Iran Newspaper

کتابگردی، ابتکاری نیازمند برنامهریزی

- نیایش سرامی مدیر مسئول نشر باد

تنها چند روز تا رويداد كتابگردی امســال مانده است، برنامهای كه موضوع كتاب و كتابخوانى را به صدر اخبار جامعه مىكشــاند. از اهداف اين رويــداد، ايجاد عادت رفتن به كتابفروشــ­ىهای كشــور ميــان تودههــای جامعــه اســت. ترويــج عادتهــای خــوب را بايــد حمايت كــرد چراكه عادتهــای مســتمرند كــه ايجــاد فرهنــگ مىكنند. البته سياســتگذا­ران فرهنگى كشــور در حوزه كتاب از يک ســو در روز كتابگردی مردم را به حضور در كتابفروشىه­ا تشويق مىكنند و در روزهای بســيار ديگری با برپايى نمايشــگاه­های استانى كتاب به آنها غيرمستقيم پيام مىدهند كــه بــه كتابفروشــ­ىها نرويــد و بياييــد از همين فروشگاههای فصلى خريد كنيم.

بانيان اين مراسم هنوز نتوانستهان­د همراهى قابــل توجــه مــردم در ايــن روز را برنامهريــ­زی كننــد و اين تالش نمادين تنها توانســته در ميان بخشــى از مديران فرهنگى و كارگزاران نشــر اعم از پديــدآور و ناشــر ايجاد تحرک گذرا نســبت به حوزه كتاب كند. منحصر شدن رويداد كتابگردی بــه چنــد مديــر و مســئول فرهنگــى همچنيــن طراحــى نشــدن برنامههای مؤثــر و مرتبط برای ايــن روز از ســوی نهادهــای مختلــف همچنان از ضعفهای اين رويداد به شــمار مىرود. رويداد كتابگــردی بــرای توفيــق و تــداوم بايــد بخــش بزرگتــر و عمومىتــری از ســرمايه اجتماعــى ايران را بــرای كمک به كتابفروشــ­ىها به صحنه آورد. همچنانكــه برای تداومــش بايد به تعامل مســتقيم خواننده، نويســنده و كتابفــروش ياری رساند.

طبيعــى اســت كــه مديــران ســازمانها­ی مسئول دولتى كه در برگزاری اين برنامه سهمى دارند، بــرای اشــاعه تصوير مقبولتــری از خود، تالشهايشان را بزرگتر و دستاوردها را وسيعتر جلوه دهند. ســال پيش آماری از فروش ۰۷هزار نســخهای كتاب در اين روز منتشــر شده است كه ســنجش درســتى اين آمار در نبود ســازمانها­ی ناظر مستقل امكانپذير نيست و احتماالً امسال نيز از اين دست اخبار شيک خواهيم شنيد.

برگــزار شــدن چنيــن برنامههايـ­ـى بــه شــكل دولتى از قدرت آن خواهد كاست و فروكاستنش بــه چنــد عكــس يــادگاری و فيلــم ژورناليســ­تى تبليغاتــى ظلمــى اســت بــزرگ در حــق كتاب و كتابخوانــ­ى و ادامه يافتن اين رونــد مىتواند آن را به نمايشــى كم خاصيــت در جامعه بدل كند تــا از ايــن روز تنها چند عكس و خبر از مســئوالن در چنــد كتابفروشــ­ى باقــى بمانــد. فرصتها از لحظه تولد تا از ميان رفتن، چرخه عمری دارند و هنــر مديريــت در حداكثرســا­زی بهرهمنــدی از آن هاســت. اميــد كه بــرای برگــزاری بهتر اين رخداد و استفاده بيشــينهای از ظرفيت آن در به صحنه آوردن كتاب دوســتان، تمهيدات درستى انديشيده شود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran