Iran Newspaper

بنن در رؤیای معماری جدید جهان

اروپا بیش از هر زمانی احساس میکند به یک «رابرت مولر» اروپایی نیازمند است

- فرحناز دهقی خبرنگار سمت چپ: نفر اول نایجل فاراژ، نفر دوم استیو بنن- سمت راست: نفر دوم مایکل مودریکامن

در حالــی کــه رونــد خــروج بریتانیــا از اتحادیــه اروپــا بــه خــودی خــود باعث بــه راه افتــادن تنشهــا و درگیریهای متعــددی در عرصــه سیاســت اقلیــم پادشــاهی ملکه الیزابت شــده، افشای دخالــت نیروهــای خارجــی در آن هم گــرهای بر گرههای کالف ســر در گم آن خواهد افزود. اگرچه ناظران از دو ســال پیش بــه تأثیر کمپیــن دونالد ترامپ و شخص اســتیو بنن بر برگزیت و خروج بریتانیــا مشــکوک بودهانــد، امــا روز جمعه مشــاور ســابق رئیسجمهوری امریــکا، از میل خود به خــروج بریتانیا از اتحادیــه اروپــا پــرده برداشــت و بــا نارضایتــی گفت که اتحادیــه اروپا مانع تحقــق خــروج بریتانیا از اتحادیــه اروپا شده است و پس از آن نیز مدارکی افشا شد که اعتبار این شائبهها را تقویت کرد و نشــان داد، ترامپ و بنــن، برگزیت را طعمه پیــش بــردن اهداف خــود قرار دادهاند.

به گزارش نیویورکر، ایمیلهای افشا شــده بیانگر این اســت که اســتیو بنن و کمبریج آنالیتکا، یک شــرکت آماری و دادهپردازی با مدیریت آرون بنکس که بنن در آن مشغول به کار بود، در تالش بودند تا جنبشهای ملیگرا را در سال 2015 تقویــت کنند. بــا تقویت احتمال دخالــت نیروهــای خارجــی در رونــد برگزیــت، ضــرورت وجــود تحقیقــات مســتقل و شــفاف ماننــد تحقیقــات رابرت مولر در امریکا بیش از هر زمانی احساس میشود.

اما براینت، کارشــناس دانشــگاهی تبلیغــات سیاســی دانشــگاه جــرج واشــنگتن، نامههای جدیدی را کشــف کــرده که نشــان میدهــد بنــن در تولد برگزیــت نقــش فعالی داشــته اســت. ایــن ایمیلها کــه در تاریــخ اکتبر 2015 نوشــته و فرستاده شــدهاند، بیانگر این هســتند کــه بنــن کــه آن زمــان معاون مؤسســه کمبریج آنالیتکا بوده با سران جنبشهای ملیگرایانـ­ـه بویژه رهبران ســازمان Leave.EU (بــه معنــای ترک اتحادیــه اروپا) در ارتبــاط بوده و تالش کــرده ســازمانها­ی ناسیونالیس­ــت افراطــی را حمایت کنــد. یک ماه بعد، ایــن ســازمان کمپیــن خــود را بــرای متقاعــد کــردن بریتانیایی­هــا بــه رأی دادن برای خــروج از اتحادیه اروپا آغاز کرد. ســرانجام مردم بریتانیــا در ژوئن 2016 به پــای صندوقهــای رأی رفتند تا به برگزیت یا همان خروج از اتحادیه اروپــا رأی مثبــت بدهنــد. اکنــون بــا گذشت حدود دو سال، اتمسفر سیاسی انگلیس آبســتن حــوادث و تهدیدهای بســیاری اســت و پایههــای دولــت محافظــهکا­ر تــرزا می، نخســتوزیر­ی این کشــور، از همیشــه سســتتر شــده است.

بنــن تاکنــون دربــاره ایــن ایمیلهــا اظهــار نظــری نکــرده اســت اما نــام و ایمیــل شــخصی او در ایمیلها نشــان میدهــد میــان او، بریتانی کیســر مدیر توســعه برنامه کمبریج آنالیتکا و آرون بنکــس مدیــر کمپیــن ،Leave.EU کــه بنــن در کتاب خاطرات خــود در فصل «پسر بدهای برگزیت» درباره او نوشته است، ایمیلهایی رد و بدل شده است.

آشــکار شــدن نقــش مشــخص نیروهــای خارجــی در تقویــت و کمک مالــی بــه برگزیــت میتواند مناقشــه و جنجــال بســیار زیادی بــه راه بینــدازد. در قوانیــن بریتانیــا، دخالــت نیروهای خارجی در کمپینهای سیاسی بشدت ممنوع اســت و قوانین به نحوی نوشته شــدهاند کــه مانــع هرگونــه دخالــت خارجــی در سیاســت داخلــی شــوند. بــا ایــن حــال در نامــهای به تاریــخ 24 اکتبر ،2015 بنکــس از کمبریج آنالیتکا خواسته بود از طریق امریکا کمکهای مالی به مؤسســه Leave.EU را افزایش دهد. بنکس در این نامه نوشــته است: «ما تمایــل داریم که کمبریــج آنالیتکا با ارائه راهبــردی، کمکهای امریکا به مؤسســه ما را افزایش دهد». بر همین اســاس، احتمال دارد تحقیقاتی مانند آنچــه در پرونــده دخالــت روســیه در انتخابــات ریاســتجمه­وری امریــکا و پیــروزی ترامپ شــاهدش هســتیم، در پرونــده برگزیــت روی بدهــد. اگــر ایــن کمیتــه تشــکیل شــود، نقــش نایجــل فریــج، رهبر ســابق گــروه راســتگرای افراطی استقالل بریتانیا که متحد بنن و ترامپ محسوب میشود، از مهمترین محورهای تحقیق خواهد بود. ■ خیز بنن برای تقویت ناسیونالیس­م در سراسر جهان

از بیشــتر از یک ســال پیــش که بنن از کاخ ســفید بیرون رانده شد، تالشش بــرای گســترش ملیگرایــی در سراســر جهان آغاز شد. به گزارش سیانان، او با ملیگراها و پوپولیســت­ها، که بخش قابل توجهی از آنها تحت تأثیر ترامپ هستند، از پاکستان گرفته تا ژاپن، برزیل و کلمبیا در ارتباط است تا به زعم خود کمــک کند راهی به سیاســت بــاز کنند. خــود بنــن میگویــد، اوایــل نوامبــر به اســترالیا رفته بود و قرار اســت مراســم شکرگزاری را در سنگاپور سر کند و بعد راهی مصر و اسرائیل شود. او میگوید: «مــا در کارمان محدودیتــی نداریم. ما یــک انجــیاوی پوپولیســت و ملیگرا هســتیم. مــا جهانــی هســتیم». امــا ظاهراً اروپا اولین مقصد بنن اســت. او طی دو ســال اخیــر با گروههای راســت افراطــی اروپــا از جبهه ملی فرانســه به رهبــری ماریــن لوپــن گرفتــه تــا حزب استقالل بریتانیا به رهبری نایجل فاراژ و همچنین ویکتور اوربان، نخستوزیر پوپولیست مجارســتان و نیز شماری از نمایندگان احزاب پوپولیســت لهستان ارتبــاط نزدیکــی برقرار کرده اســت. در مرکــز تالشهــای جهانــی بنــن، گــروه «جنبش» وجود دارد که ســال گذشــته مایــکل مودریکامــ­ن، سیاســتمدا­ر راستگرای بلژیکی آن را تأسیس کرد. بنن تابستان پیش به این گروه پیوست و مدعــی اســت کــه هزینــه آن از جیب خــود گــروه پرداخت میشــود و برخی حامیان اروپایی به آن کمک میکنند.

به گزارش بلومبرگ، بنن در تالش است نظم سیاسی را در سراسر جهان بــه هــم بریــزد و پیــروزی اخیــر خــود، یعنــی ایجــاد دکتریــن ترامــپ، را این بار در اروپا تکرار کند. جلســات متعدد او با رهبران پوپولیســت­ی اروپایی و پیدا کــردن متحدانــی تــازه نیــز در جهــت بــرآورده شــدن این رؤیــای جدید بنن است.

اما اقدامات اخیر او باعث افزایش نگرانی رهبــران اتحادیه اروپا از جمله امانوئــل مکــرون رئیسجمهــو­ری فرانسه شده اســت. نشستهای اخیر رهبــران ایــن اتحادیــه تحــت تأثیر دو محــور اساســی بــوده اســت: برگزیــت و بحــران مهاجــرت کــه هــر دو بــه کارزار عــرض انــدام و قدرتنمایــ­ی ناسیونالیس­ــتها تبدیــل شــده اســت. چنــدی پیــش، مودریکامــ­ن گفتــه بــود: «مــا مبــارزه را بــه قلــب اتحادیه اروپــا خواهیم کشــاند. مــا میخواهیم صــدای آدمهــای عــادیای باشــیم کــه نخبگان سیاســی بــه آنهــا خیانت کردهانــد» و در ایــن میــان بنــن تالش میکنــد مســیر ناسیونالیس­ــتهای افراطــی را همــوار کنــد. بــرآورد نتایج تــالش بنــن کار ســادهای نیســت. گاه گروههــای افراطــی اروپایــی بــه بنن و اقداماتش بیتوجهی نشــان دادهاند و گاه او را عضو ثابت اتاق فکرهای خود کردهانــد. برخــی رهبــران پوپولیســت میگوینــد او نمیتوانــد تجربــه کار بــا ترامــپ را در عرصه جهانی تکرار کند. آنتونیو تاجانی رئیس پارلمان اروپا در کنفرانسی گفت: «آقای بنن عزیز، برو خانه. اگر میخواهی گردشــگر باشــی، گردشــگر باش. به نفعت اســت که در کاری دخالت نکنی». بنن اما در پاسخ گفت او به اروپاییها نمیگوید چه کار کنند، بلکه او شــرایط سیاسی جهان را با فکــت و آمار به آنها نشــان میدهد و تصمیمگیــر­ی را بر عهده خودشــان میگذارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran