Iran Newspaper

اقتصاد اشتراکی؛ راهکاری برای برون رفت از شرایط تحریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات بیان کرد

-

گروه فنــاوری/ وزیــر ارتباطــات و فناوری اطالعــات در نخســتین کنفرانــس بینالمللــ­ی مدیریــت دانش بــا رویکرد توسعه در دانشــگاه خاتم گفت: اقتصاد اشــتراکی مفهــوم جدیــدی در حــوزه اقتصــاد دیجیتال اســت. امروز که کشــور ما با تحریمهای ظالمانه و کمبود منابع برای سرمایهگذار­ی روبهرو است، اقتصاد اشــتراکی میتواند به عنوان یــک راهکار برون از شرایط تحریم باشد.

محمدجــواد آذری جهرمــی بــا بیان اینکه اکنون کشــورهایی که در لبه فناوری هستند نیز به ســمت اقتصاد دیجیتال و اقتصاد اشتراکی حرکت میکنند، افزود: ضــرورت دارد به لحاظ تئوری به مفهوم اقتصاد اشتراکی پرداخته و مصادیق آن تبیین و مطالبه شود.

وزیــر ارتباطــات بــا اشــاره بــه اینکــه ســرمایهگذ­اریهای بســیاری در کشــور انجام شــده اســت، گفت: هم اکنــون در کشــور ســاختارها­ی مــوازی و پروژههایی وجــود دارد کــه ســازمانها میتواننــد ظرفیــت ایــن پروژههــا را در اختیــار یکدیگر قــرار دهند. امــکان دارد ضریب بهرهبــردا­ری از ایــن پروژههــا در نهایــت 30 درصد باشــد در صورتی که ســازمان دیگری هم به دنبــال انجام چنین کاری برود، باعث میشود منابع کشور به هدر رود. آذری جهرمی اســتفاده اشــتراکی از ظرفیتها را راه حل مناســبی عنوان کرد و افزود: اقتصاد اشــتراکی نیاز به شــیوه و مــدل دارد و باید شــیوه مدیریــت در این زمینه بررسی شود. وی با اشاره به سیستم بانکــداری کشــور بــه عنــوان یــک نمونه در حــوزه مدیریــت منابــع، افــزود: تمام بانکهای کشور هر کدام دارای دیتاسنتر اختصاصــی هســتند کــه بســیاری از آنها شــرایط اســتاندار­دی نیز ندارند و مهمتر اینکــه در حد بســیار ناچیــزی از ظرفیت دیتاسنترها اســتفاده میشود در صورتی که بانکها میتوانند از این ظرفیتها به صورت اشتراکی بهره برداری کنند. ■ همــه مــا در برابــر فرصت ســوزیها مسئولیم

«در مســیر تحــول دیجیتــال بایــد تغییــر دیــدگاه دهیــم و اگــر احســاس کردیــم مدیری نمیتوانــد تغییر دیدگاه دهــد، نباید در جایگزین کــردن آن مدیر تعــارف کنیم چــون نمیتوانیــ­م ببینیم ســهم کشــور در بازارهــای بینالمللی از دســت میرود.» وزیر ارتباطات و فناوری اطالعــات در کارگاه آموزشــی تحــول دیجیتــال ویــژه مدیــران ارشــد وزارت ارتباطات و فناوری اطالعات، سازمانها و شــرکتهای تابعــه کــه پنجشــنبه 26 مهرماه، برگزار شــد، با بیان مطلب فوق گفت: همه در برابر فرصتهای پیشرو مســئول هســتند و مســئولیت فقــط در زمان خرابکاریها نیســت، بلکه در برابر فرصت ســوزیها نیز مســئول هستیم و باید نسبت به آن حساس باشیم.

محمدجــواد آذری جهرمــی درک فضا و مســیر حرکــت در تحول دیجیتال را حائــز اهمیــت دانســت و افــزود: الزم اســت فضای جدیدی را بســازیم و همه کم یا زیاد در این مســیر مسئولیت داریم تا با تغییــرات ســاختاری جدید، حرکت را ســهلتر کنیــم. وی با اشــاره به اینکه با ساختارهای گذشته نمیتوان به استقبال تحول دیجیتال رفت بنابراین باید تغییر مســیر بدهیــم، گفــت: تغییــر ســاختار نخســتین اقدامی بود که در مسیر تحول دیجیتــال در وزارت ارتباطــات انجــام شــد. مســیر توســعه اقتصــاد دیجیتــال مجموعــهای ســه ضلعــی از یــک نهــاد توسعهایمثل­سازمانفناو­ریاطالعات، دانشکده پست و مخابرات و پست بانک میگــذرد کــه در ایــن راســتا اساســنامه و ســاختار فنــاوری اطالعــات تغییــر یافته و ســاختار آمــوزش دانشــکده پســت و مخابــرات نیز در حال تغییر اســت. البته از پســت بانــک نیز خواســتهای­م تا هرچه سریعتر تغییرات ساختاری را اجرا کند.

آذری جهرمــی بــا بیان اینکه همیشــه تغییراتبام­قاومتمواجه­میشود،گفت: فرصت زیــادی برای انجام مأموریت خود در بهرهگیــری از ظرفیت تحــول دیجیتال نداریم بنابراین باید دانــش مدیران را باال ببریم تا اگر مدیری نتواند کار را پیش ببرد و سهم ما را از بازارهای بینالمللی بگیرد، آن را تغییر دهیم. ■ کاهش نرخ مکالمه زائران اربعین

وزیــر ارتباطــات و فنــاوری اطالعات همچنیــن در صفحــه کاربــری خــود در اینســتاگر­ام از توافــق کاهــش نــرخ مکالمــات در مراســم اربعیــن امســال خبــر داد و نوشــت: ایــن نــرخ از دقیقــهای 3 هــزار تومــان بــه 00۹ تومــان کاهــش یافتــه اســت. محمدجواد آذری جهرمــی درباره ارائه وای فای رایگان به زائران در اربعین نیز گفت: با همکاری شرکتهای اینترنتی عراقی در 0۱ نقطه از مسیر نجف به کربال وای فــای رایگان به زوار ارائه میشــود و البتــه صحن حضــرت زهرا (ســالم اهلل علیهــا) هم در دو روز آینــده به وای فای مجهز خواهد شد و ظرفیت ارتباطی دو کشــور نیز بــه دو برابر افزایــش مییابد. آذری جهرمــی بــه دلیــل افزایــش نرخ ارز و گــران بــودن رومینــگ و رومینــگ دیتــا به زائران اربعیــن توصیه کرد برای کاهــش هزینهها و صرفهجویی از ســیم کارتهایعرا­قیاستفادهک­نند.

وی با اشاره به ساعات اوج تماس نیز گفت: از زمان غروب خورشــید تا ساعت یــک بامداد ســاعات اوج تماسهاســت بنابرایــن زائــران بایــد در این ســاعات از تماسهایغیر­ضروریپرهیز­کنند.

وزیــر ارتباطــات افــزود: بــرای بهبــود ارتباطــات تمهیــدات زیــادی اندیشــیده شــده ولی از آنجایــی که تعــداد زوار زیاد اســت، بنابرایــن شــلوغی مســیرهای ارتباطیطبی­عیخواهدبود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran