Iran Newspaper

7 راهکار برای ارتباط سیاستگذارا­ن و مردم

- عضو هیأت علمی دانشگاه عالمه طباطبایی

گفتوگــوی سیاســتگذا­ران بــا مــردم مناقشــهای اســت کــه ســالها در مــورد آن صحبــت شــده اســت. ولــی در هیــچ دورهای وضعیــت مطلوبــی شــکل نگرفتــه و طی ســالهای اخیر به صورت تدریجی فاصله معنــاداری بین مردم و سیاســتگذا­ران ایجاد شــده است. یکی از دغدغههــای دولــت در ارتبــاط با مردم، مســأله قیمــت اســت. سیاســتگذا­ران بــرای بــرون رفت از شــرایط پیــش آمده و کمــک به امــر تولیــد به دنبــال اصالح قیمت هســتند ولــی برای آنکــه جایگاه خــود را متزلــزل نکننــد از گفتــن برخــی از صحبتهــا امتنــاع میکننــد. در ایــن شــرایط معتقدم اگر قرار است گفتوگو بــا هــدف اصالح و یــا افزایــش قیمتها صــورت گیــرد، شــرایط عــادی و خــوب نیســت. شــاید در شــرایط عــادی بیــان اصالح قیمت، کارساز باشد. ولی در این مقطــع دولت نباید به این ســمت وســو حرکــت کند مگر آنکه 7 راهــکار را که در ادامه میآید مورد توجه قرار دهد.

اکثــر تــوده مــردم، بــا تــورم، کمبــود درآمد، باال رفتن قیمت کاالها ...و روبهرو هســتند از اینرو هر گونــه اصالح قیمت نارضایتی بیشتری را از سوی مردم ایجاد میکنــد و البتــه از طرف مــردم هم قابل قبول نیست. قبل از آنکه سیاستگذارا­ن به ســمت تغییر قیمتها بروند بایستی عملکــرد خودشــان را هــم نــگاه کننــد. ناکارآمدیه­ــای مختلــف و رویکردهایی کــه دولتهــا طــی ســالهای مختلــف داشــتند باعث شــده مردم اعتماد و باور خود را نسبت به عملکرد دولت از دست بدهند.

رمز موفقیت هر کشــوری در گفتوگو با مردماش صحبت شفاف است. وقتی بــا مــردم شــفاف نباشــیم آنهــا متوجــه میشــوند و در برابــر اقدامهــای مهــم و بنیــادی کــه میتوانــد در آینــده بــه نفع کشور باشــد دیوار دفاعی میســازند. اگر سیاســتگذا­ر قیمــت خــودرو را افزایــش دهد نکتهای که در ذهن تک تک ایرانیان جرقــه میزنــد این اســت کــه انحصاری بودن فعالیت خودروســاز­ان باعث شده کــه قیمــت افزایش یابــد. اگر قرار اســت قیمتــی بــاال بــرود چــرا انحصــار وجــود دارد. سیاســتگذا­ر اجــازه دهــد اقتصــاد آزاد شــکل گیرد و با ایجاد محدودیت به اقتصاد کشــور صدمــه نزند. چه بســا اگر

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran