Iran Newspaper

واکنش جهانی به تهدید ترامپ برای خروج از پیمان 1987

-

گروه جهــان/ در پی تهدید دونالد ترامپ رئیــس جمهــور امریــکا دربــاره خــروج از پیمــان منــع موشــکهای هســتهای میان برد )INF( اغلب کشورهای اروپایی و همچنین چیــن و ژاپن نگرانی خود رااز طرح چنین تهدیدی ابراز داشتند.

بــه گــزارش «فرانــس »24 تصمیــم ترامپ برای خــروج امریکا از پیمان منع موشــکهای هســتهای میان برد )INF( در ســال ،1987 صــدای پاریــس را نیــز در آورد بطوری که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در یک گفتوگوی تلفنی با همتای امریکایی خــود بر اهمیت این پیمــان و تأثیری کــه بر امنیت اروپــا دارد صحبت و تأکید کرد. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز درباره این تهدید تأکید کــرد: اصــاً نمیتوانم مفهــوم اظهارات ترامــپ را درک کنــم. این اقــدام ترامپ میتوانــد ســختیهایی بــرای آلمــان و اروپا داشــته باشــد پس به ترامپ توصیه میکنیمکهبی­شتربهعواقب­تصمیمهای خود فکــر کند. «یوشــیهیده ســوگا» دبیر کابینه ژاپن هم ضمن ابراز نگرانی از این موضوعگفتکه­اینپیمان،یکمعاهده مهم و معتبر است که باعث کنترل ساح در منطقــه میشــود. هــوآ چونایینــگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعام کــرد کــه تصمیــم یکجانبه ترامــپ برای خــروج از پیمان موشــکی تأثیرات منفی خواهد داشــت. واکنش روســیه دیروز نیز ادامــه یافــت. به گزارش خبرگــزاری مهر بــه نقــل از ایتارتاس، دیمیتری پســکوف ســخنگوی کاخ کرملین اعام کرد نقض مفاد پیمان منع موشــکهای هســتهای میــان بــرد ،)INF( روســیه را بــه اتخــاذ اقداماتی در راستای تضمین امنیت خود وادار میکنــد. اگــر امریکا چنیــن اقدامی انجــام دهد، واکنــش دیگر کشــورها و در این مورد بهخصوص روســیه در راســتای برقراری موازنه نظامی ضروری است.

ســرگئی الوروف وزیــر خارجه روســیه نیــز چنــد ســاعت قبــل از دیــدار بــا جان بولتون نیز گفته بود که ترامپ هنوز بهطور کامــل خــروج امریــکا را از ایــن معاهــده اعــام نکرده اســت و از مخالفت روســیه از این اقدام ترامپ ســخن گفت. الوروف همچنینازآم­ادگیکشورشب­رایتجدید پیمان «استارت نو» با امریکا خبر داد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran