Iran Newspaper

نتانیاهودر­گردابمشکال­ت

با تضعیف دولت رژیم صهیونیستی، احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام تقویت شد

- فرحناز دهقی خبرنگار

بــا تندتــر شــدن طوفــان علیــه رژیــم صهیونیســت­ی، روزشــمار پایان کار دولت آن آغــاز شــده اســت و نشســتهای متعــددی کــه میــان اعضــای دولــت و احزاب برگزار میشود، نشان از تغییراتی قریبالوقوع در ســرزمین اشغالی دارند. در همیــن حال، با ادامــه تجاوزهای رژیم صهیونیســت­ی بــه ســرزمین فلســطین، روز جمعــه در مجمــع عمومی ســازمان ملــل هشــت قطعنامــه علیــه اســرائیل تصویب شــد که یکی از آنها دربــاره لزوم عقبنشــینی اســرائیل از جوالن سوریه و تأکید بر حاکمیت سوریه بر جوالن است. امریــکا، متحد و یار گرمابه و گلســتان این رژیــم، نیز برای اولیــن بار علیه قطعنامه ســاالنه صادره از ســوی مجمــع عمومی ســازمان ملل در محکومیت اشــغالگری اسرائیل علیه بلندیهای جوالن رأی داد تــا همراه بــا اســرائیل تنها مخالفــان این قطعنامه در جهان باشند. امریکا پیش از این در این باره موضعی ممتنع داشت اما بــه هر حال پیشنویــس آن با رأی مثبت 151 کشور به تصویب رسید.

طی روزهای اخیر فشــارها علیه رژیم اشــغالگر بیشــتر شــده و دولــت بنیامین نتانیاهونخ­ستوزیریاین­رژیمازهمیش­ه ضعیفترشدها­ست.اکنونچاهیک­هقرار بود فلسطین و گروههای مقاومت را درون خود ببلعــد، به ســراب آرزوهای نتانیاهو تبدیل شــده اســت. بــه گــزارش گاردین، پــس از آنکــه نتانیاهــو آویگــدور لیبرمــن وزیــر جنگ خــود را از دســت داد و دولت ائتالفیشکس­تخورد،اسرائیلازه­میشه بیشتر به انتخابات زودهنگام نزدیک شد. منبعی نزدیک به کابینه اسرائیل با تأیید ایــن خبر گفــت، نتانیاهو اخیــراً با نفتالی بنــت وزیــر آمــوزش کــه خواســتار پســت وزیر جنگ در دولت راســتگرا شده بود، دیــدار کرده اســت، امــا پــس از مذاکراتی ملتهب در نتیجه قرار شــد یک رأیگیری ملی تعیینکننــ­ده وزیر دفــاع آتی دولت اسرائیل باشد؛ رأیگیریای که پیش از این قرار بود در نوامبر 2019 برگزار شود.

حــاال برخــی منابــع آگاه میگوینــد اســرائیل قــرار اســت هر چــه زودتر موعد برگــزاری انتخابــات را مشــخص کنــد. بــه گــزارش ســیانان، پــس از دیــدار حســاس میــان نتانیاهــو و بنــت در روز جمعــه، مقامهــای اســرائیل متوجــه شــدند راه چندانی پیش پای خود ندارند و بایــد انتخابــات را برگــزار کننــد. بنــت، نخســتوزیر­ی ایــن رژیم را تهدیــد کرده بود کــه اگر او را به جای لیبرمن در پســت وزارت دفــاع نگــذارد، از دولــت بیــرون مــیرود و ضربــهای دیگــر بــه آن وارد میکند. با وجود این نتانیاهو این خواسته را نپذیرفــت. پــس از ایــن دیــدار، منبعی نزدیک به بنت به سیانان گفت: «دیگر امکان تــداوم دولت کنونی وجــود ندارد، بایــد هرچــه زودتــر انتخابــات زودهنگام برگزار شــود. طی جلســهای که روز شــنبه با حضــور ســران حــزب ائتالفــی صورت گرفــت، احتمــاالً درباره تاریــخ انتخابات صحبت شده است». مصائب نتانیاهو با کنارهگیری لیبرمن وارد فاز جدیتری شد اما از آنجایی که حزب لیبرمن کرسیهای الزم را در اختیار نداشــت، با اســتعفای او دولت نتانیاهو به کارش ادامه داد. اما اگر بنت تهدید خود را عملی کند و از ائتالف با نتانیاهو خارج شــود، او دیگر نمیتواند به حیــات دولتــش ادامــه دهــد و باید به برگزاری انتخابات زودهنگام تن دهد. ■ بحرانهایمت­عددنتانیاه­و

اســتعفای وزیــر پرنفــوذ نتانیاهــو امــا تنهــا ضربــه بــه دولــت و چالــش سیاســی او نیســت. نخســتوزیر رژیم صهیونیستی اخیراًبهدلیل پروندههای فساد خود و همسرش با کاهش شدید محبوبیــت در میــان حزبــش روبــهرو شده اســت. به گزارش نیویورکتای­مز، پلیس اســرائیل اعالم کرد برای اثبات فســاد، کالهبرداری و خدشــهدار کردن اعتمــاد عمومــی، شــواهد و مدارکــی کافــی در دســت دارد. او بارهــا بــه این دلیل بازجویی شــده اما هر بار با اصرار مدعی شــده بیگناه است. با این حال پلیــس اســرائیل بــا تکــرار بازجوییها در تــالش اســت اســناد و مــدارک خــود را گســترش دهــد. ایــن رونــد، شــدیداً به وجهه نتانیاهــو ضربه زده و نظرسنجیها نشــانگر این است که در انتخابــات آتی، حزب لیکود نمیتواند کرسی چندانی به دست آورد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran