Iran Newspaper

میانبرهایق­انونی ماده 100

چگونه زمینه اطاله دادرسی و تخلف فراهم میشود؟

- محمود زاهد پور حقوقدانو مدرسدانشگا­ه

شـــاید نتوانیم آمار دقیـــق و درســـتی از امـــاک، بناهـــا و ســـا ختما ن ها یی کـــه بـــدون پروانـــه ســـاخت یا برخاف مختصـــات فنـــی و اصولـــی منـــدرج در پروانه ســـاختمان مبـــادرت به ســـاخت و ســـاز میکنند به دســـت آوریـــم و اگر اراده کنیـــم و در این خصـــوص درســـایته­ا و خبرنامههــ­ـا و خبرگزاریها کاوش و جستوجو کنیم، بیشـــتر به مطالبی برخواهیـــ­م خورد که اغلب حاکی از تعریف و تبیین ماده ۰۰۱ قانـــون شـــهرداری­ها، مصادیق تخلف از پروانه ســـاخت و اضافه بنـــا، تبدیل و تغییر کاربری بنا از مســـکونی به تجاری و پارکینـــگ اســـت یا در مـــورد ضمانت اجـــرای ماده ۰۰۱ قانون مذکور که عبارت از تخریـــب ســـاخت و ســـازها و اعمـــال جریمـــه نقـــدی درخصوص مالـــکان و سازندههاست.

چنـــدی پیـــش معـــاون حقوقـــی و پژوهش دیوان عدالت اداری، به تشکیل بیـــش از 2۱ هـــزار پرونـــده در اعتـــراض بـــه آرای کمیســـیون مـــاده ۰۰۱ قانـــون شهرداریهاد­ردیوانعدال­تاداریکشور اشـــاره کرده که این تعـــداد پرونده فقط طی دو سال گذشته تشکیل شده است. این مســـئول محتـــرم اظهار داشـــته که عمق فاجعه زمانی است که این میزان پروندههـــ­ای موجـــود در دیـــوان عدالت اداری،تنهایکششمپ­روندههایتش­کیل شده در سراسر کشور است.

بـــه موجـــب مـــاده ۰۰۱ قانـــون شـــهرداری­ها (الحاقـــی ۷2/۱۱/۵۴۳۱) مالکان اراضی و اماک واقع در محدوده شـــهر یا حریم آن باید قبـــل از هر اقدام عمرانـــی یـــا تفکیـــک اراضی و شـــروع ساختمان از شـــهرداری پروانه دریافت کننـــد. شـــهرداری میتوانـــد از عملیات ساختمانی ساختمانهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه، بوسیله مأموران خـــود اعـــم از آنکه ســـاختمان در زمین محصـــور یـــا غیرمحصـــو­ر واقع باشـــد جلوگیریکند.

واضح اســـت که پروانه ساختمانی یا شناسنامهسا­ختمانهمانم­جوزیاست که به طور کتبی و از جانب معاونت فنی، معماری و شهرسازی شهرداریها یا هر مرجع ذیصاح مربوطه و برابر مقررات فنی و اصول ســـاخت و ســـاز و به منظور عمران و احداث بنا حاوی مشـــخصات فنی، نوع کاربری اعـــم از تجاری و اداری و مسکونی، تعداد طبقات، میزان تراکم و غیـــره... به مالکان و ســـازندگا­ن تهیه و تحویل میگردد کـــه نامبردگان مکلف بـــه مفـــاد پروانه ســـاخت و ســـاز و نحوه استفادهازآ­نمیباشند.نخستبایددی­د چه اشـــخاصی به موجب قانون در این خصوصچهتکال­یفیدارند؟

اول از همه برابر نص صریح و تأکید مادهقانونی­ماده۰۰۱؛مالکانوساز­ندگان باید ضمن گرفتن پروانه ساخت نسبت بهمفادآنرع­ایتالزمراد­اشتهباشندک­ه کلمه «بایـــد» از قواعد امری و الزماالجرا است. ولی بســـیار دیده میشود که بنابه دالیلـــی ســـازندگا­ن و مالکان از دســـتور قانونسرپیچ­یمیکنندومر­تکبتخلف میشوند.دراینجاتکل­یفسایراشخا­ص منـــدرج در مـــاده چیســـت؟ بـــه نظـــر میرسد قانونگذار وقت در این خصوص مســـامحتاً به جای اینکـــه از قواعد آمره بهره بگیرد از قواعد مخیره استفاده کرده و با به کارگیری لفظ «میتواند» دســـت مجریانقانو­نازجملهشهر­داریهارادر اجرایبموقع­آنبازگذاشت­هاست.

با این وصـــف میتوان ادعـــا کرد که اینگونهتصم­یمگیریهابه­نوعیضعف تقنینی است که قانونگذار یک تکلیفی را نسبت به یک طرف (مردم وسازندگان و مالکان)دستوریوآمر­انهتصویبنم­وده و همـــان امر را نســـبت به طـــرف دیگر (شهرداریهاو­مأمورانآن)تخییری.

با ایـــن وصـــف شـــهرداری­ها مخیر میشـــوند (بـــدون اجبـــار قانونـــی) کـــه از تخلـــف مالـــکان و ســـازندگا­ن و از ساخت و ســـازهای غیرمجاز و عملیات ساختمانی، ساختمانهای بدون پروانه وساختمانها­ییکهبرخافم­فادپروانه ساخت،ساختهمیشون­دجلوگیریکن­د. شهرداریها میتوانند نخست: بهدلیل مختاربودنو­دوم:بهدلیلانتف­اعازمحل جرایمموضوع­ماده۰۰۱بهت­کلیفقانونی خود عمل نکنند. عاوه برشـــهردا­ریها قانونگـــذ­ار در تبصـــره ۷ مـــاده۰۰۱ (اصاحی ۷2/6/۸۵۳۱) مقرر میدارد: مهندســـان ناظـــر ســـاختمان­ی مکلفند نســـبت به عملیات اجرایی ســـاختمان که به مسئولیت آنها احداث میگردد از لحاظ انطباق ســـاختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشـــهها و محاسبات فنی ضمیمه آن مســـتمراً نظاره کرده و در پایان کار مطابقت ساختمان با پروانه ونقشهومحاس­باتفنیراگو­اهینمایند. هرگاه مهنـــدس ناظر برخـــاف گواهی نمایـــد یا تخلف را بموقع به شـــهرداری اعـــام نکند و موضوع منتهـــی به طرح درکمیســـی­ون منـــدرج درتبصـــره یـــک ماده ۰۰۱ قانون شـــهرداری و صدور رأی بر جریمه یـــا تخریب ســـاختمان گردد شهرداریمکل­فاستمراتبر­ابهنظام معماریوساخ­تمانیمنعکس­کند.

تااینجا قضیـــه بهطور کامل روشـــن است که اگر مالکان و سازندگان، مأموران شهرداریها و مهندسان ناظر ساختمان به وظایف مشخص و قانونی خود عمل میکردنـــد، البـــد از تعـــداد پروندههای تشکیل شده موضوع تخلفات ماده ۰۰۱ قانون شـــهرداری­ها یک فاجعه قلمداد نمیشد. اما مشکل دیگر اینکه موضوع تنهابهشهرد­اریهاودیوا­نعدالتختم نمیشود بلکه دامن دادگاهها و محاکم دادگستریرا­نیزمیگیرد.

بدیـــن ســـان، وقتی یک ملـــک اعم از مســـکونی و تجاری برخاف مقررات مـــاده۰۰۱ ســـاخته میشـــود غالبـــاً تنها برای اســـتفاده مالک نیست بلکه به دو

مالکان و سازندگان باید ضمن گرفتن پروانه ساخت نسبت به مفاد آن رعایت الزم را داشته باشند که کلمه «باید» از قواعد امری و الزماالجرا است. ولی بسیار دیده میشود که بنابه دالیلی سازندگان و مالکان از دستور قانون سرپیچی میکنند

یا چند نفر و گاهی تا چنـــد ده نفر واگذار شـــده و به عقد بیع فروخته میشـــود. از همین جاســـت که فروشندگان، مالکان یـــا ســـازندگا­ن بویـــژه مالکان ملـــزم به ایفاد تعهداتی میشوند که ازجمله آن تعهدات اخذ پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و انتقال ســـند به نام خریداران میباشـــد. ولیکن بهدلیل مسائل پیش گفته و به لحاظ اینکـــه مقدمات انتقال ســـند از قبیـــل اخـــذ پایـــان کار و صورت تفکیکی ...و نیست؛ فروشندگان، مالکان و ســـازندگا­ن عماً از ایفای به تعهدات و انجام آن عاجز میمانند که ســـرانجام خریداران و مالـــکان جدید علیرغم در تصرف داشـــتن ملک خود بـــرای الزام طرفیاطرفها­یقرارداد(فروشندگان) به ارائه سند ناگزیر به دادگاهها مراجعه میکنند.

البته بایـــد گفت این تمـــام ماجرا یا پایان ماجرا نیست، دادگاههای حقوقی هـــم که نـــه میتواننـــ­د معجـــزه کنند و نـــه خـــارج از مقـــررات عمـــل نمایند. همچنانکـــ­ه گفتـــه شـــد وقتی شـــرایط و زمینههـــا­ی اخـــذ پایـــان کار وصـــورت مجلـــس تفکیکی فراهم نباشـــد زمینه تحدیدحدودب­رایاداراتث­بتنیزمیسر نخواهد بـــود که این موضـــوع موجبات اطاله دادرسی را فراهم میکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran