Iran Newspaper

آبروی مکتب دهخدا

مراسم یادبود استاد فقيد سيدمحمد دبير سياقى امروز برگزار مىشود

- حسین میرزانیا پژوهشگر تاریخ و فرهنگ

در آغازيــن روزهای خزان ۷93۱ اســتاد دكتــر ســيدمحمد دبيرســياق­ى چشــم از جهان فرو بســت و بــرای هميشــه خاكــدان گيتــى را ترک گفــت. اديب، لغــــتشــ­ـــــــناس، مصحــــح، شـــاعر، محقــق، قزويــن پــژوه و نويســنده شــهير ايرانزميــ­ن، از جملــه عناويــن و القــاب آن بــزرگ بودنــد كــه ايراندوســ­تان و فرهيختگان ايرانى به او اعطا كردند.

اســتاد عالمه ســيد محمد دبيرسياقى واپســين شــاگرد اســتاد عالمــه علىاكبــر دهخدا، به مدت 9 ســال در خدمت نابغه بــزرگ ايــران و اســتاد و همشــهری خــود در مؤسســه لغتنامــه دهخــدا شــاگردی كــرد و درس آموخــت و در كار ســترگ لغتنامــه يار و همراهش مانــد و آنگاه به وصيت استادش در جوار شادروانان استاد دكترمعين و دكترشهيدی، در كار تكميل و اتمام لغتنامه كوشيد و كارنامه پر از فخر و درخشــان خــود را پرمايهتــر و پر پيمانتر كرد.

دبيرسياقى را مىتوان با عالمه دهخدا شــناخت. او وفادارترين شــاگرد اســتادش دهخــدا بــود، چرا كــه هم شــاگرد و همكار و وصــى او بــود و هــم غيــرت و وفــای بــه همشــهری دردانــهاش در او چنــان ريشــه دوانيده بود كه تا پايان عمر خود را متعهد و ملتزم به پيمودن راه اســتاد مىدانست. او شيفته و شــيدای بىبديل مكتب عالمه دهخدا بــود. مكتبى كه تحقيــق، رياضت، راســتى و درستى، شيدايى و عشق به ايران و فرهنگ ديريــن آن، تصحيح متون كهن پارســى، لغتســازی و لغتشناســى را درهــم آميخته بود و جز كار بىمزد و منت و رنج بىپايان برای فرهنگ هيچ نمىديد و هيچ نبود.

اســتاد دبيرســياق­ى، بــه نيكويــى بــه سراينده شــاهنامه ايرانيان ادای دين كرد، بــه همان اندازه كه بــه آفريننده لغتنامه و فرهنــگ جاويدان او خادمــى كرد. پاكى، پاكدســتى، پــاک سرشــتى، عــزت نفــس، تعالــى روح، افتادگى و عشــق بــه وطن در گمنامى در سيره و سرشت مكتب دهخدا و شاگردان واالمقامش بود. دهخدای بزرگ كــه دل در عدالتخواهـ­ـى و كرامت دوســتى مشــروطهجو­يى ايرانيــان و ميهندوســت­ى و وفــای بــه وطــن نهضــت ملــى محمــد مصدق داشــت، نســلى را با دم مسيحايى خود پرورد كه عالمه دبيرسياقى يكى از آن يادگاران و آخرين آنان بود.

نگارنــده نخســتين بــار عالمــه دبيرســياق­ى را بــا كتــاب وزيــن و شــيرين و پرنغــز «مقــاالت دهخــدا» كــه حــاوی زيبانوشــت­ههای طنازانه و پرمغز «چرند و پرند» عالمه دهخداســت، به مقدار فهم ناچيز و ناقص خويش شــناختم و با كتاب تصحيــح شــده «ســفرنامه ناصرخســرو» بــا خامــه رســا، توانمنــد و شــيوای اســتاد دبيرسياقى سفری پر از لطافت و شيرينى همــراه با ناصرخســرو قباديانــى را تجربه كــردم. ســفری كــه تصحيــح و توضيــح و حاشــيه نگاشــتهها­ی اســتاد دبيرســياق­ى، گويــى آن ســفرنامه را از نــو بازآفريــد­ه، همان گونه كه شــاهنامه فردوسى بزرگ و ديگر متون كهن ادب و فرهنگ پارســى را تجديد جان كرد و با هنرمندی و شــيرينى تمــام در كام ايرانيــان ريخــت و در جــان ايرانيان استوار ساخت.

اندوختــه او از ايــن دنيــا، جــز رنــج و عشــق بــه ميهــن و فرهنــگ مانــای آن نبــود، چرا كــه او مناعــت طبــع و آزادی و آزادگــى از هــر تعلــق دنيــوی را در مكتب عالمــه دهخــدا بــه نيكــى آموختــه بــود و همــه عمر بــدان وفادار ماند. از دســترنج خويش و فــروش اموال لبريــز از حالليت و پاكــى، بــرای جوانــان و مــردم ميهنــش كتابخانههـ­ـای مانــدگار بنا كــرد و نام بلند خويــش را بر ســردر فرهنگ ايــران زمين حک كرد. ايران، فرهنــگ ايران، زادگاه او شــهر پرافتخــار قزوين، نام و يــاد آن عزيز ســفركرده را به فخــر تمام خواهنــد برد و قصههــا و حكايتهــا از او بــرای فرزندان خويش خواهند سرود و خواهند نگاشت.

٭ مراســم یادبود استاد سيد محمد دبير سياقى، امروز پنجشنبه همزمان با هفتمين روز درگذشت ایشــان با حضور و سخنرانى اســتاد دکتر مهــدی محقق در قزویــن، تاالر فرهنگسرای بانو(بوســتان هشت بهشت، روبــهروی اســتاندار­ی) ســاعت ىلا15/30 17/30 برگزار مىشود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran