Iran Newspaper

در معرض محمدرضا اصالنی

- صابر محمدی

يكسری آدمها هستند كه شما بهعنوان عالقهمند به هنــر و ادبيات نمىتوانيد نســبت به آنها موضعى منفعل اتخاذ كنيــد. بــه عبــارت ديگــر، فعاليتهای آنها و موقعيتى كــه در اختيار گرفتهاند طوری نيست كه شما بتوانيد بهراحتى از كنارشــان بگذريد و اگر از شــما درباره او پرســيدند بگوييــد چنــدان پيگيرش نبودهايــد و دنبالــش نكردهايــد. خــب، بديهــى اســت كه شــما بهعنــوان عالقهمنــد به هنــر و ادبيات نمىتوانيــ­د در رابطــه بــا همــه فعاالن ايــن حوزهها، پاســخى درخور در آستين داشته باشيد و تا پرسيدند نظرتان نسبت به فالنى چيست بتوانيد چند دقيقهای درباره كيفيات حضورش توضيــح بدهيــد و مىتوانيد بگوييــد از اظهارنظــر صرف نظر مىكنيــد چــون شــمايل دقيقــى از او در ذهنتان نقش نبســته اســت و كســى هم كه اين سؤال را از شما پرسيده اين حق را به شــما بدهد كه پيگيرش نبودهايد، اما عدهای هســتند كه شــما اگــر در رابطــه با آنها در معرض چنين پرسشــى قــرار بگيريد، راه فراری نخواهيد داشــت چــون نمىتوانيد بگوييد پيگيرش نبودهايد. محمدرضا اصالنى، يكى از آنهاست.

محمدرضــا اصالنــى از آن دســته هنرمندهــا نيســت كــه كنار بنشــيند و انتظار داشــته باشــد خودتان برويد ســروقتش و پيدايــش كنيد تــا ببينيد چه مىگويد و چه بــرای گفتن دارد؛ او چند ســالى اســت كه مدام در مراســم مختلف شركت مىكند و نظريهها و نقدهايش را نســبت به امور مختلف با ديگران به اشتراک مىگذارد. پررنگشدن اصالنى و حضور مداومش در مراســم مختلف البته با كمرنگ شدنش در توليد اثر سينمايى و كمتــر نوشــتن شــعر همزمــان بــوده امــا هفتهای نيســت كه خبــر حضورش در فالن جلســه نقد يا فالن مراســم بررســى و تحليلمحــو­ر منتشــر نشــود. اصالنــى به جــای اينكه بــه مانند اغلب همنسلهايش، به خلوت خود پناه ببرد و در گوشه دنج خود انتظار داشــته باشــد كه به او توجه كنند، به ميدان آمده تا تجربههايش را با ما در ميان بگذارد و شــگفتانگي­ز اين اســت كــه با اين همه حضور، نه به تكــرار مىافتد و نه به گزافهگويى. بنابرايــن اگر ادعای عالقهمندی جدی به هنر و ادبيات داريم، نمىتوانيم حضور پررنگ او را نبينيم و از كنارش رد شــويم. او چارهای برای ما باقى نگذاشته؛ چارهای جز اينكه او را ببينيم و او را بخوانيم و پای حرفهايش بنشــينيم. محمدرضا اصالنى هســت، هر روز جايى در اين شــهر، پشت ميكروفنى مىنشيند و خســتگىناپ­ذير از هستى مىگويد. خوشــحاليم كه مىتوانيم يكى از روبهرويىها­ی او باشيم.

حاالًهم خبر رســيده كه يک كتاب شامل گفتوگوهايى با او كه اخيرا منتشر شده، قرار است رونمايى شود. نام كتاب «هستى آيينه» است و شامل گفتوگوهای آرش سنجابى با محمدرضا اصالنى. كتاب محصول بيش از ۰6 ساعت گفتوگو در مكانها و زمانهــای مختلــف بــا اين نقــاش، شــاعر، منتقد، فيلمســاز، مستندســاز، فيلمنامهنو­يس و تئوریپرداز اســت. اتفاقاً كســانى كه قرار اســت در اين جلسه رونمايى درباره اصالنى و اين كتاب حرف بزنند، طوری انتخاب شــدهاند كه از خالل حرفهايشــا­ن بتــوان به گرايشهای مختلف اصالنى ســرک كشــيد؛ از خســرو دهقان كه منتقد سينماســت تا اكبر عالمى كه مستندساز است و حامد هاتف كه شاعر و منتقد ادبيات است.

این مراسم ساعت 17 روز سهشنبه 29 آبانماه در سينما تمدن موزه سينما برگزار مىشود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran