Iran Newspaper

اگر ما را قبول ندارید به خاطر ایران همه با هم باشیم

سران قوا درباره لوایح چهارگانه FATF هماهنگ هستند

-

ســخنان عصــر پنجشــنبه معــاون اول رئیس جمهــوری در جمــع نمایندگان ادوار مجلــس، فرازهــای مختلفــی داشــت کــه شــاهبیت آن، تــاش بــرای ترمیم و تقویت امید به آینده و سرمایه اجتماعــی بود. بر همین مبنا تأکید کرد کــه باید مطابــق انتظــارات مــردم و در جهــت خواســت و مســیر آنهــا حرکت کنیم. اســحاق جهانگیری در این مسیر البته مخاطب خــود را نه تنها نهادهای مختلف داخل بلکه همــه ایرانیان قرار داد و خطــاب بــه همــه ایرانیــان گفــت کــه «اگــر مــا را قبــول ندارید، بــه خاطر ایــران بیاییــم همه بــا هم باشــیم.» در همیــن چارچــوب از ضــرورت توجــه جدی بــه گفتوگوی ملی و اســتفاده از ظرفیتهای ســرمایهها­ی نمادین هم گفــت و یک خبــر مهم هــم داد که چه بســا پایانــی باشــد بــر مخالفخوانی­ها با لوایــح چهارگانه مرتبط بــا .FATF او اعام کرد که لوایح چهارگانه FATF دو بار در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قــوای ســهگانه بــه تصویــب رســیده و هماهنگی قابــل قبولی بین قــوا در این مورد وجود داشته است.

دغدغهآینده­ایران

به گزارش جماران، اسحاق جهانگیری در نشســت مجمــع نماینــدگا­ن ادوار مجلس، بــا بیــان اینکه نمیتــوان تنها از منظر اقتصادی، سیاســی یا فرهنگی مســائل پیچیــده کشــور را حــل و فصل کــرد، بــه اهمیت موضــوع آینده کشــور اشاره کرد و گفت: آینده ایران و اتفاقات پیــش رو ارتباط وثیقی بــا نقشآفرینی کســانی دارد کــه رفتــار و عملکردشــا­ن بــر وضعیــت کشــور اثرگــذار اســت. جهانگیری نقش حاکمیــت، نهادهای مدنی و احزاب، نخبگان و همه بازیگران مؤثــر در عرصه سیاســی را در رقم زدن آینــدهای روشــن برای کشــور پراهمیت خواند و با اشــاره به ظرفیتهای مادی و معنوی کشــور، اظهارداشــ­ت: با توجه به تجربــه جمهوری اســامی ایــران در دوران مختلــف نظیــر جنــگ و تحریم و آشــنایی بــا راهکارهای مقابلــه با این شــرایط، میتوانیم با مدیریتی مطلوب و همراهی همه مســئوالن و مردم، این شرایط را نیز پشت سر بگذاریم.

امیداجتماع­یرامیتوانب­ازسازیکرد

معــاون اول رئیــس جمهوری با اشــاره بــه شــور و نشــاط مــردم در انتخابــات ریاســت جمهوری سال گذشته تصریح کــرد: امیــد، تحــرک و نشــاط سیاســی الزمــه حرکت کشــور در مســیر توســعه اســت و جامعــه ایــران بــا وجــود همــه محدودیتهــ­ا جامعــهای نیســت کــه بتــوان امیــد و نشــاط سیاســی را از آن گرفت و اگر امروز تا حدی دچار آســیب شــده، میتــوان آن را بازســازی کــرد. جهانگیری با بیان اینکه وضعیت امروز کشور تنها محصول حوادث منطقهای و بینالمللی یا صرف عوامل اقتصادی یا سیاســی نیســت، گفت: وضعیت کشور نتیجــه تداخل و درهــم تنیدگی عوامل و مؤلفههای مختلف است، هم مسائل سیاســی و اقتصادی کشور و هم مسائل بینالمللی و منطقهای به نوعی درهم آمیختــه شــده و شــرایط امــروز را بــرای کشور رقم زده است. وی تأکید کرد: مهمترین ویژگی شرایط امــروز کشــور کاهش ســرمایه اجتماعی و امیــد بــه آینده اســت. بارهــا گفتهام و تکرار میکنم مســأله اصلی امروز کشور فرسایش ســرمایهها­ی اجتماعی است که میتواند از نابودی سرمایههای مادی خسارتبارتر و زیانآورتر باشد. به گفته وی، اگر میخواهیم گامهای ما در مسیر توسعه و حل مشکات توأم با موفقیت باشــد، بایــد مطابــق انتظارات مــردم و در جهت خواســت و مسیر آنها حرکت کنیــم. معاون اول رئیــس جمهوری در تحلیــل وضعیت موجود ســه ضرورت را کــه باید جامعه آن را بــاور کند یادآور شــد و افزود: کارآمدی نهادهای رسمی و جریانــات سیاســی کشــور و نهادهــای مدنــی یکــی از موضوعاتــی اســت کــه مــردم باید آن را قبول داشــته باشــند و بپذیرند کــه نهادهای رســمی، دولت و جریانات سیاســی مختلــف از کارآمدی الزم برای مقابله با مشــکات برخوردار هســتند. جهانگیــری ادامــه داد: مــردم بایــد بــاور کننــد کــه دولــت و حاکمیت از اراده و قــدرت کافــی بــرای غلبــه بــر مشــکات و تنگناهای کشــور برخــوردار است؛ خوشبختانه کشور ما ظرفیتهای بسیاری برای عبور از بحرانها دارد. سوم اینکــه مــردم حس کننــد که افــق آینده کشــور تیره و تار نیست چرا که دشمنان سعی میکنند آیندهای نامطمئن برای مردم ایران ترسیم کنند.

الزمههماهن­گیبرایغلبه­برمشکالت، گفتوگویملی­است

وی بــا تبییــن جنــگ روانی دشــمن در القــای ناکارآمــد­ی، ناامیــدی و نبــود توانمنــدی بــه اقشــار مختلــف بویــژه نخبــگان و جوانان گفت: آنهــا به خیال خام خود این گونــه تبلیغ میکردند که پــس از اعــام خــروج امریــکا از برجام ظرف چند ماه ایران به فروپاشی خواهد رســید؛ امــا ایــن برنامــه آنها بــا ناکامی مواجه شــد. این در شــرایطی اســت که هنــوز مــا از بخــش کوچکــی از تــوان و امکانات کشور برای مقابله با توطئههای دشــمن اســتفاده کردهایم. معاون اول رئیــس جمهوری با درخواســت از همه نهادها و شــخصیتها برای همراهی و هماهنگی در مسیر مقابله با ترفندهای دشــمنان گفــت: اگــر همــه بــه صحنــه بیاینــد، میتــوان ســرمایه اجتماعــی را بازســازی و سیاســتهای اقتصــادی مناسبی برای حل مشکات تدوین کرد. این اشــتباه اســت کــه فکر کنیــم دولت به تنهایی قادر اســت شــرایط موجود را مدیریت کند. وی الزمــه هماهنگــی بــرای غلبــه بــر مشــکات را شــکلگیری گفتوگــوی ملی دانســت و گفت: این گفتوگو باید بــا هــدف دســتیابی بــه درک مشــترک بــرای شــناخت مشــکات و رســیدن به راهکارهای یکسان باشد. بنابراین باید از همه ظرفیتهای مغفول و چهرههای خــدوم و ســرمایهها­ی نمادیــن کــه از تجربــه و اطاعات خوبــی برخوردارند، استفاده شود. وی نقــش نهادهای واســط و میانجیگر بــرای وصــل حلقههــای پــاره شــده را کــه گاهــی خانهنشــین شــده یــا خانهنشینشـ­ـان کردهانــد پراهمیــت خوانــد و گفــت: نهادهــای مدنــی، شــخصیتها و ســرمایهها­ی نمادیــن حلقههایی هستند که میتوانند به ما در تقویت سرمایه اجتماعی و شکل گیری گفتوگوی ملی کمک کنند.

لوایحچهارگ­انه FATF ازضرورتهای اصلیکشوراس­ت

معــاون اول رئیــس جمهوری با اشــاره بــه دســتاورده­ای مختلــف جلســات هماهنگــی قــوای ســهگانه گفــت: یکی از ایــن دســتاورده­ا الیحــهًمبــارزه بــا پولشــویی بــود. ایــران حتمــا بایــد برای مبارزه با پولشویی اقدام کند زیرا کارهای نامشــروعی مثل قاچاق میتواند با این پولهــا انجام شــود که به اقتصاد کشــور آســیب بزنــد. ایــن اتفاقــی ناخوشــاین­د است که گاهی در این کشور بعضاً صدها میلیارد تومان پول جابهجا میشود و ما کمترین اشــرافی بر این مسأله نداریم. وی همچنین با اشاره به قانون مقابله با تأمین مالی تروریســم افزود: ایران یکی از کشورهایی اســت که بیشترین آسیب را از تروریســم متحمل شده و اگر ما این قانــون را تصویب نکنیم، ممکن اســت تأمین مالی برخی گروههای تروریستی نظیر داعش از طریق منابع مالی کشور انجام شود. جهانگیــری افــزود: لوایــح چهارگانــه FATF دو بار در شورای عالی هماهنگی اقتصــادی قــوای ســه گانه بــه تصویب رســید چــرا کــه از ضرورتهــای اصلــی کشــور اســت و خوشــبختان­ه هماهنگی قابل قبولی در این مقوله وجود داشــته است. جهانگیــری در پایــان بــا اشــاره بــه این جمله رهبر معظم انقــاب که خطاب بــه همــه ایرانیهــا بــرای شــرکت در انتخابــات ریاســت جمهــوری ســال 92 فرمودند؛ «بــه خاطر ایران در انتخابات شــرکت کنید ولو اینکــه نظام جمهوری اســامی ایــران را قبول نداریــد»، گفت: این جمله شاهکار رهبر معظم انقاب اســت و مــا خیلــی از ایــن فراز اســتفاده نکردهایم. خــوب اســت کــه امــروز و در این مقطع حســاس به همه ایرانیان بگوییم که اگر ما را قبول ندارید، به خاطر ایران بیاییم همه با هم باشــیم و بــه کمک بیایید تا بتوانیم این شــرایط دشــوار را پشت سر بگذاریم. معــاون اول رئیس جمهوری بار دیگر تصریح کرد: این شرایط سخت میتواند چند ماهه تمام شــود و فشار از دوش ملت ایران برداشته شود به شرط اینکه همه با هم باشیم و هرکس نقش خــود را برای پیشــرفت و توســعه ایران بخوبی ایفا کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran