Iran Newspaper

اینجا سوئیس نیست اوز است

شهری که میتواند الگوی توسعه کشور باشد

- محمد مطلق گزارشنویس

وســــط آمفی تئاتر «پرویــــن اعتصامی» ایســــتاد­هام و آن را بــــا همه ســــالنها­ی زیبایــــی کــــه دیــــدهام مقایســــه میکنم؛ ســــالن علــــوم پزشــــکی تهــــران، خانــــه فرهنگ سنندج، ارومیه، فرهنگسرای... پرویــــن، در دل دانشــــگا­ه بینالمللــ­ــی پیــــام نــــور «اوز» زیباتر و گرمتــــر از همه ســــالنها­یی اســــت که دیــــدهام؛ آن هم درســــت 4 روز پیــــش از آنکــــه یکســــره در آتــــش بســــوزد. خبر را که میشــــنوم غمگین میشــــوم اما با خودم میگویم چه غم که اوز عادت دارد دست به زانو بگیرد و بلند شود.

در ســــالن را هدایــــتا­هلل نامی برایم باز میکند؛ نماینده منصور فقیهینژاد، ســــازنده اصلــــی دانشــــگا­ه و نماینــــد­ه هیأت امنا و ســــایر خیرین. با او چرخی در دانشــــگا­ه بزرگ پیام نــــور میزنیم و من همچنــــان خیره بــــه در و دیوار نگاه میکنــــم. ســــازهها­یی بــــه ایــــن زیبایی و بزرگــــی در بخــــش اوز الرســــتا­ن فارس چه میکند؟ مجموعه فرهنگی هاشــــم بهروزی، خوابگاه اســــفندن­یا، مجموعه ورزشی محمدعلی صدیق، استادسرای شــــماره یک احمد هنری، استادســــ­رای شــــماره دو همشهریهای مقیم کویت، خوابگاه نامور، آزمایشگاه...

اوز 4 دانشــــگا­ه و 36 مدرســــه دارد که همه آنها را خیرین شــــهر ساختهاند امــــا فقط مراکــــز آموزشــــی اوز نیســــت که ســــاخته خیرین اســــت، در این شهر هرچیزی که به چشم میآید، از خیابان و ساختمانها و مراکز دولتی و آب انبار و ایســــتگا­ه تصفیه آب و موزه و کتابخانه و در و دیوار، ســــاخته شــــهروند­ان است. هدایتاهلل نامی این وضعیت را در یک جمله خالصه میکند: «اگر در این شهر مشــــارکت مردمی وجود نداشت، اصالً چیزی وجود نداشت.»

اما این شــــهر کوچک سنینشــــی­ن نه وابسته به کشاورزی است و نه صنعت، پــــس ایــــن همــــه ســــرمایه اجتماعی و مشــــارکت عمومــــی و ایــــن ســــطح از فرهنــــگ شــــهروند­ی از کجــــا میآیــــد؟ من برای یافتن پاســــخ این پرســــش دو روز به اوز ســــفر کــــردم و به ایــــن نتیجه رســــیدم کــــه چنین ســــفری بــــرای همه روزنامهنوی­ســــان، جامعهشناسـ­ـــان، نظریهپــــ­ردازان توســــعه، اقتصاددانا­ن و سیاســــتم­داران الزم اســــت تــــا الگویی زنــــده از همــــه مفاهیــــم عالی توســــعه یافتگــــی را از نزدیــــک لمــــس کنند. این شهر، تنها شهری است که بهعنوان یک گزارشنویــ­ــس، در آن با ناله و ناامیدی سر و کار نداشــــتم. اوز یکی از زندهترین شهرهای ایران است.

نامــــی کــــه هــــر 5 فرزندش پزشــــک هســــتند، میگویــــد: «بچههــــای مــــن همه شــــیرازن­د. دو دختــــرم متخصص زنــــان و زایمان، یکــــی متخصص قلب، یکــــی ارتوپدی و آخری هم دانشــــجو­ی پزشکی است. خودم به خاطر عالقهای که بــــه زادگاهــــ­م دارم، اینجــــا ماندهام. درکل شــــهر اوز در منطقه الرســــتا­ن، از قدیماالیــ­ــام بــــه لحاظ فرهنگی پیشــــرو بــــوده. یــــادم میآیــــد پیــــش از انقالب که من رئیس دبیرســــت­ان بــــودم، 7 نفر لیسانسه در شــــهر داشــــتیم و پیشرفت تحصیلی بچههای ما زبانزد بود.»

دانشــــگا­ه بــــزرگ پیــــام نــــور اوز در 33 رشــــته دانشــــجو دارد امــــا بهدلیــــل عالقــــه شــــخصی منصــــور فقیهینــــ­ژاد بــــه فرهنگ و ادبیــــات، نام ســــاختما­ن اصلــــی را «ادبیــــات» گذاشــــته­اند. 10 هکتــــار زمین دانشــــگا­ه را فاروق ضیایی هدیــــه داده و آجــــر بــــه آجــــر 26 هــــزار متر زیربنــــا­ی آن را خیرین ســــاختها­ند. کمــــی بــــه ســــمت جــــاده شهرســــتا­ن خنــــج میرانیــــ­م و ابراهیــــ­م احمــــدی روزنامهنــ­ــگار اوزی ســــاختما­نهای آموزشــــی دیگــــری را نشــــانم میدهد؛ دانشــــکد­ه بهداشــــت بــــا 3هــــزار و 500 متر زیربنا ســــاخته عبدالرزاق شــــرافت، هنرســــتا­ن شــــبانهر­وزی رافعــــی کــــه دانشآموخته­هــــای موفقی از آن بیرون آمدهانــــ­د. بیمارســــ­تان درحال ســــاخت محمــــد یوســــف راهپیمــــ­ا ...و هرطرف کــــه نگاه میکنی آب انبــــاری میبینی با گنبدی زیبا که در مسیر سیل و رودخانه فصلی ساخته شــــده و بر سردر هرکدام نام یک خیــــر. قدیمیترین آب انبار اوز بهنام «سلفی» 700 سال قدمت دارد.

بــــه شــــهر برمیگردیــ­ــم و گشــــتی در خیابانهـــ­ـا میزنیــــم. تابلوهــــ­ا را یکــــی یکــــی میخوانــــ­م؛ ســــالن سرپوشــــی­ده ورزشــــی و زمیــــن چمــــن میراحمــــ­دی، بیمارســــ­تان عبدالحمید امیدوار، هالل احمر رافعی، کانون فرهنگی راســــتگو... در یکی از خیابانها چند مدرســــه پهلو به پهلوی هم میبینم؛ مدرســــه افســــر، مدرســــه امیرینژاد، دبســــتان دخترانه زمین پیمه، مدرسه حقشناس، مدرسه پســــرانه احمدپور، مدرسه قادرینژاد و در یکــــی از خیابانها دبســــتان دخترانه بــــدری که ســــال ســــاخت آن بــــه 1307 برمیگــــر­دد و میگوینــــ­د آن موقــــع، بیســــت و نهمین مدرســــه ایــــران بوده. هرچنــــد مســــعود کراماتی شــــهردار اوز میگوید: «ما پیش از بدری هم مدرسه داشتهایم.»

ابراهیم احمدی ســــاختما­ن پاسگاه اوز را نشــــانم میدهد و میگوید: «اینجا مخروبــــه شــــده بــــود، مــــردم خجالــــت میکشیدند غریبهای ساختمان پاسگاه را ببیند. چند وقت پیش جمع شــــدند و تعمیرش کردند.»

اوز از دانشــــگا­ه شــــروع میشود و به دانشگاه ختم میشــــود. آن طرف شهر ســــری میزنم به دانشــــگا­ه آزاد که خیر عمدهای نداشــــته و هر تکــــهاش را یک نفر ساخته. در همان ورودی ساختمان روی آسانســــو­ر نوشــــتها­ند خیریــــه حاج محمــــد عبــــداهل­ل شــــمس. بــــا محســــن مهرآوران دانشــــجو­ی دکتــــرای عمران و مدیــــر پژوهشــــی عمــــران دانشــــگا­ه و پروانه پدرام مســــئول آموزش و معاون دانشــــگا­ه، گشــــتی در طبقات میزنیم و من مثل تمام ســــاعاتی که در این شهر بودهام، تنها به تابلوها خیره میشــــوم؛ کتابخانـــ­ـه موالنــــا خیریه حــــاج ابراهیم کریما، سامانه سیمرغ که با آن میشود بــــه همــــه منابــــع کتابخانههـ­ـــای کشــــور دسترسی داشت، خیریه فریده یزدانی، ســــالن اجتماعات ســــعدی خیریه حاج محمــــد امین کمالی که 110 نفر ظرفیت دارد و بنــــا به خواســــت خیــــر باید مثل کتابخانه و سینمای دانشگاه درخدمت همه شــــهروند­ان باشد. ســــینمای 156 نفره دانشگاه هم با 5 هزار تومان بلیت همه فیلمهای روز را برای شــــهروند­ان نمایش میدهد.

بقیــــه تابلوهــــ­ا را بخوانیــــ­د؛ ســــالن ویدئــــو کنفرانس خوارزمــــ­ی خیریه حاج محمد کمالی، ســــالن کف تئاتر ســــه سو و یــــک ســــوی خیــــام نیشــــابو­ری خیریه محمدصدیق پیرزاد، تاالر حافظ شیرازی خیریه حاج شــــیخ محمــــد رفیع فقیهی ...و پروانه پدرام میگوید: «این دانشگاه در 15 رشــــته و در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو دارد و از آنجایی که اغلــــب دانشــــجو­یان بومی هســــتند، تالش میکنیم دانشــــگا­ه فضایی باشــــد برای ادامهدار شــــدن کار خیــــر. از طرفی برای تقویت مفهوم مشارکت، در بیشتر برنامههـــ­ـا از مــــردم کمــــک میگیریم و تالش میکنیم دانشــــگا­ه پلی بین مردم و دانشجو باشد.»

پــــدرام ســــردبیر فصلنامــــ­ه «باپیام دانــــش اوز» هم هســــت کــــه متعلق به دانشــــگا­ه آزاد اســــت. اوز عــــالوه بر این، سه نشریه و یک ســــایت خبری کامالً به روز هــــم دارد و همین طور پایگاه خبری دانشگاه آزاد. اگر گذرتان به پمپبنزین این شــــهر افتــــاد، کنــــار قفســــه روغن و ضد یخ، آخرین شــــمارهه­ای نشــــریات اوز را هــــم میتوانید ببینیــــد و بخوانید. همچنیــــن یک بشــــکه تهی نفــــت که به شــــکل کتابخانـــ­ـه درآمده بــــا چند جلد کتاب.

اوز در ســــال 1328 و همزمــــان بــــا یاســــوج دارای بخشــــدار­ی شــــده و در ســــال 1334 شــــهردار­ی اما از آن زمان تاکنــــون همچنــــان بخــــش مانــــده و به درجه شهرســــتا­ن نرســــیده و ایــــن تنها گله مردم شــــهر اســــت. آنهــــا میگویند اوز الاقــــل در ایــــن دولــــت، امیــــد دارد کــــه شهرســــتا­ن شــــود. آنهــــا مثــــل اکثر شــــهرهای سنینشــــی­ن ایران 99 درصد به روحانی رأی دادهاند و حاال گله دارند از اینکــــه وقتی داشتههایشـ­ـــان بیش از برخی مراکز اســــتان اســــت، چــــرا نباید در جغرافیای سیاســــی جایــــگاه بهتری داشته باشند؟

از مســــعود کراماتــــ­ی تنهــــا مســــئول بومی شــــهر میپرســــم ریشــــه ســــرمایه اجتماعــــ­ی و مشــــارکت مردمــــی اوز در چیست؟ میگوید: «اوز از نظر آب و هوا و کشــــاورز­ی و منابع طبیعی، شهرستان فقیــــری اســــت و از همــــان ابتــــدا مردم ناچــــار بودهاند بــــه فکر تجارت باشــــند. اوز جدیــــد از دوره تیموریــــ­ان ســــابقه دارد و آب انبارهایــ­ــی از همان دوره هم بــــه جا مانده. بــــه هرحــــال در تمام این دورانهای تاریخی مردم ناچار بودهاند روی پای خودشان بایستند. برای تأمین اقتصاد هم چــــارهای جز تجارت نبوده، بویژه هندوســــت­ان و جدیدتــــر، بحرین و کشورهای حاشــــیه خلیج فارس. همین باعث میشــــده مــــردم، دنیــــا را ببینند و ذهنشــــان بــــاز شــــود. از طرفی اغلب اوزیها از قدیم ســــواد مکتبی داشتهاند و همــــه حافــــظ و ســــعدی و موالنــــا میخواندنــ­ــد و بــــه تحصیــــل و دانــــش عالقه زیادی نشان میدادند.»

اوزیهــــا از قدیــــم، در بندرعبــــ­اس، کرمــــان، شــــیراز و یــــزد، پایگاههـــ­ـا و تجارتخانهه­ــــای بزرگــــی داشــــتها­ند و بعدهــــا در دوره رونــــق آبــــادان، به این شــــهر روی آوردهاند. آنها بــــرای تجارت گاه تا تبریز هم پیش رفتهاند و به همین نســــبت آثار خیرشان هم در گوشه گوشه ایران پیداســــت. کراماتی میگوید: «کار خیــــر اینجا مختص اغنیا نیســــت. اگر به روســــتاه­ا ســــر بزنید، گاه میبینید، کسی که 7 تا نخل خرما داشــــته، حاصل یکی از نخلها را وقف مســــجد کــــرده یا حتی ریزتر شــــده و گفته یک نخل وقف روغن چراغ مسجد.»

وی دربــــاره مشــــارکت عمومــــی میگویــــد: «اوز هیــــچ وقــــت حتــــی خان هــــم نداشــــته و مــــردم ناچــــار بودهانــــ­د خودشان جمع شــــوند و مثالً برای شهر کالنتر انتخاب کنند. در دوره ناصرالدین شــــاه، خان الر برای مالیات به اوز فشــــار میآورده که عدهای جمع میشوند و به تهران میروند تا شــــهر تیول خواهر شاه شود و از زیر فشــــار خان الر بیرون بیاید. مردم اینجا عادت دارند خودشان دنبال کار خودشان بروند. االن هم مردم برای هرچیزی یک هیأت امنا دارند.»

بــــه دفتر محمدحســــ­ین آتــــش فراز بخشــــدار اوز مــــیروم و ســــؤالم را تکرار میکنــــم. او روحیــــه خیریــــن را اینطور توصیف میکند: «اگر یکی از مســــئوال­ن استانی یا کشوری به اوز تشریف بیاورد، خــــود مــــردم برنامهریزی میکننــــد و از پذیرایــــ­ی گرفته تا هر برنامــــه دیگری را خودشــــان به عهــــده میگیرنــــ­د و پیش میبرنــــد. جالب اینکه خیریــــن اوز تنها در یک زمینه فعال نیستند؛ از بهداشت گرفتــــه تــــا ورزش و فرهنــــگ و هر حوزه دیگــــری آثار خیرشــــان دیده میشــــود. اینجا از روشنایی و آســــفالت خیابان، تا هرچیز دیگری متعلق به مردم اســــت. اوز یک الگوســــت. مردم اوز برای منافع عمومــــی ازهم ســــبقت میگیرنــــ­د. اوز شهر خیرین مدرسه ســــاز است؛ نه تنها در اوز که در همه جای ایران خیرین اوز در مدرسهسازی پیشــــرو هستند. رئیس مجمع خیرین مدرســــه ساز هرمزگان و فارس اهل اوزند. رئیس مجمع خیرین دبی بچه همین جاست »...و

اوز در ســــال 95 عنوان دومین شــــهر کتابخوان کشــــور را پس از بوشهر به خود اختصــــاص داد و همین طور نخســــتین شهر خالق در زمینه کتاب. اوز همچنین شهر دوســــتدا­ر کودک هم هست و یکی از خیریــــن درحال ســــاخت کتابخانهای بهنــــام «مــــادر و کــــودک» تــــا خدماتــــی تخصصــــی در ایــــن زمینــــه ارائــــه دهد. همچنین موزه اوز که خانه محمدسعید ســــوداگر از تاجران بزرگ 100 سال پیش است، در سال 97 توانست برترین موزه خصوصــــی ایران شــــود. تمامی اشــــیای این مــــوزه هدیه مردم اســــت؛ از «کمه» یا الکی که با روده میش درسته میشده بگیرید تا اره سنگ و سنگ آسیاب و شال و قبای لبــــاس محلی و هرچیــــز دیگری. در این موزه نســــخهها­یی از کیهان قدیم بــــه یــــاد دکتــــر مصبــــاحز­اده متولــــد اوز، تحصیلکرده ســــوربن فرانسه و بنیانگذار مؤسســــه کیهان هم میبینید. میگویند در مــــوزه لــــوور فرانســــه هم نمونــــها­ی از سالحهای ساخته اوز قدیم وجود دارد.

از کنار پارک «حاج عبدهلل مشــــفق» رد میشــــوم و به ســــمت مدرسه عالی «احمدیــــه» مــــیروم. در ایــــن مدرســــه طالب تا مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم دینی میخوانند. مدرسهای وسیع و زیبا و خیرساز. شیخ سید احمد یگانه قالتی مدرس این مدرسه دینی و رئیس «هیأت فتوای اهل سنت جنوب ایــــران» که شــــامل ســــه اســــتان فارس، بوشــــهر و هرمــــزگا­ن میشــــود میگوید: 10« ســــال پیــــش ایــــن مدرســــه توســــط خیرین ســــاخته شــــد و درحــــال حاضر 80 طلبــــه داریــــم. بعضــــی از طالب ما همزمــــان در دانشــــگا­ههای دیگــــر هــــم درس میخواننـــ­ـد. همچنیــــن برخــــی از تحصیلکردهه­ــــای مــــا توانســــت­هاند از مالزی یا ســــودان دکترا بگیرند.» شــــیخ نادر بیگدلی مدرس این مدرســــه عامل اعتقاد به عمل خیر در اوز را باور عمیق به دیــــن میداند: «تعامل مردم شــــهر زبانزد اســــت و این ســــرمایه اجتماعی،

افقي: -1 شهری زیبا و تاریخی در استان یزد در دل کویر- پریشان حال -2 مسرت- خودداری از پرداخت وجه چک- بندر اروپا -3 خود را به بیماری زدن- ابزاری در مطبخ- وسط -4 عضو پا- مخفف راه- نقاش مدعی رسالت- جگر -5 پسوند نسبت- شنونده- بست لباس -6 تو در تو- حرف نشانه مفعول- دشنام دادن -7 بلند- گل پاییزی- فرورفتگی عمیق بین دو کوه -8 گلـــر تیم ملی فوتبال ایـــران در جام جهانی 2006 و مربـــی دروازه بانهای فوالد خوزستان در این فصل -9 گوسفند جنگی- اخالص- هر گردی... نیست! -10 تیر پیکاندار- بدن- کاالها -11 باال رفتن قیمتها- نادرست و نامربوط- غذای آبکی -12 از اناجیل- کمک- میخوش- یک چهارم -13 حنا- درازش نشانه پرگویی است- کشوری در شمال اروپا -14 نقاش هلندی- دربرگیرنده- صدمه -15 رشته ورزشی پرطرفدار در بین جوانان- مسافر

عمودي: -1 رفـــع نیازهـــای جنبـــی مشـــتری و احتـــرام بـــه شـــخصیت انســـانی او - نزدیکبین -2 درد و مرض - ساز قدیمی -ناهنجاریکر­وموزومی -3 بهخاطر آن- جزیرهای در کشـــورمان- نرم افزاری برای تلفنهایهوش­مند -4 عبادتگاه راهب- عقیمضمیر دوم- زادگاه خلیلاهلل -5 عـــدد معیار اولیه- شـــاه فرانســـوی- هر یک از اخالط چهارگانه -6 خـــرده ســـنگ از ریـــگ نرمتـــر- تـــرس ناگهانـــی­مســـاوی عامیانه- میخزد و گاهیمیگزد -7 آشیانه مرغ- خوشحالضد تاریک -8 هدیـــه چهـــره گشـــایی عروس- روی آوردن بخت و اقبال-ظلم -9 شـــب طوالنـــی ســـالخشــ­ـنترین ورزش رزمـــیپرن­دهسعادت 01-کشورمهاراج­هها-مروارید -گناهوبزه-تکیهبهپشتی -11 فریاد تحقیر آمیز- پشت سر هم- فرودآینده -12 نپختـــه- من و شـــما- با خبر- ساز اصیل ایرانی -13 تخت و سریر- افسردهچندر­ئیس -14 بنـــد و ریســـمان- آوای حماسی-بناها -15 واحـــد بوکس- کارگردان فیلم جدید «دارکوب» هم ریشــــه دینی دارد و هــــم اینکه ما در طول تاریخ یاد گرفتهایم چشمداشــــ­تی به دولتها نداشــــته باشــــیم و روی پای خودمان بایستیم.» شیخ محمد صالح انصاری رئیس مدرســــه خیرساز «امام شــــافعی» هم همیــــن اعتقــــاد را دارد. مدرســــها­ی که تــــا مقطع دیپلــــم و فوق دیپلــــم طالب علــــوم دینــــی را آموزش میدهد:

«از 500 ســــال قبل همه روســــتاه­ای مــــا دارای مکتبخانه بوده و مردم ســــواد قرآنــــی داشــــتها­ند. خیــــر و خیراتــــی که اینجــــا میبینیــــ­د چیــــزی نیســــت که در اثر تبلیغات زمانه شــــکل گرفته باشــــد. اعتقــــاد بــــه عمل خیــــر در خــــون مردم است.» شــــیخ انصاری دارالقرآن زیبایی را در محوطه مدرسه نشانم میدهد که خیریه یک پیرزن اســــت: «این پیرزن که فرزندی هــــم نصیبش نشــــده، به خانه مــــا آمــــد و گفت 10 ســــال هرچــــه کردم نتوانســــ­تم خواندن قرآن را یــــاد بگیرم، پولی جمع کــــردهام و میخواهم همان ثواب را ببرم. من هم ساخت دارالقرآن را شــــروع کردم. بعد از مدتی برگشــــت و گفــــت میشــــود مقــــداری از پولــــم را برگردانی؟ گفتم چرا؟ گفت میخواهم چشــــمم را عمل کنم و پول ندارم. بنده خدا همه زندگــــیا­ش را بخشــــیده بود. گفتم چشــــمت با من. برایش از خیری پول گرفتم و حل شد.»

اوز تنها شــــهری اســــت که در خیابان و بیابــــان آن خبــــری از زباله نیســــت. از دکتــــر مهران عســــکری جامعه شــــناس سیاســــی و رئیــــس شــــورای شــــهر اوز میپرســــم انجمنهــــ­ای مردمی شــــهر چقدر فعالند و آیا میتوانند به شــــکلی مدرنتــــر جایگزین خیرین نســــل پیش باشــــند؟ میگوید: «در اوز از هر منظری که بخواهیــــ­م نگاه کنیم؛ چــــه دینی چه سیاســــی یا اقلیمی و اقتصادی، موضوع مشــــارکت عمومی همیشه نمود داشته و امروز با وجود انجمنهای مردم نهاد مثل انجمن دوستداران محیط زیست، سمت و سوی دیگری پیدا کرده و تبدیل به عصای دســــتی برای شــــورای شــــهر و شهرداری شده. این انجمنها در جذب ســــرمایه­های کوچــــک هــــم موفق عمل کردهانــــ­د اما بــــرای جذب ســــرمایه­های ســــنگین هنوز به حضور معتمدین نیاز داریم.»

در انجمــــن خیریه ســــلمان فارســــی که ســــاختما­ن آن خیریــــه میراحمدی و زمینش خیریه جنیدی اســــت، با صحنه عجیبــــی روبهرو میشــــوم؛ انبــــاری پر از پوشــــینه یــــا پمپــــرز و تختهــــای مجهز بیمار و ویلچر و کپسول اکسیژن ...و آجی مزرعی و سید حیدر هاشمی از مسئوالن ایــــن خیریــــه برایــــم توضیــــح میدهند که در اوز هرکســــی که بیمــــاری در منزل داشــــته باشــــد برایــــش تخت و پوشــــینه میفرســــت­ند. یکســــره باخــــودم کلنجــــار مــــیروم و از خودم میپرســــم این همه راســــت اســــت؟ شــــب در میهمانسرای آتشنشانی میخوابم و صبح میبینم روی دیوار نوشــــته خیریه حاج غالمرضا جنگجو. با خودم میگویم راست است؛ اینجا سوئیس نیست، اوز است.

اوز جدید از دوره تیموریان سابقه دارد و آب انبارهایی از همان دوره هم به جا مانده. به هرحال در تمام این دورانهای تاریخی مردم ناچار بودهاند روی پای خودشان بایستند. برای تأمین اقتصاد هم چارهای جز تجارت نبوده، بویژه هندوستان و جدیدتر، بحرین و کشورهای حاشیه خلیج فارس. همین باعث میشده مردم، دنیا را ببینند و ذهنشان باز شود

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran