Iran Newspaper

قطع بیرویه درختان و جاری شدن سیل در مازندران

دادستان عمومی و انقالب مرکز مازندران: افراد سودجو کمر به قتل درختان جنگلی بستهاند

- ساری- حسین خانی خبرنگار

قطــع بیرویــه درختــان و قاچــاق منابع طبیعــی هــر روزه عرصههــای جنگلــی مازنــدران را میبلعــد؛ اتفاقــی کــه بــه اعتقاد کارشناسان امر از عوامل اصلی در جاری شدن سیل بهعلت کاهش پوشش گیاهی و فرســایش خــاک بوده اســت. از سوی دیگر، قطع بیرویه درختان توسط قاچاقچیان چوب باعث شــده تــا هر روز از میــزان عرصههای جنگلی این اســتان کاسته شود. ■ مبارزه با قاچاق چوب

شــاید بههمیــن دلیــل بــوده کــه «سیدیونس حســینی عالمی» دادستان عمومــی و انقــاب مرکــز مازنــدران در این بــاره ورود کرده و بــا تأکید بر برخورد قاطــع دســتگاه قضایــی بــا قاچاقچیــا­ن چوب گفته که در راستای مبارزه با قاچاق چــوب تذکرات جــدی به رؤســای ادارات منابع طبیعی داده شــده و برای مدیران سهلانگار قطعاً پرونده قضایی تشکیل و برخورد قانونی صورت میگیرد.

وی بــا بیــان اینکه مهمتریــن وظیفه دستگاه قضایی احیا و حفاظت از حقوق عمومــی در حوزههــای مختلف از جمله منابع طبیعی است، افزود: قطع بیرویه درختان و قاچاق منابع طبیعی تجاوز به حقوق عامه مردم است که افراد سودجو کمر به قتل درختان جنگلی بستهاند.

دادســتان عمومــی و انقــاب مرکــز مازنــدران بیــان کــرد: از دادســتانه­ای سراسر استان خواستهایم که بهطور جدی پیگیــر پروندههــا­ی قاچاق چــوب و قطع درختان باشند.

این مقام قضایی با اشــاره به اینکه در روزهای گذشــته چند مورد قاچاق چوب در شهرستان سواد کوه را پیگیری کردیم، تصریــح کــرد: بهطــور مســتمر بــا مدیــر کل منابــع طبیعــی مازنــدران و مدیران شهرســتانه­ا در ارتبــاط هســتیم و بــا متخلفان برخورد قاطع و قانونی صورت خواهد گرفت.

بهنظر میرسد این بار ورود دادستانی مازنــدران بــه موضــوع جنــگل جدیتــر از گذشــته خواهــد بــود و ســهلانگار­ان در موضــوع زبالــه از ایــن پــس دربــاره اقدامهــای خود با برخوردهای شــدیدی مواجه خواهند شد. ■ ثبتجهانیمن­طقهجنگلی«بوال»

«جهانبخــش عشــوری» بخشــدار منطقه دودانگه شهرســتان ساری نیز در گفتوگو با «ایران» اظهارداشــ­ت که قرار اســت، جنگلهــای هیرکانــی در منطقه جنگلــی «بوال» بزودی در فهرســت ثبت میراث جهانی کارشناســا­ن یونســکو قرار بگیرد.

بنا بر اظهارات وی طی چند روز آینده گروهــی از کارشناســا­ن یونســکو بههمراه تیمــی از کارشناســا­ن اداره کل منابــع طبیعــی مازندران بــرای بررســی و تهیه گزارش ازاین منطقه وارد دودانگه ساری خواهند شد.

وی با تأکید بر اهمیت این اتفاق برای حفظ جنگلهــا از قطع درختــان، افزود: ایــن اتفاق برای نخســتین بار در شــمال کشور رخ میدهد و با اجرایی شدن آن به هیچ عنوان کســی اجازه قطع درختان را نخواهد داشت.

عشــوری ادامــه داد: هماکنــون بخــش اعظم روســتاهای ایــن منطقه با تاشهای دولت از گاز طبیعی برخوردار شــده و بــا این وضعیــت دیگر نیــازی به اســتفاده از چوب درختــان جنگلی برای تأمین سوخت و گرما نخواهند داشت.

بهگفتــه وی 27 هکتــار از جنگلهــای ایــن منطقه کــه درختان راش، ســرخ دار وممــرز ...و دارنــد، ثبــت جهانــی خواهد شد.

بخشــدار منطقــه دودانگــه افــزود: درختان راش این منطقه بر اساس اعام کارشناسان دارای قدمتی 3 میلیون ساله هســتند و از ایــن نظر در دنیــا بینظیر به حساب میآیند. ■ مشکالت ایجاد شده از قطع درختان

«سید احسان ساداتی» رئیس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آمــوزش کشــاورزی منابــع طبیعــی مازنــدران هــم بــر ایــن اعتقاد اســت که قطــع بیرویه درختــان باعث شــده تا با کوچکترین بارشــی، ســیل راه بیفتد. در حالــی کــه اگــر وضعیــت جنگلهــای ما دچار تغییــرات نمیشــد و بارندگی زیاد بــود آب وارد نهرهــای کوچــک داخــل جنگل شــده و آب اضافه از جنگل خارج میشــد. اگر آب هنــگام خــروج اماحی به همراه داشــته باشــد تعدادی درخت یــا شــاخه در داخل نهرها ســقوط کرده و سدهای طبیعی ایجاد میشود و آبی که در ایــن نهر جاری میشــود باید از صدها ســد طبیعــی عبور کنــد و باالخره ســاکن شــود و اماح خود را تهنشــین کرده و آب صاف و زالل جاری شود.

بــه گفتــه وی درحالــی اکنــون بــا کمبــود آب روبــهرو شــدهایم کــه جنــگل میتوانست آبهای زیرزمینی را در خود ذخیــره کــرده و منابــع آبــی بــرای فصل کشت تأمین میشد.

بنا بر اظهــارات وی بهرهبرداری­های غیرمجــاز و قاچاق چــوب در جنگلهای ایــران باعث آســیبپذیر­ی و شــکنندگی اکوسیســتم­های کشــور شــده و ایــن در حالی است که بهدلیل میانگین بارندگی 042میلیمتـ­ـری در ایــران، باید در جهت حفظ عرصههای جنگلی تاش بیشتری از سوی مردم و مسئوالن صورت گیرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran