Iran Newspaper

وضعیتشغلیر­وزنامهنگار­اندرجهانچگ­ونهاست؟

- میثم لطفی خبرنگار

در حالی که رکود اقتصادی سراسر جهان را فرا گرفته اســــت و هر روز اخبار مختلف در مورد اخراج کارمندان به گوش میرســــد، مرکز تحقیقاتی «پیو ریســــرچ» بر اســــاس آخریــــن بررســــیه­ای خــــود اعــــام کــــرد کاهــــش نیروهــــا­ی کاری در روزنامههــ­ــای سراســــر جهان طی یک سال گذشته فراتر از انتظار بوده و رسانههای خبری دیجیتال نیز شــــرایط مشــــابهی را تجربــــه کردهاند. طبق آخرین آمار منتشــــر شده، در فاصله زمانی ژانویه 2017 تا آوریل 2018 میادی 63درصد بزرگترین روزنامههای جهان و 23 درصــــد خبرگزاریهـ­ـــای دیجیتالـــ­ـی بزرگی که بیشــــتری­ن ترافیــــک آناین را به خوداختصاصد­ادهاندبخشی­ازکارمندان خــــود را اخــــراج کردهانــــ­د. در ایــــن میــــان گفته میشــــود آن دســــته از روزنامههای­ی که بیشــــتری­ن تیراژ را داشــــتند نیز باالترین میزان اخراج روزنامهنگا­ران را هم به خود اختصاص دادهاند. این بررســــی به نوعی پایین بودن امنیت شغلی روزنامهنگا­ران را به وضوح نشان میدهد. ■ امنیتشغلیر­وزنامهنگار­ی

بررســــی جدید مرکــــز تحقیقاتی «پیو ریســــرچ» نشــــان داد شــــرکتها­ی بزرگی کــــه روزنامههای صاحبنام و پرتیــــرا­ژ را در زیرمجموعه خود قــــرار دادهاند و از جمله آنها میتوان به شرکت «نیوز کورپ» اشاره کرد، در یک ســــال گذشته بیشترین میزان اخراج روزنامهنــ­ــگاران در جهان را به خود اختصاص دادنــــد و مهمترین دلیل آنها برای اعمــــال چنین تصمیمهایی کاهش هزینههایسا­زمانیبود.

این مرکز تحقیقاتـــ­ـی برای آنکه نتایج مســــتند و قابل اعتمادی را به دست آورد میزان اخراج روزنامهنگا­ران در 110 روزنامه و 35 خبرگزاری بزرگ را تحلیل کرد. تمام روزنامههای­ــــی کــــه در این بررســــی حضور داشتند، به استثنای «وال استریت ژورنال» که از دوشنبه تا جمعه منتشر میشود، در شنبه هر هفته دســــت کم 50 هزار نسخه تیراژ داشــــتند. در بخش خبرگزاریها هم گفته شد که تمام سایتهای مورد بررسی دســــت کم ماهانه 10 میلیون بازدیدکنند­ه مجزا داشتند که در خانواده خبرگزاریها­ی بزرگجهانطب­قهبندیشدند.

براســــاس نتایج حاصل از این بررسی که 16 ماه بهطول انجامید مشــــخص شد 36 درصــــد روزنامههــ­ــا گــــزارش رســــمی مربوط بــــه اخراج کارمندان خــــود را ثبت کردند و در این میان نیمی از مراکز مذکور بیــــش از یک بــــار چنین اتفاقــــی را تجربه کردند. روزنامههای بزرگی که تیراژ روزانه بیشــــتر از 250 هزار نســــخه دارند بیشتر از روزنامههــ­ــای کوچک در معــــرض اخراج کارمندان قرار گرفتند و بررسیها مشخص کــــرد از 16 روزنامــــ­ه بزرگی که تیــــراژ باالی 250 هزار نسخه داشتند، 9 مورد با اخراج گســــترده کارمندان خود مواجه شدند. در مقایسه با این اتفاق، از 44 روزنامه حاضر در این بررسی که تیراژ روزانه آنها بین 100 تا 250 هزار نســــخه بود 16 مرکز کارمندان خود را اخراج کردند و در مقابل، در بین 50 روزنامــــ­های که تیراژ روزانــــه آنها بین 50 تا 100 هزار نسخه محاسبه شد تنها 15 مورد تصمیمبهاخر­اجروزنامهن­گارانگرفتن­د.

آمار رســــمی منتشر شــــده حاکی از آن اســــت که اخراج روزنامهنــ­ــگاران در مراکز خبری بزرگ بســــیار شــــایع شــــده است و بخصوص ایــــن بررســــی 16 ماهه نشــــان میدهد روزنامهنگا­ران بیــــش از هر زمان دیگــــر امنیت شــــغلی خــــود را از دســــت دادهانــــ­د. بیــــن ســــالهای 2014 تــــا 2017 میــــادی تعداد افــــرادی کــــه در تحریریه روزنامههــ­ــا مشــــغول به فعالیــــت بودند کاهــــش 15 درصــــدی را تجربــــه کردنــــد و البته خبرگزاریها­ی آناین موفق شــــدند در مقیاس کمتر اخــــراج کارمندان بخش تحریریهرات­جربهکنند. ■ دستمزدماها­نهروزنامهن­گاری

بررســــی جدیــــد مشــــخص کــــرد در بخش تحریریه روزنامهها دو برابر بیشــــتر از دیگــــر ســــازمان­ها و بخشهــــای کاری افراد فارغالتحصی­ل شــــده از دانشــــگا­هها مشغول به کار هســــتند. با این وجود، این افــــراد کمترین میزان حقوق را نســــبت به دیگر صنایــــع دریافت میکنند و میانگین دســــتمزد آنهــــا چنــــدان قابــــل ماحظه نیست.

مرکز «پیو ریســــرچ» در گزارش جدید خود توضیح داد 79 درصد افراد شــــاغل در تحریریــــ­ه روزنامههــ­ــا، خبرگزاریهـ­ـــا و شــــبکهها­ی خبری از جملــــه خبرنگاران، ســــردبیر­ان، ویراســــت­اران، عکاســــان و فیلمبــــر­داران دســــت کــــم یــــک مــــدرک دانشــــگا­هی مرتبــــط با شــــغل خــــود را در اختیار دارنــــد. در مقابل، در بیــــن افرادی کــــه در دیگر صنایع و مشــــاغل مشــــغول به فعالیت هســــتند این رقــــم 36 درصد گزارش شــــده اســــت.در بخــــش پرداخت حقوق هم تفاوتهایی در این زمینه وجود داشــــته اســــت. بهعنوان مثال آن دسته از روزنامهنگا­رانی که تحصیات دانشگاهی دارند دســــتمزد باالتری نســــبت به دیگر همکاران خــــود دریافت میکننــــد و البته میانگین درآمد آنها نسبت به افراد شاغل در دیگر صنایع کــــه تحصیات آکادمیک دارند پایینتر محاسبه میشود. بر اساس بررســــی جدید مشــــخص شــــد میانگین درآمد ســــاالنه شــــاغان در تحریریههای امریــــکا که از ســــواد دانشــــگا­هی برخوردار هســــتند 51 هزار دالر است و در مقابل، آن دســــته از افرادی که با مدرک دانشــــگا­هی در دیگر مشــــاغل مشــــغول به کار هستند میانگین درآمد ساالنه 59 هزار دالری را از آن خود کردهاند.

یکــــی از دالیلی که باعث شــــده اســــت میانگیــــ­ن درآمــــد روزنامهنگا­ران نســــبت به دیگر مشــــاغل پایینتر باشد این است که تحصیات آنها در رشــــتهها­ی انسانی بوده اســــت و کارمندان با این تخصصها معمــــوالً درآمد کمتری دارند. بر اســــاس مطالعه جدید مشخص شــــد 77 درصد روزنامهنگا­رانی که ســــواد آکادمیک دارند در یکــــی از رشــــتهها­ی انســــانی تحصیــــل کردهانــــ­د و ایــــن رقم نســــبت بــــه افرادی که با مدرک رشــــتهها­ی انســــانی در دیگر مشــــاغل مشغول به کار هســــتند سه برابر بیشــــتر اســــت. همچنین مشــــخص شده اســــت از هر 10 کارمند تحریریه روزنامه که مدرک دانشگاهی دارد سه نفر بهصورت تخصصیدرزمی­نهروزنامهن­گاریتحصیل کردهاند. از دیگر رشــــتهها­ی مرسوم که در این فضا مشــــغول به کار هستند میتوان بــــه 13 درصد افــــراد بــــا مــــدرک روابط عمومــــی، 11درصــــد بــــا مــــدرک زبان و ادبیات و 7 درصد با ســــواد رســــانهه­ای جمعی اشــــاره کرد. در مجموع میتوان گفــــت روزنامهنــ­ــگاران نــــه تنهــــا امنیت شغلی کمتری نســــبت به دیگر مشاغل دارند، بلکه میانگین دســــتمزد آنها هم پایین اســــت و ایــــن مســــأله از بزرگترین نگرانیها برای آنها محسوب میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran