Iran Newspaper

دروغ <غذا در برابر گاز>

جریان گاز در مسیر ایران به عراق تداوم خواهد داشت

-

فشــار امریــکا بــه عــراق بــرای قطع واردات بــرق و گاز از ایران بینتیجه ماند. ســخنگوی وزارت نفــت عراق دربــاره واردات گاز اعالم کرد کــه دولت عراق هیچ جایگزینی برای گاز طبیعی ایــران نــدارد. عراق ســاالنه 600 میلیون متر مکعــب گاز و 1300 مگاوات برق از ایران وارد میکند و قرار نیســت که تغییری در برنامههای این کشور رخ دهد.

رئیس اتاق مشــترک ایران و عراق در ایــن خصــوص با اشــاره به تمایــل عراق بــه ادامه روابط تجاری بــا ایران میگوید: روابــط تجاری با عــراق اکنــون بیشتر از سال قبل است و عراقیها خواهان ادامه روابط هســتند. بهطوری کــه در صادرات ایــران به عراق در 6 ماه نخســت امســال 33 درصــد نســبت بــه ســال قبل رشــد داشته است.

یحیــی آل اســحاق در گفتوگــو بــا «ایــران» ادامــه داد: «مذاکــرات در مورد کــم و کیف این مراودات تجــاری با توجه به شــرایط تحریــم ادامه دارد و دو کشــور میخواهند بخشی از این داد و ستدها به واسطه ارز محلی عراق یعنی دینار انجام گیرد. هنوز مشخص نیست که گاز نیز در این بخش قرار گیــرد یا خیر اما مذاکرات در مورد این موضوع نیز ادامه دارد.»

یکــی از مهمتریــن قراردادهــ­ای صادراتی ایران مربوط به عراق اســت که شــامل دو بخش بغداد و بصره میشود. در دو قــرارداد میــان ایــران و عــراق مقرر شــده تــا صــادرات گاز در ســال نخســت، روزانــه حــدود ۶ میلیــون مترمکعب، در سال دوم حدود ۴1 میلیون مترمکعب و در سال سوم تا پایان قرارداد به سقف 30 تا ۵3 میلیون مترمکعب برسد. ■ عراقبهگازا­یراننیازدا­رد

عــالوه بــر ایــن کــه در متــن قــرارداد صــادرات گاز به عــراق بــه صراحت ذکر شــده که این قرارداد قابل فســخ نیســت و بــرای درازمــدت ادامه خواهد داشــت، مقامــات عراقی نیــز میگویند کــه به گاز ایران نیــاز دارند و نمیتوانند این واردات را متوقف کنند.

عاصــم جهــاد، ســخنگوی وزارت نفت عــراق در یــک برنامــه تلویزیونی در گفتوگو با شــبکههای محلی کردی در کردســتان عراق با اعالم این مطلب گفــت: «هماکنون هیچ جایگزینی برای گاز طبیعی ایــران نداریم چــرا که ایران نزدیکترین نقطه به عراق است تا از آن بتوانیم گاز وارد کنیــم. عراق نزدیک به 600 میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد میکند که از آن برای تولید برق استفاده میشود. کشور ما نمیتواند از هیچ کشور همسایهای این مقدار گاز را تأمین کرده و جایگزیــن گاز وارداتــی از ایــران کنــد. از ســوی دیگــر تولیــدات داخلــی عراق جوابگوی تأمین نیاز ایستگاههای تولید برق نیست و به خاطر همین جایگزینی بــرای گاز ایــران نداریم. نفت عــراق در تــالش بــرای افزایش تولیــدات داخلی در راســتای تأمین کامل نیازمندیها­ی داخلی اســت اما بــرای رســیدن به این سطح عراق دستکم به سه سال زمان نیاز دارد.»

«خبــر رویتــرز دربــاره دریافــت اقالم غذایی از عراق در ازای پول گاز ایران دروغ است.» سخنگوی اتحادیه صادرکنندگا­ن نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این عبارت گفت: عراقیها پیشنهاد کردهاند پول گاز را با دینار پرداخت کنند.

حمیــد حســینی در گفتوگو با ایســنا اظهــار کــرد: ایــن خبــر صحــت نــدارد و خبرســازی رویترز اســت. نه بنــادر عراق ظرفیــت آن را دارنــد کــه بــه ایــران اقالم غذایــی بدهنــد و نــه عــراق تولیدکننــ­ده مــواد غذایی اســت. عــراق خــودش وارد کننده عمــده غذایی از ایران اســت؛ پس چگونــه میخواهد به ایران مــواد غذایی بدهد؟عراق اعالم کرده حاضر است پول گاز را با دینار پرداخت کند.

بر اســاس این گــزارش، بعد از این که عــراق موفق شــد بــرای ادامــه تعامالت نفتــی، گازی و برقــی از امریــکا معافیت بگیــرد، خبری منتشــر شــد مبنی بــر این که عــراق بــه جــای پرداخت پــول گاز به ایران، اقالم غذایی بدهد. بر این اســاس رویتــرز در خبری اعالم کرد که منابع آگاه به این رســانه خبر دادهانــد که عراق یک درخواست به امریکا ارسال کرده تا به این کشــور اجازه دهد پس از مهلت ۵۴ روزه، همچنان به وارداتش از ایران ادامه دهد و در قبال دریافت گاز ایران، کاالهای غذایی و بشردوستانه به همسایه خود صادر کند.

همچنیــن یحیــی آل اســحاق رئیس اتاق مشــترک ایــران و عــراق در این باره بــه «ایران» توضیــح داد: «برای ایران نیز معاملــه بــا دینــار عــراق در دوره تحریم منطقیتراست.چراکهمبادا­لتمیتواند بــا ایــن ارز خــارج از سیســتم بینالمللی بانکی انجام گیرد و به نوعی تحریمهای امریــکا مدیریــت شــود. امــا بــاز هــم بررســیهای بیشتر در حال انجام است و بهنتیجهنها­یینرسیدهای­م.»

ترکیــه نیــز بــه عنــوان بزرگتریــن واردکننده گاز ایــران که روزانه بیش از 30 میلیون متر مکعب گاز طبیعــی از ایران دریافت میکند، شــرایطی مشــابه عراق دارد. بهطــوری که اخیراً وزیر انرژی ترکیه اعالم کــرده که قرارداد خریــد گاز از ایران برای ۵ تا ۶ سال دیگر پابرجاست.

تحریم پذیــری قراردادهــ­ای گازی به خاطــر طوالنی بودن مدت قرارداد و اخذ جریمــه از فســخ کننــده بر اســاس مفاد قرارداد کمتر از قراردادهای نفتی اســت. ایــن یک مزیت اســت کــه ایران بــا توجه بــه حجــم تولیــد گازش میتوانــد از آن بهره ببرد. ایران بعد از روســیه بزرگترین تولید کننده گاز در منطقه اســت و اندکی با تمرکز بر موضوع بهینهســاز­ی مصرف میتوانــد از ایــن طرفیت بهره بیشــتری ببرد. هرچند که در این دور از تحریمهای امریکا توســعه بازار گاز ایــران کار چندان آسانینیست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran