Iran Newspaper

این مدرسه تعطیل نمیشود

نگاهی به فیلمها و ســریالهای­ی با حضور دانشآموزان و معلمان

- حامد جیرودی خبرنگار اسماعیل داورفر ( راست ) و اکبر عبدی در نمایی از سریال «باز مدرسم دیر شد»

در همیـــن روزهای ماه مهر که به ماه مدرســـه معروف اســـت و به پایان آن نزدیک هستیم، شاهد بازپخش ســـریال «دبیرستان خضراء» از شبکه آیفیلم هستیم. مجموعه تلویزیونی به کارگردانی زندهیاد «اکبر خواجویی» است که محصول ۵۷-۴۷ است. هسته اصلی این سریال را دبیرســـتا­ن دخترانهای تشکیل داده اســـت. اما به غیر از این مجموعـــه، آیا به یاد دارید چند فیلم و ســـریال با همین موضوع و محور کالس درس و مدرســـه ...و تولید شـــده و مـــا تماشـــاگر­ش بودهایم؟ در این ســـالها، فیلمهـــای ســـینمایی و ســـریالها­ی مختلف بسیاری با موضوع مدرسه و دانشآموز تولید شده که بد ندیدیم چند نمونه از پرآوازهتری­ن این فیلمها و سریالها را بیاوریم و مختصری به آنها پرداختهایم.

باز مدرسم دیر شد «باز مدرســـم دیر شد» ســـریالی به کارگردانی حسین افصحی است که در سال 26۳۱ساخته شـــد. این سریال داستان پسر بازیگوشی به نام محسن با بازی اکبر عبدی را به تصویر میکشد که همیشـــه مدرسهاش دیر میشود و همیشه بهانهای برای دیر رسیدن دارد.

مبصرپنجسال­هکالس حســـین محباهری از تیتـــراژ برنامه «مبصر پنج ســـاله کالس» کـــه خـــودش کارگردانی و بازیگری آن را برعهده داشـــت، به عنوان یکی از خاطرهانگیز­تریـــن تیتراژهـــ­ا یـــاد میکند که هنوز هم پس از گذشـــت 27 سال از پخش آن یعنی سال ۰7۳۱، در ذهن مخاطب به یادگار مانده است.

قصههایمجید «قصههای مجید» نوشـــته هوشـــنگ مرادی کرمانی، مجموعه داســـتانی بـــود که کیومرث پوراحمـــد در ســـال ‪۹6۳۱ ۰7-‬ آن را بـــه یـــک مجموعـــه تلویزیونی تبدیل کرد کـــه خیلی از داســـتانه­ای آن در مدرسه مجید در اصفهان میگذشت.

مدرسهمادرب­زرگها «مدرســـه مادربزرگهـ­ــا» نـــام یـــک ســـریال تلویزیونی بـــه کارگردانــ­ـی غالمرضا رمضانی است که در ســـال ۵7۳۱ ساخته شد و داستان تعدادی خانم میانسال است که خانم معلم جوانی دارند و در هر قسمت ماجراهای جالبی را بوجود میآورند.

بچههایمدرس­هه ّمت رضا میرکریمی در سال 67۳۱–۵7۳۱ سریالی به نام «بچههای مدرســـه همت» را ســـاخت که از شـــبکه دو پخش شـــد. مجموعهای که از داســـتانه­ای مختلفی تشکیل شـــده و درباره تعـــدادی دانشآمـــو­ز اســـت کـــه در مدرســـه راهنمایی«همت»بهطورشبانه­روزیتحصیل و زندگی میکنند و هر بار با ماجرایی تازه روبهرو میشوند.

دردسر والدین ماجـــرای ایـــن ســـریال کـــه در ســـال ۰۸۳۱ به کارگردانی مسعود نوابی ساخته شد، در مدرسه کلید میخورد و علی پورحاتم (مهران مدیری) که همســـر خـــود را از دســـت داده، با ایـــران یزدانپناه (فاطمه گودرزی) مادر همکالسی پسرش که او نیز همســـرش را از دست داده آشنا میشـــود و این دو تصمیم به آغاز زندگی مشترک میگیرند.

مدرسهموشها ساختن ســـریال با موضوع مدرســـه، ژانر عروسکی هم دارد. «مدرسه موشها» ابتدا یک ُجنگ ۱۱–۰۱ قسمتی بود که سری دومش در 4۰۱ قسمت ساخته شد. فیلم سینمایی «شهر موشها» هم در سال 64 به کارگردانی مرضیه برومند ساخته شد که در گیشه هم فروش خوبی داشـــت. شـــهر موشها 2 هم در سال۳۹۳۱ ساخته شد و با فروش ۱۱ میلیارد و ۰۰۳ میلیون تومانی پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران نام گرفته بود.

سفر جادویی سفر جادویی فیلمی به کارگردانی ابوالحسن داوودی در ســـال ۹6۳۱ ماجـــرای دکتـــر رضا کمالی بـــا بازی اکبر عبدی اســـت که بـــا آزار و تنبیه فرزندش ســـینا، میخواهد از او دانشآموزی ممتاز بسازد اما به درون ماشـــین لباسشویی بیمارســـت­ان میافتد و در حضور همکالسیهای­زمانکودکیخ­ودمحاکمهمی­شود.

ورود آقایان ممنوع مدیر یک دبیرســـتا­ن دخترانه خصوصی (ویشـــکا آســـایش) بـــا ورود آقایان به مدرســـه خود شـــدیداً مخالـــف اســـت. امـــا مجبـــور میشـــود یـــک دبیر جایگزین(رضـــا عطـــاران) را به دبیرســـتا­ن بیاورد. این ماجرای فیلم ســـینمایی کمدی «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان است که در سال ۰۹۳۱ اکران شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran