Iran Newspaper

الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده

رهبر معظم انقالب برای تکمیل و ارتقای الگوی پایه اسالمی - ایرانی پیشرفت فراخوان دادند باتحققاینس­ندطلیعهمبا­رکتمدننوین­اسالمی-ایرانیرخخو­اهدنمود/ازابتدایقر­ن51 هجریشمسیاج­رایالگویپی­شرفتبامقدم­اتکافیوسرع­تمطلوبآغاز­شود

- دیدار اعضای شورای عالی مركز طراحی الگوی اسالمی - ایرانی پیشرفت با رهبر معظم انقالب اسفند ماه 91

در پی تدوین الگوی پایه اســامی- ایرانی پیشرفت که در آن اهم مبانی و آرمانهای پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی بــه آن طراحــی شــده اســت، حضــرت آیــتاهلل خامنــهای رهبر معظــم انقاب اسامی دستگاهها، مراکز علمی، نخبگان و صاحبنظــرا­ن را به بررســی عمیق ابعاد مختلف ســند تدوینشــده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند باالدســتی فراخواندند. به گــزارش پایگاه اطاعرســان­ی دفتر رهبــر معظم انقاب، متن این الگو بهشرح زیر است:

بسماهللالر­حمنالرحیم الگوی پایه، چارچوب الگوی اســامی ایرانــی پیشــرفت و معــرف ســیر کلــی تحــوالت مطلــوب ایــران در عرصــه فکر، علــم، معنویــت و زندگی به ســوی تمدن نویــن اســامی ایرانــی در نیم قــرن آینده اســت. ایــن الگــو بــا مشــارکت گســترده متفکــران و صاحبنظــرا­ن ایرانــی و بــر اســاس جهانبینــی و اصــول اســامی و ارزشهــای انقاب اســامی و بــا توجه به مقتضیــات اجتماعی و اقلیمــی و میراث فرهنگی ایــران، بر طبق روشهای علمی و بــا اســتفاده از دســتاورده­ای بشــری و مطالعــه آیندهپژوها­نــه تحــوالت جهانی طراحی شــده و شــامل مبانــی، آرمانها، رســالت، افــق و تدابیر اســت. مبانی، اهم پیشــفرضها­ی اسامی، فلسفی و علمی جهانشمول معطوف به پیشرفت را ارائه میدهد. آرمانهــا، ارزشهای فرازمانیفر­امکانی و جهت بخش پیشرفت است. مبانــی و آرمانهــا وجــه اســامیت الگو را تضمینمیکنن­د.رسالت،میثاقمشترک مــردم و نظــام جمهــوری اســامی ایران بــرای پیشــرفت اســت. افــق، آرمانهــای الگــو را بــر جامعه و زیســتبوم ایــران در نیم قرن آینده تصویر میکند و هدفهای واقعــی آحاد مــردم، جامعــه و حکومت ایــران را در آن موعــد معیــن میســازد. تدابیــر، تصمیمــات و اقدامات اساســی و بلندمدت برای حل مســائل مهم کشور و شکوفا ســاختن قابلیتهای ماندگار ملی بهمنظور رســیدن به افق است. این الگو با ایمان اســتوار و عزم راسخ و تاش عظیم و مدبرانــه مــردم و مســئوالن جمهــوری اسامی ایران اجرا خواهد شد.

■ مبانی ●مبانیخداشن­اختی - خدامحوری و توحید، اساس و محور بنیادین حیات فردی و اجتماعی مؤمنان اســت. اهلل معبــود یکتــا، علیــم، حکیــم، غنــی، ربالعالمیـ­ـن، رحمــن، رحیــم، هادی، شــارع، تنها مالــک و حاکم مطلق هستی است که:

است؛ عادل در تکوین، تشــریع و ســزادهی

- واســع، جبرانکننــ­ده، روزیدهنــد­ه مخلوقــات، اجابتکننــ­ده دعاهــا و حاجتهاست؛

- ولی مؤمنان، یاور مجاهدان راه خدا، حامی مظلومان، انتقامگیرن­ده از ظالمان و وفاکننده به وعده خویش است. ●مبانیجهانش­ناختی - جهــان بــا عوالم غیب و شــهودش، سرشــت توحیدی دارد و مراتب روحانی، مــادی، دنیوی و اخــرویاش، پیوســته در مســیر تکامــل و تعالــی به ســوی خداوند است.

- نظــام ّ علــی-معلولــی بــر جهــان حاکم اســت. جهان مــادی در طول عالم ماوراست و عوامل مؤثر در آن منحصر به علل مادی و طبیعی نیست.

- جهان محل عمل و آزمایش و بستر تکامل و تعالی یا سقوط معنوی اختیاری انسان است و بر اساس سنتهای الهی به کردارهای آدمیان واکنش نشان میدهد.

- خداونــد جهان مــادی را در خدمت انســان که امانتــدار و آبادکننده آن اســت، قرار داده که در صورت بهرهبرداری کارآمد و عادالنه، تأمینکننده نیازهای او است. ●مبانیانسان­شناختی - هدف از آفرینش انســان، معرفت و عبادت پروردگار و در پرتو آن، دستیابی به مقام قرب و خلیفةاللهی است.

- حقیقــت آدمــی، مرکــب از ابعــاد فطــری و طبیعی و ســاحات جســمانی و روحانی است.

- بعد فطری او که ناشی از نفخه الهی است منشأ کرامت ذاتی و نیز برخورداری از اوصــاف خداپرســتی، دیــنورزی، کمالگرایی، حقیقتجویی، خیرخواهی، زیباییگرای­ی،عدالتطلبی،آزادیخواهی و دیگر ارزشهای متعالی اســت. چنانکه بعــد طبیعــی او منشــأ دیگــر اوصــاف و نیازهــای مادی گوناگون اســت. انســان در کشــاکش مقتضیات این دو دسته صفات و نیازها و تحقق معقول و متعادل آنها به کماالتاکتس­ابیدستمییا­بد.

- انســان دارای کمــال و ســعادت اختیاری اســت که در صورت انتخابهای صحیح و در چارچوب تمسک به هدایت الهــی و رشــد عقانــی میتواند بــه مرتبه نهایی آن واصل شود.

- حیــات انســان پــس از مرگ تــداوم مییابد و چگونگی حیــات اخروی مبتنی بر باور، بینش، منش، اخاق، کنش و رفتار آدمیان در زندگی دنیوی است.

- با توجه به مبادی پیشگفته، انســان دارای حقوقــی از جملــه حــق حیــات معقول، آگاهی، زیست معنوی و اخاقی، دینداری، آزادی توأم با مسئولیت، تعیین سرنوشت و برخورداری از دادرسی عادالنه است.

- انســان موجــودی اجتماعــی اســت و تأمیــن بســیاری از نیازهــا و شــکوفایی اســتعداده­ای خــود را در بســتر تعامــل و مشارکتجمعی­جستوجومیکن­د. ●مبانیجامعه­شناختی - جامعــه بــه عنــوان بســتر تعامــل و مشــارکت در جهــت تأمین انــواع نیازها و شکوفایی استعدادها، نافی هویت فردی، اختیــار و مســئولیت اعضــا نیســت ولــی میتواند به بینش، گرایش، منش، توانش و کنــش ارادی آنهــا جهت دهــد و از افراد بویژه نخبگان اثر پذیرد.

ً -ساختیافتگی­جامعهعمدتا­مبتنی بر فرهنگ اســت که بهمثابه هویت و روح کلــی جامعه در اجزا و عناصر خرد و کان آن حضور دارد.

- بنیادیتریـ­ـن واحــد تشــکیلدهن­ده جامعه، خانواده است که نقشی بیبدیل در تولید، حفــظ و ارتقای فرهنگ جامعه دارد.

- جوامــع بــا وجــود پــارهای تفاوتها، تحــت تأثیر ســنن الهــی و قوانین تکوینی مشترکوفراگ­یرهستند.

- شــماری از سنتهای الهی حاکم بر جوامع و تاریخ عبارتنــد از: پیوند تحوالت اجتماعــی بــا نفــس و اراده انســان؛ وفــور نعمت در اثر تقوی، عدالت و اســتقامت؛ عذاب و کیفر جامعه در صورت گســترش ظلم، فســاد، گنــاه و ترک امــر به معروف و نهی از منکر؛ امهال و اســتدراج و ســلطه مؤمنان بر اهل باطل.

- تغییــرات اجتماعــی تحــت تأثیــر عوامــل فرهنگــی، جمعیتــی و انســانی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، دانشی و فناورانهپد­یدمیآید.

- جامعــه دینی مبتنی بر شــکلگیری مناســبات اجتماعــی بر اســاس اصــول و ارزشهای دینی اســت و دینــداری فردی آحــاد جامعــه بــه تنهایی ضامــن تحقق جامعهدینین­یست.

- جهتگیری تاریخ بهســوی آیندهای پیشــرفته در تمــام ابعاد مــادی و معنوی بــا حاکمیــت ایمان و تقــوا و رهبــری امام معصوم(ع)است.

- پیشــرفت حقیقــی بــا هدایــت دین اســام، رهبری پیشــوای الهی، مشارکت و اتحاد مردم و توجه به غایت پایدار تحقق کلمه اهلل حاصل میشود. ●مبانیارزشش­ناختی - ارزشهــا ریشــه در واقعیــت دارند و اصــول آنها ثابــت، مطلق و جهانشــمول است.

- اصــول ارزشهــا از طریــق عقــل و فطــرت، و تفصیــل آن از طریــق کتــاب و سنت قابل کشف است.

- ارزشهــا در ســاحتهای ارتباطــی انســان با خدا، خود، خلق و خلقت ساری است.

است. تحقــق ارزشهــا موجب پیشــرفت دنیوی و سعادت اخروی ●مبانیدینشن­اختی - دیــن، دســتگاه جامــع معرفتــیمع­یشتی است که از سوی خداوند متعال بــرای تأمیــن کمــال و ســعادت دنیــوی و اخروی آدمیان نازل شده است.

- دیــن کامــل، جهانشــمول و نهایــی، اسام اســت که بر نبی خاتم(ص) نازل و توســط آن حضرت ابــاغ و تفصیات آن در ســنت پیامبر و اهل بیت(ع) بیان شده است.

- اســام بــا نظــام هســتی و سرشــت انســان، هماهنگــی دارد و نقــش بدیلناپذیـ­ـری در تأمیــن نیازهای نظری و عملــی، فــردی و اجتماعــی و دنیــوی و اخــروی ایفــا میکنــد. بــه همیــن جهــت استطاعت کامل برای تمدنسازی و ارائه الگوی پیشرفت دارد.

- اســام در چارچــوب مبانی و اصولی ثابــت و پایــدار و بــر مبنــای اجتهــاد در عرصههای اعتقادی، اخاقی و شریعت و توجهبهعناص­رانعطافپذی­رفقهاسامی، تــوان پاســخگویی بــه نیازهــای نوشــونده زمانی و مکانی را دارد.

- خردورزی و تمسک به دانش بشری و تجارب عقایی مورد تأکید اســام است و وحــی، مایــه شــکوفایی عقل محســوب میشود. از این رو تمدنسازی و پیشرفت اســامی افزون بر تکیه بر اصول، ارزشها و تعالیم اسامی، مبتنی بر عقل و دانش بشری نیز هست.

■ آرمانها

آرمانهــای الگــوی اســامی ایرانــی پیشــرفت، ارزشهای بنیادیــن فرازمانی و فرامکانــی جهتدهنــده پیشــرفت اســت. مبناییترین ایــن ارزشها، نیل به خافــت الهی و حیــات طیبه اســت. اهم ارزشهــای تشــکیلدهن­ده حیــات طیبــه عبارتنــد از: معرفت به حقایــق، ایمان به غیب، ســامت جســمی و روانی، مــدارا و همزیســتی با همنوعان، رحمت و اخوت بامسلمانان،مقابلهمقتد­رانهبادشمن­ان، بهرهبرداری کارآمد و عادالنه از طبیعت، تفکــر و عقانیــت، آزادی مســئوالنه، انضباط اجتماعی و قانونمداری، عدالت همهجانبــه، تعــاون، مســئولیتپ­ذیری، صداقت، نیل به کفاف، اســتقال، امنیت و فراوانی.

■ رسالت

رســالت ملــت و نظــام جمهــوری اســامی ایــران حرکت عقانــی، مؤمنانه و متعهدانــه در جهــت ایجاد تمدن نوین اسامی متناسب با آرمانها در زیستبوم ایران است.

■ افق

در ســال ۴۴۴۱ هجــری شمســی مردم ایــران دینــدار، عمومــاً پیــرو قــرآن کریم، ســنت پیامبــر(ص) و اهلبیــت(ع) و بــا ســبک زندگــی و خانــواده اســامی ایرانی و روحیــه جهــادی، قانونمــدا­ر، پاســدار ارزشهــا، هویــت ملــی و میــراث انقاب اسامی،تربیتیافته­بهتناسباست­عدادو عاقهتاعالی­ترینمراحلم­عنوی،علمی و مهارتــی و شــاغل در حرفه متناســبند و از احســاس امنیــت، آرامــش، آســایش، ســامت و امیــد زندگــی در ســطح برتــر جهانیبرخور­دارند.

تا ســال ۴۴۴۱ ایران به پیشــتاز در تولید علوم انســانی اســامی و فرهنگ متعالی در ســطح بینالمللــ­ی تبدیــل شــده و در میان پنج کشــور پیشــرفته جهان در تولید اندیشــه، علــم و فنــاوری جای گرفتــه و از اقتصادی دانشبنیــا­ن، خوداتکا و مبتنی بر عقانیت و معنویت اسامی برخوردار و دارای یکــی از 0۱ اقتصــاد بــزرگ دنیــا اســت. تا آن زمان، سامت محیط زیست و پایــداری منابــع طبیعــی، آب، انــرژی و امنیت غذایی با حداقل نابرابری فضایی در کشور فراهم شــده؛ کشف منابع، خلق مزیتهــا و فرصتهــای جدیــد و وفــور نعمت بــرای همــگان با رعایــت عدالت بین نسلی حاصل شده است. فقر، فساد و تبعیض در کشور ریشهکن گردیده و تکافل عمومی و تأمین اجتماعی جامع و فراگیر ودسترسیآسا­نهمگانیبهن­ظامقضایی عادالنه تأمین شده است.

ایــران در آن زمــان از تــداوم رهبــری فقیه عــادل، شــجاع و توانمند و ضمانت کافی برای سیاســتها، قوانین و نظامات مبتنی بر اسام برخوردار است و همچنان با اتکا به آرای عمومی از طریق مشــارکت آزادانه مردم در انتخابات به دور از تهدید ثــروت و قدرت و با بهرهگیری نظاممند از مشــورت جمعی نخبــگان اداره میشــود و قــدرت کامــل بــرای دفــاع بازدارنــد­ه از عــزت، حاکمیت ملی و اســتقال، امنیت همهجانبــه و تمامیــت ارضــی خویش را حفظ کرده و عامل اصلی وحدت و اخوت اسامی، ثبات منطقهای و عدالت و صلح جهانیاست.

در ســال ۴۴۴۱ ایران از نظر سطح کلی پیشــرفت و عدالت، در شــمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشــور برتر دنیا شناخته میشــود و دارای ویژگیهــای برجســته جامعه اســامی و خاســتگاه تمدن نوین اسامی ایرانی است.

■ تدابیر

۱- تبییــن و ترویــج اســام نــاب محمدی(ص) متناسب با مقتضیات روز

۲- تقویت و تعمیق فرهنگ توحیدی و معادباور و ایمان به غیب

۳- بســط فرهنــگ قرآنــی و تعمیــق معرفت و تداوم محبت اهــل بیت(ع) از طریق زنده نگه داشــتن فرهنگ عاشورا و انتظار بدون انحراف و بدعت

۴- ترویج آموزههای اخاق اســامی و هنجارهای مدنی و تبلیغ عملی دین

۵- شناســاندن علمــی و واقعبینانـ­ـه ارزشها و دستاوردهای انقاب اسامی

۶- گسترش تعلیم و تربیت وحیانی، عقانی و علمی

۷- تربیــت نیــروی انســانی توانمنــد، خــاق، مســئولیتپ­ذیر و دارای روحیــه مشــارکت جمعــی بــا تأکیــد بــر فرهنگ جهادی و محکمکاری

۸- ارتقای موقعیت شــغلی، کرامت و منزلــت اقشــار علمــی و فرهنگــی بویژه معلمان و استادان

۹- تبییــن، ترویــج و نهادینهســ­ازی ســبک زندگــی اســامی ایرانــی ســالم و خانوادهمحو­ر با تســهیل ازدواج و تحکیم خانواده و ارتقای فرهنگ سامت در همه ابعاد

0۱- اهتمام به احیا و توسعه نمادهای اسامی ایرانی بویژه در پوشش، معماری و شهرسازی با حفظ تنوع فرهنگی در پهنه سرزمین

۱۱- تحقیق و نظریهپرداز­ی برای تبیین عدم تعــارض دوگانههایـ­ـی از قبیل عقل و نقــل، علــم و دین، پیشــرفت و عدالت، ایرانــی بودن و اســامیت و تولیــد ثروت و معنویت از سوی صاحبنظران و نهادهای علمیکشور

۲۱- تقویــت و گســترش تولیــد علمی اصیــل، بومی و مفید در رشــتههای علوم انســانی بــا بهرهگیــری از مبانــی و منابــع اسامی و دستاوردهای بشری

۳۱- توســعه علــوم بینرشــتها­ی و مطالعــات و پژوهشهــای چند رشــتهای بدیع و مفید

۴۱- کوشش و تعامل فکری بلندمدت و پایــدار نخبــگان و مؤسســات علمــی برجستهکشور­درعرصهبینا­لمللی

۵۱- حمایــت فزاینــده و مطالبــه متناســب از برجســتهتر­ین مؤسســات و شــخصیتهای علمی کشــور برای تولید علم در راســتای رفع نیازها و حل مســائل اساسیجامعه

۶۱- ارزشــگذار­ی معلومــات و مهارتهای غیررســمی روزآمد و کارآمد، ارتقای دانشهای مهارتی و تنوعبخشــی بهشیوههایم­هارتافزایی

۷۱- ارتقــای دانــش پایــه و توســعه شــبکههای علــم، فنــاوری و نــوآوری بــا همــکاری متقابــل مؤسســات علمــی و پژوهشی، صنایع و دولت در فرآیند تولید کاال و خدمات

۸۱- ارتقــای مهارتهــای حرفــهای بومی به فناوریهای صنعتی با اســتفاده از دســتاورده­ای نویــن علمــی و تجــارب تاریخــی و احیــای بازارهــای تولیــدی تخصصیمطابق­قابلیتهایس­رزمینی

۹۱- پیریزی و گسترش نهضت کسب و کار هنرهای نمایشی و کاربردهای فضای مجــازی بــا اســتفاده از میــراث فرهنگی و ادبــی ایرانی اســامی و قابلیتهای ملی و محلــی مطابق تقاضا و پســند مخاطب منطقهایوجه­انی

0۲- التــزام بــه رعایت اصــول و قواعد اســامی در غایت و ســاختار تصمیمات، سیاســتگذا­ریها و نهادســازی­های اقتصادی و مالی

۱۲- تحقــق عدالت مالیاتــی و کاهش فاصلههای جمع درآمد خالص خانوار از طریقایجادن­ظامیکپارچه­مالیاتستان­ی، تأمین اجتماعی و ارائه تسهیات مالی با بهرهگیری از سامانه جامع اطاعاتی ملی

۲۲- تســهیل ورود کارآفرینــ­ان بــه عرصههــای اقتصــادی بویــژه اقتصــاد دانــش بنیــان و کاهش هزینههای کســب و کار با تأکیــد بر اصاح قوانین، مقررات و رویههای اجرایی کشور

۳۲- تحقق عدالت در ساختار قانونی نظام بانکی با ایجاد انضباط پولی، رهایی از ربــای قرضی، توزیــع عادالنه خلق پول بانکــی و بهرهمندســ­ازی عادالنــه آحــاد مردم جامعه از خدمات پولی

۴۲- اســتقال بودجــه دولــت از درآمدهای حاصل از بهرهبرداری از منابع طبیعی و ثروتهای عمومی و انتقال این درآمدهــا به مــردم با تأمیــن عدالت بین نسلی

۵۲- توقف خام فروشی منابع طبیعی ظرف ۵۱ سال از زمان شروع اجرای الگو و جایگزینی آن با زنجیره پیشرونده تولید ارزش افزوده ملی در داخل و خارج کشور

۶۲- مصونسازی و تقویت فرآیندها، سیاســتها، تصمیمــات و نهادهــای اقتصــادی در مقابل تکانههای سیاســیاقت­صادیهدفمند­وغیرهدفمند­برونزا

۷۲- توســعه فعالیتهــا­ی زیربنایی، اقتصادی و اجتماعی و مصرف آب، انرژی و ســایر منابع حیاتی متناسب با ظرفیت، حقوق و اخاق زیستی

۸۲- حفــظ حقوق مالکیــت عمومی بر منابع طبیعی و ثروتهای ملی همراه بــا رعایــت ماحظــات صیانتــی، زیســت محیطــی و بین نســلی در بهرهبــردا­ری از آنها

۹۲- کاهــش شــدت مصــرف انــرژی و متناسبســا­زی ســهم تولیــد و مصرف انرژی از منابع انرژی پاک

0۳- بسترســازی بــرای اســتقرار متعــادل جمعیت و تــوازن منطقهای در پهنــه ســرزمین بر مبنــای آمایــش ملی و تخصیــص امکانــات و تســهیل و تشــویق ســرمایهگذ­اری در بخشهای اقتصادی و فرهنگی مناطق مختلف و توانمندساز­ی مناطــق محروم با توجه به اســتعداده­ای سرزمینی

۱۳- تمرکززدایـ­ـی در ســاختار اقتصــادی- مالــی کشــور بــا واگــذاری برنامهریــ­زی و تصمیمگیری به اســتانها و شهرســتانه­ا در چارچوب سیاستهای ملی

۲۳- بهرهگیــری از دیپلماســی فعــال اقتصادی در کســب فناوریهای پیشرفته و تشــویق ســرمایهگذ­اری خارجــی بــرای صــادرات و حمایت از صــادرات تولیدات داخلی با ارزش افزوده

۳۳- فعــال کــردن قابلیتهــا­ی ســرزمینی و موقعیــت ارتباطــی ایــران از طریقایجادز­یرساختهایپ­یشرفتهبرای تبدیل ایــران به قطب راهبردی فرهنگی، علمی، فناوری و اقتصادی

۴۳- گســترش قطبهای گردشگری طبیعــی، فرهنگــی، مذهبی و ســامت با محوریت مناطق و مراکز هویتساز

۵۳- تأمیــن امنیــت و ایمنــی غــذا و ترویج تغذیه سالم و ارتقای ساز و کارهای نظــارت بــر تولیــد و توزیــع مــواد غذایی و مصرفی

۶۳- پوشــش همگانــی مراقبتهــا و خدمــات و توزیــع عادالنــه منابــع حوزه سامت

۷۳- همکاری بینبخشی و مشارکت نظاممنــد مردمــی در ارتقــای ســامت بــا اولویــت پیشــگیری و کنتــرل عوامــل تهدیدکننده

۸۳- تنظیــم نــرخ بــاروری در بیش از سطحجانشینی

۹۳- اعتــا و تقویــت و ترویــج دانــش بومی در حوزه ســامت مبتنی بر شــواهد متقنعلمی

0۴- ارتقــای توانمندیهـ­ـای حــوزه پزشــکی با هدف ارائه آموزش، خدمات و تولیدات در سطح ملی و بینالمللی

۱۴- اعتــای منزلــت و حقــوق زنــان و ارتقای جایــگاه اجتماعــی و فرصتهای عادالنــه آنــان و تأکیــد بــر نقــش مقدس مادری

۲۴- ارتقــای اســتقال، اقتــدار، پاســخگویی و تخصصــی شــدن نظــام قضایــی و تربیت و جذب قضــات عالم و متعهــد و دانشافزایی مســتمر و نظارت بــر عملکــرد قضــات و کارکنــان قضایی و اصــاح و الکترونیکـ­ـی کــردن فرآیندهای دادرسی

۳۴- طراحــی و اجــرای راههــای پیشگیری از جرم و افزایش آگاهی و اخاق اجتماعی و تقوای عمومی

۴۴- گســترش فهــم عمیــق و تحکیم نظریه مردمساالری دینی مبتنی بر والیت فقیه

۵۴- حفــظ و تقویــت مردمســاال­ری دینی، مشــارکت مردمــی، عدالت و ثبات سیاسی

۶۴- گســترش و تقویــت تشــکلهای مردمــی بــه منظــور افزایــش ســرمایه اجتماعی و تحکیم ساختار درونی نظام

۷۴- تقویــت فضــای آزاداندیشـ­ـی به منظــور ارزیابی و نقد علمی سیاســتها و عملکردهای گذشته و حال برای تصحیح مستمر آن و حفظ مسیر انقاب اسامی

۸۴- ارتقــای نظارت رســمی، مردمی و رســانهای بــر ارکان و اجــزای نظــام و پیشــگیری از تداخــل منافــع شــخصیت حقیقــی و حقوقــی مســئوالن و کارکنــان حکومــت و برخــورد بــدون تبعیــض بــا مفسدان بویژه در سطوح مدیریتی

۹۴- اجــرای کامــل ضمانتهــای پیشبینــی شــده در قانــون اساســی در حــوزه آزادیهــای فــردی و اجتماعــی و آمــوزش و ترویــج حقــوق و تکالیــف شــهروندی و تقویت احســاس آزادی در آحاد جامعه

0۵- تعییــن ضوابــط عادالنــه و شفافســازی فرآیندهــا­ی تخصیــص امکانــات و امتیازات دولتی؛ درآمد، ثروت و معیشــت مســئوالن حکومتی و منابع و هزینههای مالی فعالیت سیاستمدارا­ن و تشکلهایسیا­سی

۱۵- گزینــش مســئوالن و مدیــران بــر مبنای التزام عملــی آنان به حد کفاف در معیشــت و اهتمام ایشــان به هنجارهای عدالــت، صداقــت، راســتگویی، اعتمــاد، فداکاریوپا­سخگویی

۲۵- تقویت اقتدار حاکمیتی و ارتقای نظام سیاســی و متناسبســا­زی ســاختار اداری کشور با روشهای جدید به گونهای کــه کمتــر از یک درصــد جمعیت کشــور حقوقبگیردو­لتباشند

۳۵- پیشــگیری از شــکلگیری تهدید علیه جمهوری اســامی ایران، گســترش بســیج مردمــی و تقویــت بنیــه دفاعــی بازدارنده

۴۵- تقریب مذاهب اسامی و تحکیم اتحاد و انسجام مسلمانان از طریق تأکید بــر مشــترکات دینــی و پرهیــز از اهانت به مقدساتمذاه­باسامی

۵۵- ترویج عقانیت و روحیه جهادی در جهان اســام و حمایت از حرکتهای اســامی و نهضتهــای آزادیبخــش و استیفایحقو­قمردمفلسطی­ن

۶۵- تأکیــد بــر چندجانبهگر­ایــی، گســترش دیپلماســی عمومی و کمک به حکمیتوصلحب­ینالمللی.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran