Iran Newspaper

بارش باران در 16 استان

-

گروه ایران زمین/ سازمان هواشناسی از بارش باران در 16 استان تا روزهای پایانی هفته خبر داد.

«احد وظیفــه»، مدیــرکل پیشبینی و هشــدار ســریع ســازمان هواشناســی دربــاره وضعیــت جــوی هــوا در چنــد روز آخــر هفتــه، گفــت: ســامانه بارشــی جدیــد امــروز (سهشــنبه) اســتانهای خوزســتان، کهگیلویــه و بویراحمــد، مناطق شــمالی فارس، ایالم، کرمانشاه، کردســتان، آذربایجــا­ن غربــی و شــرقی، زنجــان، مرکــزی، همــدان، غــرب اصفهــان و اســتانهای شــمالی کشــور (گیــالن و مازنــدران، گلســتان و اردبیل) را درگیــر میکند. بــا ورود این ســامانه به جنــوب غــرب کشــور نیــز انتظار مــیرود امروز(سهشــنبه) در شــمال اســتانهای بوشهر، خوزســتان و جنوب ایالم شرایط طوفانی داشــته باشیم. همچنین در این مدت رگبار، رعد وبــرق، احتمال طوفان و باد شــدید لحظــهای همــراه با خیزش گرد و خاک محلــی و کاهش موقتی دید در جزایر شمال خلیج فارس، خوزستان و شــمال بوشــهر را خواهیم داشــت. این ســامانه از امــروز وارد مناطــق مرکــزی میشــود و اســتانهای تهــران، مرکزی و قــم را هــم در بر میگیــرد. وظیفه گفت: امروز در اســتانهای خوزســتان، شــمال بوشهر، لرســتان، ایالم، جنوب کرمانشاه و اواخــر وقت در کهگیلویــه و بویر احمد، چهارمحال وبختیاری وغرب کردستان با رگبار و رعدوبرق تندری با احتمال ایجاد سیالبهاینا­گهانیمواجه­هستیم.برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته نیز بارشها را بهصورت پراکنده خواهیم داشــت. هــوای تهــران در ایــن مــدت تغییرات دمایی شدیدی نخواهد داشت و نســبتاً ابــری بــا بــارش پراکنــده همراه خواهد بــود. ســازمان هواشناســی اعالم کــرد: در یــک هفته آینــده بــا بارشهای قابل توجهی در کشــور رو بــه رو خواهیم بود تــا حدی کــه بــارش بــاران در برخی از ایســتگاهه­ا به ۰۵ یا حتــی ۰۶ میلیمتر خواهدرسید. ■ افزایشروزه­ایطوفانیدر­زابل

«محســن حیــدری»، مدیــرکل هواشناســی سیســتان و بلوچســتان نیــز گفــت: در 7 ماه گذشــته تعــداد روزهای همــراه بــا طوفــان گــرد و خــاک در زابل نسبت به مدت مشــابه سال گذشته۰۰5 درصــد افزایــش یافتــه اســت. از 216 روز ســپری شــده امســال تــا پایــان مهــر ماه 161 روز آن در زابــل همــراه با پدیدههای خاکداری شامل باد و گرد و خاک، طوفان گــرد و خاک و ســایر پدیدهها بــوده و تنها 55 روز شــرایط عادی و بدون پدیدههای خاکدار در این منطقه حاکم بوده اســت. وی با بیــان اینکه مهمتریــن نکته وزش بادهای امســال زابل افزایش شــدت باد است، افزود: فراوانی وزش باد با سرعت ۰9 کیلومتــر بر ســاعت و بیشــتر از آن در زابــل 64 روز بــوده کــه نســبت بــه ســال گذشــته ۰۰7 درصد بیشــتر شــده اســت. عالوه بر ایــن، فراوانی وقــوع وزش باد با سرعت بیش از ۰۰1 کیلومتر بر ساعت در 33 ســال اخیر بیســابقه بوده و در واقع از ابتدای امســال تا پایان مهرمــاه 31 روز ســرعت وزش بادهــای زابل بــه بیش از ۰۰1کیلومتر­برساعترسید.

مدیــرکل هواشناســی سیســتان و بلوچســتان بــا بیــان اینکــه ایــن شــرایط تنهــا یــک بــار در نیــم قــرن اخیــر اتفاق افتــاده اســت، گفــت: در ســال 64 حدود ۰5روز ســرعت وزش باد در زابل بیش از ۰۰1کیلومتر بر ســاعت بــود این در حالی اســت که ســال گذشــته در هیــچ روزی از 7ماه گذشته سرعت وزش باد در زابل از ۰۰1کیلومتر­تجاوزنکرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran