنامهنگا­ران آگاه و مستقل دنیا!

ما روزنامهنگا­ران ایرانی، مســتقل از همــه دولتها و بهعنوان یک صنف روشــنگر که بــا روزنامهنــ­گاران جهــان هویتی واحــد و دغدغههایی مشــترک داریم، اینک در قرن بیستویکم و در هنگامهای که تمدن بشری به برداشت واحدی از کرامت انسانی در مفهوم «آزادی» رسیده است، شاهدیم که دولت ایاالت متحده، درســت برخــالف دیدگاه بنیانگذارا­ن و اندیشــهور­زان مفهوم دموکراســی و لیبرالیســ­م، از توماس جفرســون گرفته تا فرانسیسکو فوکویاما، آزادی انسانهایی را در سوی دیگر عالم تهدید و تحدید کرده است.

خروج از برجام، یک رفتار غیردیپلمات­یک و غیراخالقی اســت اما اعمال تحریمهــای ظالمانــه علیــه ملتــی بــزرگ، کنشــی متخاصمانــ­ه و باورناپذیر اســت. دولت ایاالت متحده مدعی اســت تحریمها، حاکمیت ایران را نشانه رفتــه اســت نــه مــردم را و دولت ایران معتقد اســت مــا از تحریمها آســیبی نمیبینیــم اما مــا بهعنــوان روزنامهنگا­ران مســتقل و آزاداندیــ­ش دیدگاهی مســتقل از دولتهــا داریــم و معتقدیــم برخــالف نظــر دولتهــای امریکا و ایــران، تحریمهــای ظالمانــه ایاالت متحــده، بر زندگــی و زیســت میلیونها شــهروند ایرانــی کــه از آزادی حق زیســتن در شــرایط مطلــوب برخوردارند، آثار مخربی گذاشــته اســت. دولت ایاالت متحده آشکارا دروغ میگوید وقتی مدعی میشــود تحریمهای این کشور، علیه مجموعه حاکمیت ایران اعمال میشــود، حال آنکه فشــار و محاصــره اقتصادی علیه ایران، بــر زندگی آحاد مردم و بویژه اقشــار فرودســت آثار زیانبار و بعضاً هولناکی برجا گذاشــته که بــا هیچ خوانشــی از حقوق بشــر همســو و همخوان نیســت. وقتی دسترســی بــه دارو، درمــان و تجهیــزات پزشــکی دشــوار میشــود، نشــانه آن اســت کــه تحریمهای کور، کودکان، زنان و مردان کشــور را نشانه گرفتهاند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran