Iran Newspaper

در منطقه رتبه اول رشد علمی را داریم

وزیر علوم در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها: وزیر بهداشت : رشد ۰۰۴ درصدی ایران در مرجعیت علمی علوم پزشکی

-

گــروه اجتماعــی/ وزیر علــوم اعــام کرد: دانشــگاهه­ا بــه خصــوص در ســالهای اخیــر تــاش وافــری بــرای توجــه به حل مســائل و مشــکات کشــور در زمینههای مختلف داشــتند. بــه گــزارش خبرگزاری صــدا و ســیما؛ منصور غامی در مراســم آغاز رســمی ســال تحصیلی دانشــگاهه­ا و مؤسســات آمــوزش عالی کشــور گفت: دانشــگاه فقط مرکــز تولید دانــش فنی و مادی نیســت، بلکه مرکــز بیبدیل برای تفکر و تولید دانش و بینش نیز هست، بر همین مبنا جدای از اینکه نهادی علمی اســت، نهادی اجتماعی و فرهنگی است که بــا کار ویــژه جامعه پذیــری و فرهنگ پذیــری عمل میکنــد. وزیر علــوم گفت: دانشــگاه بــه عنوان بخــش عاقلــه نظام همــواره مدافع عقانیت و سیاســتهای بخردانــه و مدبرانــه بــوده اســت، ایجــاد فضایــی آرام و بدون تنش در دانشــگاهه­ا شرط اساسی برای توسعه علمی است.

وی افزود: نهاد دانشــگاه علوم خود را در برابر همه تحرکات و هجمههای خارج از دانشــگاه نشان داده اســت، چنانچه در تاطم و اعتراضهای دی ماه سال قبل با تدبیر و درایت الزم از هر نوع موج آفرینی نابخردانه پرهیز داشت و در فضایی آرام مطالبات اقتصــادی و اجتماعی و بعضاً فرهنگــی مطــرح شــده را مــورد تحلیــل مداقعانه عاقانه قرار داده است.

غامی گفت: در مواردی نیز گزارشــی حاصــل از ایــن بررســیها و تحلیلهــا در اختیــار ریاســت جمهــور و مدیران ارشــد دولتی و غیردولتی قرار گرفته است.

او گفــت: در ســال ۷۱۰۲ در بیــن ۵۲ کشــور برتر تولیدکننــ­ده دنیا، کشــور ایران بــا رشــد نســبی ۸ و ۹ دهــم درصــد، رتبه اول رشــد نســبی علــم در دنیــا را به خود اختصــاص داده اســت و کشــورهای روســیه و چیــن به ترتیب با رشــد نســبی ۶ و ۶ دهــم و ۳ و ۴ دهــم در رتبههــای دوم و ســوم قرار داشــتهاند، این نشــان از تــاش بیوقفه اســتادان و دانشــجویا­ن و محققــان مــا در عرصههای علمــی دنیا دارد. وی با اشــاره به جایگاه کســب شــده افــزود: رقابت علمی کشــور، دیگر در بین کشــورهای درحال توســعه نیســت، بلکه این رقابتها را با کشورهای توسعه یافته دنیــا انجــام میدهد. غامی گفت: رشــد علمی کشور براساس مقاالت علمی ثبت شده پایگاههای معتبر جهانی WOS طی ســالهای ۲۱۰۲ تــا ۷۱۰۲ صعــودی بــوده اســت به گونهای که در سال ۷۱۰۲ نسبت به ۲۱۰۲ رشــد ۴۳ درصدی را تجربه کرده اســت، در منطقه رتبه اول رشد علمی را داشــتهایم و در بیــن کشــورهای غیرعدم تعهــد بعد از هند قــرار داریم. وی با بیان اینکــه اعــام داشــتند باید دســتاورده­ا و داشته هایمان را نیز ذکر کنیم، افزود: این روزهــا فضــای نقد و انتقاد بســیار اســت، این نقدها ســازنده و بجاست، اما نباید از دستاوردهای امیدبخش و حاصل تاش اســتادان و دانشــجویا­ن مان غفلت کنیم تا خدایــی نکــرده امیــدواری، تضعیف و ناامیدیتقو­یتشود. ■ افزایــش ۰7هــزار نفری دانشــجویا­ن دکترای حرفهای

در ایــن مراســم وزیــر بهداشــت نیــز اعام کرد: در بخش مرجعیت علمیکه مقام معظم رهبــری همواره بر آن تأکید داشتند در حوزه تحقیقات علوم پزشکی در ۲ ســال گذشته به اســتنادات و مقاالت علوم پزشکی رشد ۰۰۴ درصدی داشتیم.

هماکنــون در حــوزه تحقیــق و پژوهــش ۶۵ نفــر در دانشــگاهه­ای علوم پزشــکی کشــور داریم که جزو یک درصد برترینهــا­ی دنیا هســتند در حالــی که در شــروع دولت ۸ نفر بیشــتر نبودند. ســید حسن قاضی زاده هاشمی گفت: دانشگاه امروز از مسئوالن نظام و جامعه روحانیت هزاران ســؤال دارد بر خاف سالهای اول انقــاب کــه شــهید بهشــتی، ش ــهید مطهری، شهید مفتح و شما آقای رئیس جمهور ، همچنین مقــام معظم رهبری که دوشنبهها به دانشگاه تهران میآمدند و سؤاالت متعددی را پاسخ میگفتند، اما امــروز عرصه برای متقلبان فراهم اســت افــرادی که از جنــس قابی هســتند، ولی انقابینما هســتند و به عقیده من سارق عقیده جوانان ما هســتند. او افــزود: بویژه در محیطهای دانشگاهی حضور فیزیکی دارنــد بــه ایــن دلیل کــه آن زمــان فضای مجــازی وجود نداشــت و امکاناتــی از این قبیــل در اختیــار نداشــتند و ایکاش ایــن ســؤالها بیپاســخ نماند، چــون گمراهی آنهــا مســئولیتش برعهــده مســئوالنی اســت که ســؤاالت را بیپاســخ گذاشــته و میگذارنــد. قاضــیزاده هاشــمی گفــت: جمهوری اســامی ایران در حوزه آموزش و پژوهــش دســتاورده­ای شــگرفی را بــه ارمغان آورده است که باید این نعمتها را قدر دانست تعداد دانشجویان کشور در زمان انقاب اســامی حدود ۰۰۲ هزار نفر بود امروز شــاهد آن هستیم که این تعداد به ۴ میلیون نفر رســیده اســت. وی افزود: تــا ســال ۷۵ تعــداد دانشــجویا­ن دکتــری حرفهای حــدود ۰۱ هزار نفر و اکنون به ۰۷ هــزار افزایش پیــدا کرده اســت تعداد کل دانشجویان ما در مقاطع مختلف در قالب ۰۰۴ رشــته مقطع تحصیــل میکردند که امروز به ۳ هزار رشته مقطع افزایش یافته اســت. وزیر بهداشــت، درمــان و آموزش پزشــکی با بیان اینکــه در گذشــته درباره بیســوادی مــدرن صحبــت کرده اســت، گفــت: نمیخواهــم بگویــم توجــه کمــی و گســترش بیرویــه فقــط توجه بــه علم اســت ما هــم آلــوده شــدهایم مانند همه دنیا به تربیت افرادی که بیسواد هستند، امــا دارای مــدرک هســتند بایــد بگویــم خوشــبختان­ه در ایــن چهار دهــه در حوزه کمی هم دانشگاهها بیتوجه نبودند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran