Iran Newspaper

تنش بین دولت و مسلمانان هند از «کشمیر» تا «اهلل آباد»

در تبادل آتش بین معترضان مسلمان کشمیر و نیروهای امنیتی هند 6 نفر کشته و زخمی شدند

-

گــروه جهان/ صبــح دیروز چهارشــنبه در حالــی در شــهر پرمناقشــه کشــمیر بیــن مســلمانان ضدهندوســت­ان و نیروهــای امنیتی تحــت حمایت هند، درگیریهای تازه با ســه کشــته و ســه زخمی رخ داد که در ایالــت اوتارپــرا­دش هنــد نیــز مقامات ناسیونالیس­ــت شــهر یــک میلیــون نفری «اهلل آبــاد» در اقدامــی ضد اســالمی، نام اســالمی این شهر تاریخی را عوض کرده و «پرایاگراج»گذاشتند.بهگزارشخبر­گزاری آسوشــیتدپ­رس، تظاهراتهای ضد هند و درگیریهای پــس از آن بین معترضان مسلمان و نیروهای دولتی تحت حمایت هنــد، صبــح دیــروز چهارشــنبه در شــهر ســرینگر مرکز کشــمیر رخ داد و در جریان تبــادل آتش بین طرفین دســت کم ســه نفــر شــامل دو معتــرض و یــک نیــروی امنیتی کشــته و سه نفر از نیروهای امنیتی نیز زخمی شدند. به گفته پلیس کشمیر، تبــادل آتــش بیــن معترضــان مســلح و نیروهــای دولتــی که حــدود نیم ســاعت به طــول انجامیــد در پــی آن اتفــاق افتاد کــه نیروهــای امنیتی شــروع به تجســس خانههــا به ظن مخفی شــدن معترضان در داخــل خانههــا کردنــد. ســاکنان شــهر سرینگرکشمی­رنیزصبحدیر­وزچهارشنبه از شــنیده شــدن صــدای چنــد انفجــار در جریــان تیراندازیه­ا خبر دادند. اگرچه در گزارشهــا به جزئیات درگیریهای صبح دیروز در کشــمیر اشاره نشد اما ناآرامیها در ایــن منطقــه اتفاق تــازهای نیســت و از آنجا که کشــمیر تنها ایالت هند با اکثریت مســلمان است، از ســال 1989 میالدی به این ســو، صحنه تنش بین شــبه نظامیان کشــمیری مســلمان و نیروهــای امنیتــی بــوده و بیش از 68 هزار کشــته نیز برجای گذاشته است. دور تازه این درگیریها هم از 8 جــوالی 2016 و پــس از کشــته شــدن برهــان مظفر وانــی، فرمانده گــروه حزب المجاهدینک­شمیرودونفر ازهمراهانش به دست نیروهای امنیتی هند آغاز شد.

عمر سرکوب مســلمانان در کشمیر از سوی نیروهای امنیتی تحت حمایت هند در حالی به ســه دهه میرســد که در دیگر شــهرها و ایالتهــای هنــد نیــز گاه گاهــی اقدامهــای افراطــی علیــه مســلمانان از ســوی مقامات ملیگــرا رخ میدهد. یکی از ایــن اقدامات تغییر نام شــهر تاریخی و اســالمی «اهلل آباد» در ایالت اوتارپرادش به«پرایاگراج»است.

بهگزارشسای­تشبکهخبریا­لجزیره، شهر یک میلیون نفری «اهللآباد» در 0۵۶ کیلومتریجن­وبشرقیدهلی­نو،پایتخت هنــد قــرار دارد کــه در قــرن شــانزدهم به دســت حاکمــان مســلمان ایــن کشــور نامگذاری شــد. این شهر همچنین محل تولد جواهر لعل نهرو اولین نخســتوزیر هند اســت. اما روز دوشــنبه مقامــات این شــهر نام اســالمی اهلل آبــاد را بیتوجه به ســابقه تاریخیاش عوض کردند و این کار باعــث شــد دولت محلــی و مرکــزی هند آماج انتقادها و محکومیتها قرار بگیرد. به عقیده کارشناســا­ن، دولت محلی هند با این کار نقش اهللآباد در اســتقالل هند و همچنین جمعیت مسلمان آن را نادیده گرفته است. اما دولت محلی اوتارپرادش ادعــا میکند، این تغییر نــام بهخاطر این اســت که در مــاه ژانویــه هر ســاله بیش از صدها میلیون هندو برای برگزاری مراسم مذهبی خــود در داخــل رودخانه گنگ به این شــهر میآیند و بهتر است نام شهری که میزبان میلیونها گردشگر هندو است، نام اســالمی نباشــد و نامی مرتبــط با نام رودخانــه مقــدس گنــگ باشــد. ایــن در حالی اســت که 19 درصد جمعیت ایالت 220 میلیون نفری اوتارپرادش مســلمان هســتند و از جمعیت 1.3 میلیــارد نفری کشور هند نیز41 درصد مسلمان هستند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran