Iran Newspaper

امان از وقتی که تیروئید پرکار شود

-

تیروئیـــد یکـــی از مهمتریـــن اعضای بـــدن اســـت کـــه عملکـــرد آن بـــر عملکرد بسیاری از اعضای بدن تأثیر میگذارد. کمکاری و پرکاری این غده درون ریـــز و البته حیاتـــی به اختالل در عملکـــرد ســـایر اعضـــای بـــدن و بـــروز بیماریهای خطرناکـــی منجر میشـــود. از اینرو آشنایی با برخی از نشانهها میتواند به پیشگیری از بروز مشکالت جبرانناپذی­ر منجر شود.

دبیر علمـــی دوازدهمیــ­ـن کنگره بینالمللــ­ـی غـــدد درون ریـــز و متابولیســ­ـم در گفتوگو بـــا «ایران» بیمـــاری پـــرکاری تیروئیـــد را چنیـــن تعریـــف میکنـــد: پـــرکاری تیروئیـــد )Hyperthyro­idism( بـــه حالتـــی گفته میشود که طی آن غده تیروئید بیـــش از مقـــدار طبیعـــی، هورمـــون ترشـــح میکند. این بیمـــاری بهعلل مختلفی بروز میکند که از میان آنها میتوان بـــه زمینه ژنتیکی مســـتعد، عوامل ویروسی مختلف یا استرسها و همچنین بارداری اشاره کرد.

دکتر شـــهرام علمـــداری در ادامه به عالئـــم این بیمـــاری اشـــاره کرده میگویـــد: ایجـــاد گواتـــر یـــا بزرگـــی تیروئید، تپش قلب، لرزش دستها، کاهش وزن شـــدید بهرغم اشـــتهای بـــاال و غـــذا خـــوردن زیـــاد و تشـــدید بیماریهای قلبی نشانههایی از ابتال بـــه این بیماری اســـت کـــه درصورت نادیـــده گرفتـــن و تأخیـــر در درمـــان میتواند عوارض بســـیاری به همراه داشته باشد.

دانشـــیار دانشـــگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار میدارد: عوارض این بیماری گاهی بســـیار شدید و غیر قابل جبران اســـت. تشدید مشکالت قلبی، عوارض چشـــمی که میتواند باعـــث بیرونزدگــ­ـی چشـــم و حتـــی کوری شـــود، پوکی استخوان، عوارض پوســـتی، عـــوارض کبدی و گوارشـــی و همچنیـــن طوفـــان تیروئیـــد­ی کـــه میتواند فـــرد را به کما ببـــرد و حتی باعث مرگ بیمار شـــود نمونههایی از عـــوارض ناگـــوار پـــرکاری تیروئیـــد محسوب میشود.

وی درخاتمـــه به درمانهای رایج کم کاری تیروئید اشاره کرده میگوید: تجویز داروهای ضد تیروئیدی مانند متی مازول و استفاده از ید رادیواکتیو و همچنیـــن جراحـــی و برداشـــتن کل تیروئیـــد روشهـــای درمـــان این بیماری اســـت که با توجه به شدت و پیشرفت بیماری انتخاب میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran