Iran Newspaper

چهل فیلم، چهل خاطره از سینمای ایران

با تالش فیلمخانه ملی ایران گزیده چهل سال سینمای ملی نمایش داده میشود

- مریم سادات گوشه خبرنگار نمایی از فیلم ناخدا خورشید ساخته ناصر تقوایی

چند روزی است که موزه سینما جدول زمانبنــدی اکــران برگزیــده آثار چهل ســال ســینمای ایــران را منتشــر کــرده اســت و امــروز مراســم افتتاحیــه ویژه برنامــه «نمایــش گزیــده چهــل ســال ســینمای ایران» در موزه سینما برگزار میشود.

40 فیلمــی کــه اغلــب آنها توســط فیلمخانــه ملــی ایــران مرمت شــده و حــاال قــرار اســت بــرای اولیــن بــار این فیلمهــای مرمــت شــده کــه زحمــت بســیاری بابت آن کشــیده شــده اکران شــود. علی بختیــاری گردآورنده پروژه چهــل ســال کــه ایــن فیلمهــا را خــود انتخــاب کــرده اســت، در ایــن بــاره به «ایــران» میگوید: «ایــن برنامه تحت برنامههــا­ی مطالعاتــی مــوزه ســینما کار میشــود و مفهــوم اجرایــش ایــن بــود کــه مــوزهای کــه بــرای مطالعات ســینمایی آرشــیو ســینمایی نگــه مــیدارد، مهمتریــن قســمتش ایــن اســت که فیلمها را نمایــش دهد. این ایــده را از ســال گذشــته با آقای قاســم خــان صحبــت کردیــم که یک ســینما تک تخصصی ســینمای ایران در موزه ســینما افتتــاح شــود. نهایتــاً بــه علت همزمانی این برنامه با چهلمین سال انقاب دیدیم بهترین موقعیتی است که نگاهی به تولیدات چهل سال اخیر بیندازیم. ایــن فیلمها از بین تولیدات 1۳57 تا 1۳97 است.»

او در مــورد اینکــه بــر چــه اساســی ایــن فیلمهــا را انتخــاب کــرده اســت، میگویــد: «معیــاری که بــرای انتخاب فیلمهــا در نظر داشــتیم، ایــن بود که نمایــش ایــن فیلمهــا بتوانــد طیــف گســتردهای از محصوالت سینمایی 40 سال را نشــان دهد. یعنی موضوع این نبــود که ما فقــط بخواهیــم فیلمهای فاخر یا هنری را نشان دهیم. ما در این برنامه فیلمهای متوســط را هم نشان میدهیم گاه فیلمهای بد را هم. برای اینکــه بگوییــم کــه ســینما یــک طیف گسترده است.»

او در خصــوص نســخههای اصاح شــده توســط فیلمخانــه ملــی ایــران میگویــد: «کاری کــه فیلمخانــه ملــی کــرده بســیار ارزشــمند اســت. بیشــتر نســخههای قدیمــی را اســکن و رنــگ کــرده اســت. تصویــری کــه االن دیــده میشــود بســیار ویــژه اســت و شــاید تاکنون مثل آن را ندیده باشیم.»

وی در خصــوص نحــوه اصــاح رنگ فیلمهــا توضیح داد: «فیلمهای پوزیتیــو و نگاتیــو بــه مــرور زمــان ویژگیهای رنگیشان عوض میشود. کاری که در اصاح رنگ انجام میشود و در تمام دنیا هم خیلی مطرح است، این است که رنگ اصلی فیلم را به آن برمیگردانن­د و این با تکنولوژی اسکن فیلم مهیا میشــود کــه فیلمخانه این کار را انجام میدهد.»

وی در پاســخ بــه اینکــه مرمــت فیلمها چقدر با استاندارده­ای جهانی مطابقــت دارد، توضیــح میدهد:«به جــرأت میتــوان گفــت کــه از لحــاظ اصاح رنگ با اســتاندار­دهای جهانی منطبق است.»

او در پاســخ بــه اینکــه آیــا 40 فیلم همــه مرمــت شــدهاند، تصریــح کرد: «اغلــب ایــن فیلمهــا را فیلمخانــه مرمــت کرده، اما فیلمهــای دهه اخیر چــون در دوره دیجیتال ســاخته شــده به همان صورت پخش میشــود چون دیگر نیازی به مرمت نبود.»

وی در خصــوص نحــوه نمایــش ایــن فیلمها میگوید: «قرار اســت 6۳ فیلــم پخش کنیم و هــر هفته دو فیلم به نمایش درمیآید که تا 2 اسفند ماه ایــن برنامــه ادامه دارد و برای کســانی که در ســینما تک موزه ســینمای ایران عضو هســتند، اکــران میشــود. دیدن ایــن فیلمهــا شــانس خوبــی اســت چون نســخههای خوبی از این فیلمها وجود نــدارد و توصیه میکنم کســانی که به ســینما عاقه مندنــد این برنامه را از دســت ندهنــد و همــه مــردم هم میتواننــد از طریــق عضــو شــدن در ســینما تــک موزه ســینمای ایــران این فیلمها را ببینند.»

قطعــاً فیلمخانــه ملــی ایــران کــه به همت محمد حســین خوشــنویس 0۳ ســال پیــش کارش را آغــاز کــرده، زحمــات زیــادی در خصــوص حفظ و نگهداری فیلمهای سینمای ایران چه پیــش از انقــاب و چــه بعــد از انقاب کشــیده است. او در این باره به «ایران» میگویــد: «مــا بــا ســرافرازی و افتخــار از ســال ۳6 تاکنــون حتــی یــک فریــم از هیــچ فیلمــی را از دســت ندادهایم. فیلمخانه ملــی قبل از انقاب بیشــتر به ســینما تــک پرداخته بــود اما هدف ما در فیلمخانه این بود که در سینمای ایــران جســتوجو کنیم که چــه آثاری ســاخته شده و از هر طریقی که میشد آن را به دست آوریم و با اتکا بر دانش نگهــداری بــه روز دنیــا ایــن فیلمها را اصاح و اسکن کنیم و از نابودی نجات دهیم. به عبارتی سیاست ما بر این بود که قبــل از زمان اصــاح ومرمت چون به هــر حــال زمانبر بــود، بــه اصطاح دوران مــرگ آنهــا را طوالنیتر کنیم تا فرصتی داشته باشیم برای احیا و زنده نگه داشــتن این فیلمهــا یعنی همان اصاح و اسکن فیلمها.»

او در ادامه خاطرنشــان کرد:«شاید بیــش از 0۸ درصــد تولیــدات ملــی ایــران را گردآوری کردهایــم و این جزو باالترین آمارها در جهان است.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran