Iran Newspaper

چاره ای جز تغییر نداریم

-

فرانکجواهر­ی/ پیروز حناچی دیروز با اختالف یک رأی بهعنوان چهاردمین شهردار تهران انتخاب شد. حناچی استاد تمام دانشگاه تهران است و معتقد است تنها راه نجات تهران خالقیت است. شهردار جدید تهران که بیش از یک سال و نیم در دو پست معاون عمرانی و معماری شهرداری مشغول بود، اعتقاد دارد بحرانهای شهرداری، بدنه سنگین و منابع مالــی ناپایدار اســت. او ناامید نیســت و میگوید تهران چــارهای جز تغییر نــدارد. در ادامه گفتوگوی کوتاه با شهردار تهران را بخوانید: چگونهمیخوا­هیدتهرانرا­با۶5هزارمی­لیاردتومان­بدهیو۸۶هزا­رکارمندبدو­نشهرفروشی ادارهکنید؟

ازموقعیکهب­ابشهرفروشی­برایادارها­مورشهرآغاز­شدمامعتقدب­ودیم،کهاینروش بهبنبستخوا­هدرسید.اگرروزیکسی­برایدریافت­پروانهمراج­عهنکند،آیاامورشهر­داری باید متوقف شود؟وابستگی صدرصدی درآمدهای شهرداری به ساخت و ساز اعم از قانونی و غیرقانونی، یک اشتباه استراتژیک بود. مردم به ما امید بستند و در اداره امور شهر، تغییر میخواستند.دردهکالنشه­رکشورتغییر­اتجدیومعنا­داریرخداد،نظاممدیریت­شهری باید به این تغییرات پاسخ قانعکنندها­ی بدهد و مشخص کند این تغییر چگونه و حوزههای کــه مردم آن را لمس کنند، اتفاق خواهد افتاد. ناچار هســتیم نگاه متفاوت به شــهر تهران داشتهباشیم،سالهاستکهک­شورهایپیشر­فتهدرهمهدن­یاخیابانجد­یدیرابهشهر­اضافه نمیکنند.نگاهبهشهرب­ایدتغییرکن­د،بهجایپولوا­توبانبیشتر­ونگاهسیویل(عمرانی)باید نگاه خالقانه به شهر داشته باشیم. تنها راه ایجاد سرمایه اجتماعی و توسعه قلمرو عمومی است، همان اتفاقی که در تپههای عباس آباد و پل طبیعت افتاد. توسعه فضایی که مردم بازیگر اصلی آن هســتند. تهران مملو از این ظرفیتهاســ­ت و مهم این اســت که افرادی را انتخابکنیم­کهاینظرفیت­هارامیشناس­ندومیتوانن­دآنهاراتوس­عهدهند. سؤالمنچیزد­یگریبود.مسألهایناس­تکهبحرانما­لیدرشهردار­یتهرانمانع­تحققاین وعدههاشدهو­بودجهشهردا­ریفقطنگهدا­شتمیشود.راهحلشماچی­ست؟

دو بحران جدی در شهر وجود دارد؛ اول بدنه سنگین و لَخت شهرداری و دوم منابع مالیناپاید­اراست.تغییردرنحو­هدرآمدزایی­ازمنابعپای­داربهمنابع­ناپایدارتغ­ییرییک روزهنیستون­یازمندیکبر­نامهمیانمد­توحداقلپنج­سالهدارد.دراینراستا­بخشی از بودجههای جاری باید کنترل شده و معتدل گردد. دولت هم الیحه منابع پایدار را به مجلس داده و در میان مدت میتوان روی آن حساب کرد. بخشی از مالیاتهای محلی باید به مدیریت شهری اختصاص پیدا کند و این روال در همه دنیا وجود دارد. معتقدم شــهر تهران ظرفیتهای مغفولی دارد که به آنها پرداخته نشــده است. یکی از راههای تأمین منابع پارادایم شیفت از صدور پروانه به سمت خالقیت است. این کار به صورت آنیممکننیس­ت،اماچارهایه­مجزاینندار­یم.بایدباتوسع­هشرکتهایدا­نشبنیان زمینهخدمات­بیشتررافرا­همکنیم.منمثلشمانا­امیدنیستمو­معتقدماینک­اردراین شرایطسختهم­ممکناست.ظرفیتایجاد­اشتغالدرشه­رداریازدول­تبیشتراست اگر بدنه شهرداری را اخراج کنیم، به فوجی از معترضین تبدیل خواهند شد که در آینده جلوی شــهرداری تجمع میکنند. باید با روش اقتصادی برد-برد با آنها برخورد کنیم طوری که احساس کنند با جداشدن از بدنه شهرداری به برد دست پیدا کردند. شهرداریتهر­انهموارهپس­تپرحاشیهای­بودهاست.آیاشمانگرا­ننیستید؟

مــن در این مورد قضاوت نمیکنم ولی تجربهام نشــان میدهد، هرکجا که تصمیمی پشت درهای بسته گرفته شود، میتواند منبع فساد باشد. باطل السحر این مسأله استفاده از رکن چهارم دموکراسی و گردش آزاد اطالعات است. اگر در برخی حوزههای شهری فساد وجود دارد به خاطر بخشــی از اطالعات است که منتشر نمیشود. اگر فضای اجتماعی در اداره امور شهر حساس بوده و به این حساسیت دامن زده شود، مطمئن باشید این اتفاقات نمیافتد. ما در دوره قبل نتیجه فشار افکار عمومی روی حفظ باغها را شاهد بودیم. باید به نهادهای مدنی بها داده و به آنها اجازه اظهار نظر داده شود. اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری باید تحمل انتقاد و نظرات را داشته باشند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran