Iran Newspaper

برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است

رهبر معظم انقالب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی:

- ادامـــــه از صفحه اول

توصیههایید­ربارهنخبگا­ن

رهبر معظم انقاب سپس چند توصیه درخصوص نخبگان بیان کردند. اولین توصیــه ایشــان «لزوم تعامــل دوجانبه میــان نخبگان و نظام مدیریت کشــور» بود که در این زمینه گفتند: از یک طرف مسئوالن باید جدیتر بهدنبال تعامل با نخبگان و ارائه خدمات و رفع موانع کار آنان باشــند و از طرف دیگر نخبگان نیز باید همه ظرفیتهای خود را در اختیار پیشــرفت کشــور قــرار دهنــد. حضــرت آیتاهلل خامنهای منابع انســانی خوب و نخبــه متحــرک و پیشرونــده را یــک گنجینه و ثروت عظیم خواندند و تأکید کردنــد: این ثــروت همانند هــر گنجینه دیگری در معرض طمع و چپاول نظام سلطه است تا ضمن آنکه از این ثروت بــرای خــود بهــره میبــرد، درخصوص علم و فناوری یعنی داشــتههای ثروت آفرین و قدرت آفرین نیز انحصار ایجاد کند. ایشان «حذف فیزیکی نخبگان» را یکی از روشهــای نظام ســلطه بــرای خارج کــردن ایــن گنجینــه از چنــگ ملتهــا برشمردند و با اشاره به ترور دانشمندان هســتهای کشــور گفتند: عاوه بر حذف فیزیکــی، «امحای فرهنگی یا مشــغول کــردن نخبگان بــه امور دیگــر»، از دیگر روشهــای نظــام ســلطه بــرای گرفتن این ثروت عظیم کشــور است، بنابراین مســئوالن و نخبــگان بایــد هوشــیار و مراقــب باشــند. حضــرت آیــتاهلل خامنهای، راه مقابله با فریبهای نظام ســلطه برای مجموعه نخبگی کشــور را «تقویت هویت ملــی و آرمانخواهی در میان نخبگان» دانســتند و خاطرنشــان کردنــد: جــوان نخبه ما باید بــه ایرانی و مســلمان بودن، هویت ملــی، آرمانها و تاریــخ بســیار شــرافتمند­انه خــود افتخــار کنــد. ایشــان تأکید کردنــد: یکی از برنامههــا­ی دشــمن، آرمانزدایـ­ـی و هویتزدایی است که همه باید مراقب و متوجه این نقطه تهاجم باشند. یکی دیگــر از توصیههــای رهبر معظم انقــاب بــه نخبــگان، «مراقبــت برای غافــل نشــدن از مســئولیته­ای خــود در قبــال مــردم و مســائل مهم کشــور» بود. حضــرت آیتاهلل خامنهای گفتند: نخبــه نبایــد در فضــای تخصصــی خــود غــرق شــود و بــه مســائل جامعه همچون «استقال، عدالت، پیشرفت و آسیبهای اجتماعی» اعتنایی نداشته باشــد. ایشــان خطاب به نخبگان تأکید کردند: اگر شــما نخبگی را در زیر پرچم «عدالتخواهی و استقال و هویت ملی» انجــام دهیــد، قطعــاً ارزش آن بیشــتر خواهد بود. حضرت آیتاهلل خامنهای با اشــاره به جنگ تحمیلــی اقتصادی، سیاســی و امنیتــی علیــه ایــران عزیــز افزودنــد: یــک نخبــه نمیتوانــد به این جنگ بی تفاوت باشد. رهبــر معظــم انقــاب با تشــبیه جنگ تبلیغاتــی و رســانهای بســیار شــدید دشــمن بــه جنــگ تحمیلــی افزودنــد: امکانات تبلیغاتــی ما مانند اوایل دفاع مقــدس، انــدک اســت اما همــان گونه کــه در آن نبــرد پیــروز شــدیم، به فضل الهــی در ایــن جنــگ هــم بــدون تردید پیروز خواهیم شد. ایشان «تصویرسازی غلــط» را مهمتریــن کار امروز دشــمن برای اغوای افکار عمومی جهان و ایران برشــمردند و خاطرنشــان کردند: نخبه جوان ما باید در این رویارویی ســنگین، وظیفه خود را برای پیروزی و سرافرازی ایران انجام دهد. حضــرت آیــتاهلل خامنــهای در جمعبنــدی این بخش از سخنانشــان ایــن دســتور کار را بــرای نخبــگان جوان ترســیم کردند:«تــاش علمــی زیــر پرچــم عدالتخواهـ­ـی، انحصارشــک­نی، ستمستیزی و حساســیت و رسیدگی به مسائل و مشکات مردم.»

اهمیــت اســتفاده از نخبــگان در چیدمانمدیر­یتهایمیانی

رهبر معظم انقــاب همچنین در بیان چند نکته دربــاره بنیاد نخبگان، ضمن تشــکر از زحمــات بنیــاد، کار و تــاش شــبانه روزی را بــه مســئوالن آن توصیه مؤکــد کردنــد و افزودنــد: در شناســایی، جــذب، هدایــت، ســاماندهی، شــنیدن ســخن نخبگان و درمان کردن دردهای آنان شب و روز نشناسید. «پرهیــز از روزمرگــی همــراه بــا ابتــکار دائــم و نوســازی روشها در بخشــی که هدایــت نخبــگان را در بنیــاد برعهــده دارد»، «برنامهریــ­زی دقیــق و صحیــح بــرای فعالیتهــا­ی هویــت بخــش»، «اســتفاده از دفتر نمایندگــی رهبری در دانشــگاهه­ا»، «اســتفاده از شرکتهای دانــش بنیــان و مراقبــت دربــاره تنــزل نیافتــن ضوابط این شــرکتها» از دیگر توصیههــای رهبــر معظــم انقــاب به مسئوالن بنیاد نخبگان بود. ایشــان همچنیــن اســتفاده از نخبــگان در چیدمان مدیریتهای میانی کشــور را مهــم خواندنــد و افزودنــد: ممکــن اســت جوانان نخبه تجربه ســطوح اول مدیریتــی را نداشــته باشــند اما ســطح مدیریتهــا­ی میانــی حتماً بــه جوانان نخبه نیاز دارد. حضــرت آیــتاهلل خامنــهای در بخش دیگــری از سخنانشــان بــا رد تصــوری کــه دانشــگاهه­ا را در خدمــت مســائل کشــور نمیدانــد، خاطرنشــان کردنــد: در چهــار دهه اخیر جوانان دانشــگاهی در صنایــع مهــم کشــور نقــش اول داشــتهاند. ایشــان «هوا فضــا»، «علوم زیســتی»، «سدســازی»، «صنعــت دفاعــی»، «صنعت هســتهای در ابعاد گوناگــون آن»، «ســلولهای بنیــادی»، «زیســت فناوری» و «ســاخت داروهای نــو ترکیــب» را از جملــه عرصههــا و صنایعــی برشــمردند کــه دانشــگاهه­ا در شــکلگیری و پیشــرفت آنهــا نقــش ارزنــدهای داشــتهاند. رهبــر معظــم انقــاب در عین حــال افزودند: البته در کار دانشــگاهه­ا نقصهای زیادی وجود دارد کــه باید رفع شــود و نخبگان جوان نیــز امروز برخــی از آنها را بیــان کردند. حضرت آیتاهلل خامنهای دانشگاهها را به «اهتمام به پژوهش» در همه سطوح فرا خواندند و افزودند: ارتباط متقابل و پرمنفعت دانشــگاه با صنعت جدیتر گرفته شود. رهبــر معظم انقــاب در همیــن زمینه خاطرنشــان کردند: با گســترش ارتباط با صنعت و شناســایی نیازها به گونهای عمــل کنید که همانند برخی کشــورها، هر پایان نامه دانشــجویی یک حامی از بخش خصوصی یا دولتی داشته باشد.

نگاهمان به شرق باشد نه به غرب

«ضــرورت بهروزرســا­نی نقشــه جامــع علمــی» پــس از ۹ ســال از تدویــن آن و لحاظ کردن مسائل جدید در این نقشه، نکته دیگر ایشــان خطاب به مســئوالن بود. حضرت آیــتاهلل خامنــهای همچنین بــا تأکید بر «ضــرورت ارتبــاط علمی با کشورهایی که در مسیر رشد جهشی قرار دارند»،افزودند:اینگونهکشو­رهاعمدتاً در آسیا هســتند، بنابراین باید نگاهمان به شــرق باشد نه به غرب، ضمن اینکه نــگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشــیدن و کوچک شــدن فایدهای نــدارد. رهبــر معظــم انقــاب بــا تأکید بــر تعامــل دانشــگاهه­ا بــا دولــت برای شــناخت نیازهــا و اولویتهــا، از اقــدام گروههای مختلف اســاتید دانشگاهی و صاحبنظران از جمله اساتید بسیجی در نوشــتن نامه به مسئوالن و ارائه راه حل مشــکات اقتصادی ابراز مسرت کردند و افزودنــد: نمیدانیم دولــت چقدر به این راه حلها عمل میکند اما احساس مســئولیت اســاتید و همچنین نخبگان جــوان و خوشــفکر در قبــال مشــکات کشور بسیار خرسندکننده است. حضــرت آیــتاهلل خامنــهای در پایــان سخنانشان بار دیگر به تاش پرحجم دشــمن بــرای تصویرســاز­ی منفــی از اوضــاع ایــران اشــاره کردنــد و افزودند: نوســانات ارزی و مشــکات معیشــتی وجود دارد اما در مجموع تصویر واقعی کشــور، به کوری چشم دشمنان، عکس تصویری است که بیگانگان سلطهطلب از ایــران عزیــز ترســیم میکننــد. پیش از ســخنان رهبــر معظــم انقــاب، دکتــر ســتاری معــاون علمــی و فناوری رئیس جمهــوری و دکتــر غامــی وزیــر علوم، تحقیقات و فناوری گزارشهایی از شــرایط علمی کشــور و نخبــگان بیان کردنــد. همچنیــن ۱۱ نفــر از نخبــگان و اســتعداده­ای برتر علمی کشور به بیان دغدغــه و دیدگاههــا­ی خود در مســائل مختلــف علمی، پژوهشــی، مدیریتی و فنــاوری پرداختند. در پایــان این دیدار، نمــاز ظهــر و عصــر بــه امامــت رهبــر معظم انقاب اقامه شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran