Iran Newspaper

جزئیات طرح رتبه بندی معلمان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با «ایران» اعالم کرد

- هدی هاشمی خبرنگار

چند سالی اســت که زمزمههایی برای سر و ســامان دادن به حقوق صنفی معلمان مطــرح میشــود، معلمــان همــراه بــا مسئوالن آموزشی کشور بارها اعالم کردند که چرا پزشکان، مهندسان، وکال و استادان دانشــگاه با جمعیــت خیلی کمتــر دارای تشــکیالت و نظامهای صنفی هستند، اما معلمان با این جمعیت و پتانســیل هیچ پشــتوانه مالــی و صنفــی ندارنــد از همین رو موضــوع الیحه رتبه بنــدی معلمان در دولــت یازدهــم مرحلــه اول آن اجرایــی شــد. نظام رتبــه بندی معلمــان از جمله طرحهــای پر ســر و صدایی بوده اســت که اجرایش بــه خاطر کمبود اعتبار و بودجه ، نبود زیرساختها با مشکل مواجه میشد حــاال امــا وزیــر آمــوزش و پــرورش اعــالم کــرد الیحــه رتبهبندی معلمــان تنظیم و بــه دولت ارســال شــده اســت. به گــزارش خبرنــگار «ایــران»، مســئوالن آمــوزش و پــرورش بــر ایــن باورنــد کــه اجــرای طرح رتبــه بندی معلمان به فرهنگیــان انگیزه میدهــد و موجب ارتقای شایســتگیه­ای حرفــهای معلمــان میشــود، طرحــی که در مرحلــه اول بــا بــار مالــی هــزارو003 میلیــارد تومانــی اجرا شــد که طــی اجرای آن حقوق فرهنگیان میانگیــن تا 004هزار تومان افزایش یافت. با این حال در همان ســال دولت تأکید کرد برای اعتباربخشـ­ـی بیشــتر و قانونی بودن اجــرا و تأمین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششــم توســعه طــرح رتبهبنــدی را در مرحلــه نهایــی در قالب یــک الیحه تهیه کــرده و به مجلس ارائــه کنــد حاال آن طــور که وزیــر آموزش و پــرورش به خبرنــگار« ایــران »گفــت: این پیشــنهاد را وزارت آمــوزش و پــرورش بــه دولت داده است تا هرچه سریعتر مراحل تصویــب آن طــی شــود و پــس از تصویب دولت به صحن علنی مجلس ارائه شــود. سید محمد بطحایی با بیان اینکه نیروی انســانی اصلیترین عامل در تحول است، افــزود: شایســتگی در کنــار ســوز و عالقــه نیــروی انســانی شــرط اصلــی و موفقیت در هــر تحولــی اســت؛ در ایــن راســتا طرح رتبهبندی همسو با ارتقای شایستگیهای نیروی انســانی و کمک به نظــام پرداخت تدوین شده است و کلیات این نظام در کار گروهیدریکی­ازکمیسیونه­ایتخصصی دولتبهتصوی­برسیدهودرآ­یندهنزدیک بــرای تصویــب بــه مجلــس ارائــه خواهد شــد. همچنین معــاون توســعه مدیریت و پشــتیبانی وزارت آمــوزش و پــرورش بــه جزئیات نظام رتبه بندی معلمان اشــاره کرد و به خبرنگار «ایران» گفت: مشموالن طرح رتبه بندی معلمان آموزگار، دبیران، هنرآمــوزا­ن، امــور تربیتی، مشــاوران واحد آموزشــی، مدیــران و معاونــان واحدهای آموزشــی، تربیتــی هســتند. ایــن افــراد بر اساسآییننا­مهمربوطدری­کیازرتبهها­ی معلم پایه، معلم مربی، معلم حرفهای، معلمسرآمدو­معلمراهبرق­رارمیگیرند.

علــی الهیار ترکمن تأکید کــرد: در ازای احــراز هر یــک از رتبهها به ترتیب ضرایب ‪2/2 ،1/7 ،1/4 ،0/9 ،0/5‬ در امتیازات شغل و شــاغل ضــرب و بــه عنــوان فــوق العاده خاص در حقوق و مزایای معلمان اعمال ومشمولکسور­بازنشستگین­یزمیشود.

وی به ماده 6 طرح رتبه بندی معلمان اشاره کرد و گفت: با اجرای نظام رتبه بندی معلمان تمام وقت واحد آموزشــی عالوه بــر تدریس به انجــام فعالیتهای مرتبط با امور آموزشــی و پرورشــی دانشآموزان و پژوهــش میپردازند. معلمانی کــه دارای رتبههــای ســرآمد و یــا راهبــر باشــند برای همــکاری جهــت تدریــس در دانشــگاه ها و مؤسســات آمــوزش عالــی و پژوهشــی باالخــص دانشــگاه هــای فرهنگیــان و تربیــت معلــم انتخــاب میشــوند و نحوه همــکاری در مؤسســات هم توســط وزارت علــوم و آمــوزش و پــرورش تهیــه و ابــالغ میشــود. او بــه معلمــان کارآفرین اشــاره کــرد و افــزود: معلمان کارآفرین مشــمول این قانون برای توسعه وســایل، ابزار و نرم افزارهــای آموزشــی و کمــک آموزشــی از قوانیــن سیاســتهای حمایتی پیشبینی شــده و مصــوب بــرای شــرکتهای دانش بنیان برخوردار خواهند شد. به گفته الهیار در طــرح رتبه بندی معلمان جدیــد افراد در ۵ رتبــه طبقهبندی میشــوند و ترفیع از یــک رتبه به رتبه باالتر فقــط در بازه زمانی پنج ســاله میسر اســت. وی در ادامه گفت: برای اجرایی کردن کار، سازمانی پیشبینی کردیــم کــه افــراد را بــر مبنــای ویژگیهای الزم انتخــاب کنیم، همچنین از روشهای صحیــح ارزیابــی اســتفاده کننــد. معــاون توسعهمدیری­توپشتیبانی­وزارتآموزش و پــرورش افزود: رتبه 5 بــا نام معلم پایه، رتبه4 معلم مربی، رتبه3 معلم حرفهای، رتبه2 معلم سرآمد و رتبه یک معلم راهبر است. معلمان پس از دستیابی به هر رتبه، ضریبیبرایا­فزایشحقوقک­سبمیکنند کــه بــرای ایــن هــدف دو مــدل پیشــنهاد دادهایــم؛ مدل اول با تأثیر ضریب افزایش حقوق در اعدادی مشــخص برای هر رتبه و دیگری اعمال ضرایب نیم تا 3 درصدی در حق شــغل و شاغل برای هر رتبه است. افزایش حقوق با توجه به پیشنهادهای در نظر گرفته شــده مبالغ قابل قبولی است و بــه افزایش انگیزه معلمان کمک میکند. وی دربــاره دیگــر مزایای طــرح رتبه بندی معلمانگفت:برایاینموض­وعچارچوب مالی پیشبینی شده و افزایش مالی تحت عنوان فوق العاده ویژه رتبهبندی معلمان نــام دارد. ایــن امر بــر میزان حقــوق پایه و فعلی آنها تأثیر ندارد و برابر صالحیتی که کسب میکنند، فوق العاده ویژه رتبه بندی معلمان کسب میکنند که از رتبه 5 تا یک اینطبقهبند­یصورتمیگیر­د.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran