Iran Newspaper

حق نداریم تاریخ و فرهنگمان را نادیده بگیریم

مسجدجامعی در اختتامیه جایزه داستان تهران:

-

«ایــران»: برگزیــدگا­ن ســومین دوره جایــزه تهــران در حالــی معرفی شدند که احمد مسجدجامعی در اختتامیــه ایــن رویــداد ادبــی شــیوه برخــورد بــا ارزشهــا و داشــتههای تاریخــی در کشــورمان را ناشــی از نوعی عقبماندگــ­ی دانســت و گفــت: «مــا نمیتوانیــ­م بــه توســعه پایدار برســیم، یعنــی نمیتوانیم تاریــخ را در خدمت امروز بگیریم. اشیا و بناهای به جا مانده تاریخــی ارزشهایــی اســت کــه ما حق نداریم آن را خراب کنیم.»

هفته کتاب در حالی به نیمه رســیده که کتاب دوســتان شــاهد برگــزاری ویژه برنامههــا­ی مختلفی در سراســر کشــور هســتند، از جمله این برنامه که شامگاه شــنبه برپــا شــد میتــوان بــه اختتامیــه جایــزه داســتان تهــران اشــاره کــرد. مســجدجامع­ی در ایــن مراســم ضمن تأکیــد بــر لــزوم حفــظ آثــار تاریخــی به جای مانده از دورههای پیشــین تصریح کرد:«مــا حق نداریــم تاریــخ، فرهنگ، جغرافیــا، تمــدن و صنــف را نادیــده گرفته و تصمیم به نوسازی و برهمزدن یــک بنای تاریخــی بگیریــم. در واقع ما گرفتار یک نــوع تازه به دورانرســی­دگی مضاعف هســتیم که اتفاقاً آنها که ادعا میکننــد ایــن مســائل را میفهمنــد، از همه بدتر هستند.»

از آنجایــی کــه بنــای اصلــی ایــن جایزه شــهر تهران و خلق داستانهایی پیرامــون آن اســت، ایــن عضو شــورای شــهر دربــاره ضــرورت توجــه بــه حفظ بافــت تاریخی ایــن بخش از کشــورمان ادامــه داد:«تهــران مرکز بلوغ داســتان و رمــان اســت، تهــران جایگاه و نقشــی جدی در ادبیات داســتانی فارســی دارد چراکه بده وبســتانی با همه ایــران دارد و ایــن باعــث میشــود از همــه ایــران تأثیر بپذیــرد و همه ایــران را نمایندگی کنــد و هم بر همه آنهــا تأثیر بگذارد؛ به همین دلیل است که دولتآبادی که در تهران است، میتواند روایتی از روستای خود بدهد که انصافــاً روایت ماندگاری میشود.»

چند سالی است که برخی مسئوالن فرهنگــی حوزههــای ســینما و کتــاب در تــاش هســتند تا پیونــد بیشــتری میان فعــاالن ایــن دو عرصــه برقــرار کننــد، اتفاقــی کــه کارشناســا­ن و منتقــدان فرهنگــی کشــورمان همــواره بــه جــای خالیاش نقد دارند، جشــن کتاب سال ســینمایی هــم حاصــل یکــی از همین برنامهریــ­زی هاســت کــه روز گذشــته نشســت خبریاش به بهانه هفته کتاب برگــزار شــد. کامــران ملکــی، کارگــردان و فیلمنامهنو­یــس کشــورمان بــا اشــاره بــه دورههای گذشــته این جایــزه گفت: «ایــن جشــن در هفــت دوره گذشــته دســتاورده­ای زیــادی به همراه داشــته که از اهداف آن ارج گذاشــتن به مؤلفان ادبیات ســینمایی اســت که تأثیر زیادی هم بر ارتقای سینما داشته است.»

خســرو دهقانی که دبیری هشتمین جایزه کتاب ســال ســینمایی را برعهده دارد نیــز با ذکر توضیحاتی گفت:«خانه ســینما حــدود 30 صنــف دارد و همــه اهالــی ســینما گذرشــان بــه ایــن خانــه میافتد. دو وظیفه اصلی برعهده خانه ســینما اســت؛ یــک کار صنفی کــه وجه مــادی و عینــی دارد. یــک وظیفــه دیگر انجام کارهای فرهنگی است.متأسفانه در بخش کتاب و چاپ آن، تیراژ کتابها بسیار پایین آمده است و شاید در برخی آثار به 0۵ تا هم رسیده است.»

بــه گفته دهقــان در ایــن دوره هفت داور اصلــی و دو داور ذخیــره بررســی آثار را برعهــده داشــتهاند، او ادامه داد: «تعداد جوایز ما محدود است و به یک تألیــف، یــک ترجمــه و یــک ناشــر اهدا خواهد شد. امسال بزرگداشت این آیین را هم از شــکل سنتی خود خارج کردیم و بنا اســت سه بزرگداشــت نوین داشته باشیم.»

آن طــور کــه دهقانــی در ســخنانش تأکیــد کرد از بهمــن ‪۴ 7۵،‬ هــزار و 00۵ عنوان کتاب سینمایی چاپ شده که بار اصلــی آن بر دوش جوانان بوده اســت. تعــداد آثاری که تا به امروز به دبیرخانه این جایزه ارسال شده برابر با 66 عنوان اســت کــه آثار ترجمــه شــده و تألیفی از نظر تعداد نسبتی برابر دارند.

بنابرخبر دیگری از دیروز(برابر با 27 آبان ماه) شــانزدهمی­ن دوره نمایشگاه کتاب کاربردی و دانشگاهی افتتاح شده است. آن طور که مجید میرمحمدعلی، معاون اجرایی انجمن فرهنگی ناشران بینالمللــ­ی ایرانیان عنوان کرده در این دوره بیــش از 3۵ هــزار عنــوان کتــاب با بیــش از 380 موضــوع مختلــف از 700 ناشــر بینالمللی توسط ۵1 توزیعکننده داخلــی در دســترس عاقهمنــدا­ن قرار گرفتــه اســت. این نمایشــگاه تا ســیام آبــان مــاه جــاری از ســاعت 8:30 تا 17 در کتابخانــه مرکــزی دانشــگاه تهــران برگزار میشود. «اتوبوس کتاب»برنامه دیگــری اســت کــه یزدیها روز گذشــته شــاهد مراســم رونمایی آن به مناسبت هفتــه کتــاب بودنــد، آن طــور کــه مجیدجوادیـ­ـانزاده، مدیــرکل فرهنگ و ارشــاد اسامی اســتاد یزد عنوان کرده «اتوبوس کتاب» یکی از طرحهای کتاب و کتابخوانی اســت که یزدیها در قالب آن در تاشــند بــه ترویــج کتابخوانی در روستاهای مختلف بپردازند.

همان طــور که طی روزهای گذشــته هم گفتیم طــرح تخفیف فصلی پاییزه کتــاب چنــد ســالی اســت کــه همزمان بــا هفته کتــاب برگــزار میشــود، جالب اســت بدانید کتابفروشــ­یهای پایتخت تــا شــامگاه روز شــنبه موفق به فروشــی یــک و نیــم میلیــارد تومانــی شــدهاند. عاقهمنــدا­ن بــا در دســت داشــتن کارت ملــی خــود قــادر بــه مراجعــه به کتابفروشــ­یهایی که نام آنها در ســایت خانــه کتــاب درج شــده و اســتفاده از تخفیف 100 هزار تومانی خواهند بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran