Iran Newspaper

مشکالت تحریم را با ارز دیجیتالی می توانیم حل کنیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی :

- سوسن صادقی خبرنگار

نشســت اولیــن همایــش و نمایشــگاه رســانههای نوین و شــکل دهــی نهادهای اجتماعــی در حالــی دیــروز بــا حضــور ابوالحســن فیروزآبادی دبیرشــورا­ی عالی فضایمجازیب­رگزارشدکهس­ؤالهابیشتر پیرامون هاتگــرام و طالگــرام، حذف پیام رســانهای داخلــی و حمایــت ویــژه از دو پیامرسانمن­تخبگذشت.درایننشست فیروزآبــا­دی گفــت: میتــوان بــا کمــک رسانههاینو­ینمشکالتاق­تصادیناشی از تحریمها را حل کرد. حلمشکالتتح­ریمباارزدی­جیتالی

رئیــس مرکــز ملی فضــای مجــازی با اشــاره بــه اینکــه دنیــا از ابزارهــای پولــی و مالی جدید مانند فیــن تکها، مدلهای اقتصادی دیجیتال برای بزرگ کردن بازار خود کمــک میگیرد، گفت: ما نیــز باید از این ابزارها استفاده کنیم تا بتوانیم به رفع مشــکالت ناشــی از تحریم کمک کــرده و حتی آن را دور بزنیم.

ابوالحســن فیروزآبادی دربــاره کارکرد رســانههای نویــن اجتماعی نیــز بهعنوان یکــی از فرصتهــای تحریــم گفــت: باید رویکــرد اقتصــادی رســانههای نویــن اجتماعیدرج­هتآگاهیرسا­نیوآموزش مردم، بیشــتر مورد توجه قرار گیرد چرا که دردنیاشکلگ­یریمدلهایج­دیداقتصاد دیجیتالوحر­کتبهسمتاقت­صاددانش بنیان از طریق رســانههای نوین اجتماعی درحال انجام است ولی ما در این زمینه با مشکلمواجهه­ستیم.

فیروزآبــا­دی افــزود: حــل مشــکالت اقتصــادی بخصــوص در دوران تحریــم ممکننیستمگ­راینکهبخشه­ایبزرگ اقتصادی کشــور درگیر آن شــوند. البته در بخــش اقتصــادی کوچــک، اســتارتاپ­ها شــکل گرفتهاند ولی آنها تــوان مالی کافی ندارنــد بنابرایــن بایــد از تــوان بخشهای بزرگ اقتصــادی ماننــد فوالد و مــس ...و کشــور اســتفاده کــرد. بنگاههــای بــزرگ اقتصــادی باید شــهامت پیــدا کننــد تا در حوزههــای جدید اقتصادی حضور یابند و بازار را بزرگ کرده و کار را بر رقبا و دشــمن ســخت کننــد و نقش برجســتهای داشــته باشند.

دبیر شــورای عالــی فضای مجــازی با اشــاره بــه اینکه اکنــون کاربران هــر یک به تنهاییبهیک­رسانهتبدیل­شدهاند،گفت: رســانههای نوین اکنون به رقیب و شریک قدرتمند رسانههای سنتی تبدیل شدهاند اما رســانههای نوین دارای سن کمی بوده و ساختارمند نیستند و به بلوغ نرسیدهاند از اینرو باید درباره بلوغ رسانههای نوین با حضورنخبگان­بحثشود.

فیروزآبــا­دی بــا بیان اینکه رســانههای ســنتی به فضای مجــازی کــوچ کردهاند و اکنــون بخــش بزرگــی از رســانههای نوین محسوب میشــوند، گفت: اما توازنی بین رســانههای نوین در فضای مجازی وجود ندارد. رسانهها باید یک ملت را نمایندگی کنند و قدرت یک ملت را نشــان دهند اما هنوز این موضوع در کشور ما اتفاق نیفتاده است و آنها وارد صحنه نشدهاند بنابراین بایــد از قــدرت شــبکههای اجتماعــی و رســانههای نوین برای تأثیرگذاری در دنیا استفادهکنی­م.

اســتقالل هاتگــرام و طالگــرام بهصورت آزمایشی

در حاشــیه ایــن نشســت دبیر شــورای عالی فضای مجازی به ســؤال خبرنگاران نیــز پاســخ داد. فیروزآبــا­دی دربــاره دو نسخه هاتگرام و طالگرام گفت: بر مبنای گزارشهای اعالم شــده از سوی دو نسخه فارســی تلگرام، این دو شــبکه پیامرســان بهصورت آزمایشــگا­هی از تلگرام مستقل شــدهاند و بــرای دوران گذر، به دو کالینت فارســی تلگــرام کــه از نظــر نرمافــزار­ی و ســختافزار­ی، ویژگــی بهتری داشــتند تا شــهریور ماه فرصت فعالیت داده شــد تا پــس از آن بهصــورت مســتقل از تلگــرام، فعالیــت خــود را ادامه دهنــد. وی مهلت داده شــده به این دو پوســته تا پایان ســال را شــایعه خوانــد و گفت: بهدلیل شــرایط تحریــم و اســتدالله­ایی کــه نســخههای فارسی مطرح کردند ما به این دو کالینت تــا پایــان آذرمــاه مهلــت دادهایم تــا خود را بــه پیام رســان صددرصــد بومی تبدیل کنند. وی در پاســخ به سؤال «ایران» که آیا اطمینــان دارید که کاربــران چند میلیونی هاتگــرام و طالگرام بعد از بومیســازی به ایــن دو پیام رســان منتقل خواهند شــد یا خیــر، گفت: نه بــه این موضــوع اطمینان نداریــم. وی در خصــوص انتشــار برخــی اخبــار مبنــی بر تصمیم مجدد بــرای لغو فیلتــر تلگــرام نیــز گفــت: این موضــوع از ســمت مرکز ملی فضای مجــازی مطرح نشده و بعید به نظر میآید که قوه قضائیه نیز برنامهای برای لغو فیلتر تلگرام داشته باشــد و نظرش درباره فعالیت تلگرام در کشورتغییرک­ند.

حمایتهــای ویــژه از دو پیــام رســان منتخب

دبیــر شــورای عالــی فضــای مجــازی دربارهحذف5­پیامرساندا­خلینیزگفت: از ابتدا نیز قرار بود از پیام رســانهای تأیید شدهتعدادیح­ذفشوندالبت­همابهدنبال ایــن بودیــم که برخی پیام رســانها با هم ادغام شــوند یــا اینکه هریــک بخشهای خاصی مانند آموزش و پرورش را بر عهده بگیرند که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و در نهایــت ۲پیام رســان از بین آنهــا انتخاب شدند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره چگونگــی انتخــاب دو پیــام رســان(گپ و سروش) نیز گفت: ما پیام رسانها را از نظر 8 پارامتــر مانند ارزیابی فنــی، اجتماعی، قابل توســعه بودن و امنیت و بهطور کلی هشــت پارامتر اصلی بررســی کردیم و به آنها امتیاز دادیم و در نهایت به این نتیجه رســیدیم که دو پیامرســان گپ و ســروش دارای شــرایط اجتماعــی بهتــر، کاربــران بیشتر، امنیت باالتر، نرم افزار قابل توسعه و دارای قابلیــت ســرویس دهی بیشــتری هســتند از اینرو در نهایت این دو انتخاب شدند.

وی در پاســخ به ســؤال «ایران» که قرار اســت چه حمایتهــای ویــژهای از این دو پیام رسان شود، گفت: قرار است امکانات ســختافزار­ی بیشــتری در اختیــار ایــن دو پیامرســان قــرار بگیــرد؛ از جمله اینکه دیتاســنتر مخصوصــی را در حوالی تهران بــرای ایــن کار اختصــاص دادهایــم. برای اینکــه تمام سیســتمهای آنهــا بهصورت متمرکــز در این دیتاســنتر قرار بگیــرد و ما نیازهــای ســختافزار­ی آنهــا را برطــرف کنیم.

فیروزآبادی درباره اینکه آیا حمایتها از 5 پیام رســان حذف شــده، قطع خواهد شــد یا خیر، گفت: طــرح ما حمایــت از 5 پیام رســان داخلی شــامل کاهش تعرفه، اختصــاص دیتاســنتر، اینترنــت رایگان و وام 5 میلیــارد تومانی بود که برخی از این امکانات اســتفاده کردنــد و برخی نیز گویا خــود دارای امکانات بودند و نخواســتند از این حمایتها بهرهای ببرند ولی کماکان ایــن حمایتها وجــود دارد و قطع نشــده است.

رئیــس شــورای عالــی فضــای مجازی درباره اقدامات صورت گرفته درخصوص شــبکه ملی اطالعــات نیز گفت: قــرار بود وزارت ارتباطــات بهعنــوان مجــری پروژه شــبکه ملی اطالعــات، این پــروژه را در دو مرحله پیش ببــرد که در مرحلــه اول این شــبکه در ۳ فاز در دولــت یازدهم اجرایی شد.

فیروزآبــا­دی بــا بیــان اینکــه اقدامــات خوبــی ماننــد راهانــداز­ی مرکــز مدیریــت ترافیــک اینترنت کشــور )IXP( در مرحله اول اجرای این طرح ســبب شد تا ترافیک از 00۱ گیگابیت بــه 800 گیگابیت در ثانیه برسد، افزود: در رابطه با سوئیچ بانکهای اطالعاتیکش­ورنیزمرکز NIX تعریفشدو برمبنایآن،اتصالبانکا­طالعاتیدول­ت به شــبکه تحت عنوان دولــت الکترونیک کلیــد خورد کــه در دولت دوازدهم شــکل اجرایی به خود گرفت.

ویبااشارهب­هاینکهآنچه­درمرحلهاول پروژه شبکه ملی اطالعات تعریف کردیم در مرحلــه دوم بشــدت درحال عملیاتی شــدن اســت، گفت: در جلســه مشــترکی کــه در ابتــدای دولــت دوازدهم بــا وزارت ارتباطات داشتیم، حدود 80 طرح در ذیل شــبکه ملی اطالعــات تعریف شــد که در سند تبیین الزامات این شبکه دیده شده و هماکنوندرح­الانجاماست. فرصتیبهنام­فضایمجازی

محمدرضــا پورابراهیم­ــی رئیــس کمیســیون اقتصادی مجلس نیــز در این نشست با بیان اینکه دشمنان با استفاده از ظرفیتهای نوین بهدنبال این هستند کــه بــا برجســته کــردن ناکارآمدیه­ــای دولت و حاکمیــت به نظام ضربه بزنند، گفــت: ما نیــز بایــد بهدنبــال اســتفاده از ظرفیتهــای نوین باشــیم و یکــی از این ظرفیتهــای نویــن، فضــای مجــازی اســت. فضــای مجــازی برای مــا فرصت محســوب میشــود و باید از آن در ارتقای توانمندیهـ­ـای اقتصادی خود اســتفاده کنیــم. وی افــزود: با کمــک ظرفیتهای جدید میتوانیم مشــکالت اقتصــادی را کاهــش داده و بــه افزایــش ظرفیت های ایــن حــوزه کمــک کنیــم. اکنــون امریــکا مراودات مالی ما را حذف کرده است ولی میتوانیــم با کمک ظرفیتهــای جدید مانندارزدی­جیتالیتحری­مهارادوربز­نیم. ما باید به ارز دیجیتالی ورود کنیم از اینرو از بانک مرکزی و دولت انتظار میرود در این زمینه ســریعتر ورود کنند. با استفاده از رســانههای نویــن و اقتصــاد دیجیتــال میتوانیم از ارز دیجیتالی استفاده کنیم و تحریمهاراد­وربزنیم.

گفتنــی اســت نخســتین همایــش و نمایشــگاه رســانههای نوین و شــکلدهی نهادهــای اجتماعی قرار اســت در بخش اقتصــادی و در 7 محــور (حمایــت از محصــوالت داخلــی، امنیــت و ثبــات اقتصــادی، جــذب ســرمایهها­ی داخلی و خارجــی، اقتصــاد دانــش بنیــان، اقتصاد دیجیتــال، حمایت هدفمنــد از صادرات، بررســی ابعاد اقتصادی رســانههای نوین و کارآفرینی و ایجاد اشــتغال پایــدار) بهار سال8۹ با حمایت بنگاههای اقتصادی در تهران یا کرمان برگزار شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran