Iran Newspaper

تیزبینی چشم با میوه درمانی

- پرستو رفیعی خبرنگار

برخـــی موضوعـــات چنان در تـــار و پود باورهای مـــا تنیده شـــدهاند کـــه مانند قانونـــی نانوشـــته الزم االجرا هســـتند. چنین باورهایی گاهـــی آنقدر قطعیت مییابنـــد که حاضر نمیشـــویم خالف آن را بپذیریـــم. در میـــان توصیههـــا­ی رنگارنگ اینچنینی، کـــه امروزه به مدد گســـترش اســـتفاده از فضـــای مجازی افزایـــش یافتـــه، نســـخههای تغذیهای و راهکارهـــ­ای حفـــظ ســـالمتی هـــم خودنمایـــ­ی میکننـــد. اما کم نیســـت دفعاتی کـــه فرد با تکیه بر یافته هایش در فضای مجازی اقدام به کاری میکند که نه تنها بینتیجه میماند بلکه گاهی نتیجـــه عکس هم میدهـــد. آب هویج یکی از نوشیدنیهای­ی است که به لطف فضای مجازی و البته باورهای قدیمی به اکسیری معجزه آسا برای پیشگیری از عیوب انکساری بدل شده به گونهای که برخی گمـــان میکنند با نوشـــاندن چند لیوان آب هویج به فرزندشـــا­ن در روز میتوانند چشمهای او را بیمه کرده و بینیـــازی همیشـــگیا­ش از عینک را تضمین کنند. به مدد همین تکنولوژی، کامپیوتـــ­ر هم به دشـــمن شـــماره یک چشـــمها تبدیل شده اســـت به گونهای که بسیاری از کاربران کامپیوتر با عذاب وجـــدان مقابـــل کامپیوتر مینشـــینن­د. برای بررسی این موضوع به سراغ دکتر امید صالحپور چشم پزشک رفتهایم.

دکتـــر صالحپور بـــا رد رابطـــه میان میزان نوشـــیدن آب هویج و پیشگیری از ضعیـــف شـــدن چشـــم بـــه «ایران» میگویـــد: نزدیـــک بینی یـــا میوپی که در فرهنـــگ عامه آن را ضعیف شـــدن چشم مینامند در بیشتر موارد به مرور زمان پیشرفت میکند و متأسفانه هنوز راهی برای پیشگیری از بروز و پیشرفت آن یافت نشده است. از این رو نوشـــیدن آب هویـــج نمیتوانـــ­د در پیشـــگیری از پیشرفت ایـــن عارضـــه مهـــم باشد.

ایـــن چشـــم پزشـــک میافزایـــ­د: البتـــه میتوان گفت این تفکر ناشـــی از ماهیـــت مغـــذی آب هویج اســـت. در واقع آب هویج به عنـــوان منبعی غنی از ویتامین A شـــناخته شـــده اســـت به همین دلیل اگر کـــم بینایی کودکان به دلیل نامناســـب بـــودن تغذیه و کمبود این ویتامین باشـــد، مصرف آب هویج در بهبود بینایی او نقشـــی مؤثر خواهد داشت.

اما نبایـــد فرامـــوش کرد کـــه گاهی کمبـــود ویتامین A بـــه دلیل اختالل در جذب این ویتامین ایجاد میشـــود. در این صـــورت باوجود اینکـــه کم بینایی با کمبود ویتامین A ایجاد شـــده است، نوشـــیدن آب هویـــج نمیتواند در رفع کـــم بینایی یـــا بهبود وضعیـــت بینایی مؤثر باشد.

وی در ادامـــه بـــه باورهـــای غلط در خصـــوص تأثیـــر اســـتفاده از کامپیوتر بر ضعیفی چشـــم اشـــاره کرده وتأکید میکنـــد: ایـــن باور هـــم به هیـــچ وجه مبنای علمی نـــدارد. آنچه در مراجعه بـــه منابـــع علمی دربـــاره ارتبـــاط بین استفاده از کامپیوتر و مشکالت چشمی مطـــرح میشـــود، عارضه خســـتگی و ســـوزش چشم ناشـــی از خشکی چشم است. خســـتگی چشم معموالً به دلیل تمرکـــز ممتـــد روی تصویـــر در فاصله نزدیـــک و همچنیـــن به دلیـــل حرکت مکرر چشـــم روی صفحه مانیتور ایجاد میشود. سوزش چشم نیز در مبتالیان به خشکی چشم اتفاق میافتد.

دکتر صالحپور خاطرنشان میکند: پیر چشـــمی یا عیب انکســـاری اصالح نشـــده عوامـــل دیگـــری هســـتند که به ایجاد مشـــکالت چشـــمی هنگام کار با کامپیوتر منجر میشوند.

در حالـــی که هنوز هـــم عامه مردم بخصـــوص افـــرادی کـــه بـــه خاطـــر شغلشـــان ناگزیر به اســـتفاده بیشتر از کامپیوتر هســـتند بر ایـــن باورند که بین بیماریهای چشـــمی آنها و استفاده از کامپیوتر رابطهای مســـتقیم وجود دارد اما باید بگویم که تأثیر کار با کامپیوتر در ایجاد آســـیب دائمی چشم هنوز ثابت نشده است.

بسیار مشاهده شده است این دسته از افراد هنگام مراجعه به پزشـــک پس از شنیدن اینکه مثالً برای دید نزدیک نیاز به عینک دارند انگشـــت اتهام را به ســـوی کار با کامپیوتر نشـــانه میگیرند درحالی کـــه آنها از آنچه اتفـــاق افتاده غافـــل هســـتند. حقیقت این اســـت که در بیشـــتر موارد افزایش سن و رسیدن به ســـنی که پیرچشمی عارض میشود باعـــث نیاز آنهـــا به اســـتفاده از عینک برای مطالعه بوده است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran