Iran Newspaper

سرقت 7/5 میلیاردی از خزانه بانک

- مرجان همایونی خبرنگار

پنجمیــن مرحلــه از طرح دســتگیری ســارقان پایتخت با دستگیری 184 سارق از سوی پلیس آگاهــی تهــران اجــرا شــد.بهگزارش خبرنــگار جنایــی «ایــران»، ســردار حســین رحیمــی - فرمانــده انتظامــی تهــران بــزرگ- در جمــع خبرنگاران ضمن تشــریح جزئیــات این طرح از دســتگیری مردی خبر داد که با تشــکیل یک بانــد از خزانه بانکی در میرداماد ســرقت کرده بــود . ایــن مــرد کــه یکــی از کارمنــدان شــرکت پیمانکاری طرف قرار داد بانک بود با تشــکیل یک باند 5 نفره دســت به سرقت 7/5 میلیارد تومانی زده بودند.سردسته باند پس از سرقت از کشور فرار کرده بود که بسرعت بازداشت وی در دســتور کار پلیــس آگاهی تهــران بزرگ قرار گرفت.مأمــوران در جریــان تحقیق پــی بردند کــه سردســته باند به کشــور ارمنســتان گریخته کــه با هماهنگیهــ­ای الزم با پلیــس اینترپل از ارمنســتان به ایــران منتقل شــد و 7.5 میلیارد تومــان از اموال ســرقتی بانــک از وی و اعضای باند کشف شد.

ســردار رحیمــی در ادامه همچنین از بازداشــت 184 نفر از ســارقان حرفهای و سابقهدار خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای هفته گذشــته به اجرا درآمــد و ایــن ســارقان بــه بیــش از 3 هــزار فقره سرقت اعتراف کردهاند. باند 11 نفرهای نیز که به خانههایشما­لیتهراندست­بردمیزدندو­اغلب دالر، ارز و داراییهــا­ی باارزش را میدزدیدند، در این طرح بازداشــت شــده که به 17 فقره سرقت اعتراف کردند.رئیس پلیس پایتخت از متالشی شــدن بانــد 7 نفــره کــه اقــدام بــه کالهبــردا­ری میکردنــد نیز خبــر داد و گفت: اعضای این باند بــه بهانه برنده شــدن در مســابقات، افــراد را به پای عابربانک کشــیده و کل حساب فرد را خالی میکردند، بیــن مالباختگان، پزشــک، خلبان و میهماندار نیز وجود داشت، یکی از میهماندارا­ن پولی که بابت 25 ســال خدمت به دســت آورده بود را در این نوع کالهبرداری­ها از دست داد.

پســر جــوان عاشــق شــخصیت فیلــم «ممــل امریکایی» بود بههمین خاطر همه او را به این اسم صدا میزدند. مقامهای زیادی در ورزش بوکــس دارد و همین باعث شــد کــه عضو تیم سه نفرهای شود که قصد داشتند از طالفروشی و یــک بانــک در مرکــز تهــران ســرقت کنند اما کارآگاهــا­ن اداره یکــم پلیــس آگاهــی پایتخت دستشان را رو کردند. چــه شــد کــه لــو رفتیــد؟ قرارمــان این بــود که پنجشــنبه اول آذر ســرقتها را انجــام دهیــم. داخــل قهوه خانــه و زمانی که داشــتیم نقشــه ســرقت را مــرور میکردیــم یکــی از آشــنایان متوجه نقشهمان شد و لو رفتیم. چرا تصمیم به سرقت مسلحانه گرفتی؟ چنــد وقت قبل دو نفر از دوســتانم به ســراغم آمدنــد و ایده ســرقت مســلحانه را دادند. من هــم عاشــق خودنمایــی و این کارها هســتم به همین خاطر قبول کردم. اســلحهها بــرای کــی بود؟دوســتم یــک کلــت کمری داشــت و قرار شــد همدســت دیگرمان کالشینکف بیاورد.

در کار خریــد و فروش لوازم ســرقتی اســت. به غیــر از مالخــری تخصص دیگری هــم دارد که درمان بیماریهاسـ­ـت البته در ایــن مورد تا به حال شکایت نداشته است. ســابقه داری؟ بله، ســالها قبل بــه خاطر جعل ویزای ایتالیا، انگلیس و فرانسه بازداشت شدم. بعد از آزادی هم کارهای متفرقه انجام میدادم و چند وقتی هم هست که مالخری میکنم. انــگار در کار درمــان بیماری هم هســتی؟ بله، 6 ســال قبل بود که خــواب پدرم را دیــدم و از آن روز به بعد دســتم شــفا بخش شد. هر بیماری را شــفا میدهــم و میتوانــم 10 ســال آدمها را جوانتر کنم. برای این کار ریالی پول نمیگیرم و شاکی هم ندارم.

مرد جوان از داخل زندان با همدستی چند زن و مرد به بهانه برنده شدن در قرعه کشی اقدام به کالهبرداری میکرد. تا به حال 7 مرد در این رابطه دستگیر شده و بررسیها برای دستگیری سایر متهمان ادامه دارد. چطــور اعتمــاد مالباختههـ­ـا را جلــب میکردید؟با آنهــا تماس میگرفتیم و مدعی میشــدیم که برنده جشنواره شــدهاید و برای اینکــه موضــوع را طبیعــی جلــوه دهیــم اتاق کنفرانــس تشــکیل میدادیــم یــا تماسهــا را طــوری برقــرار میکردیم کــه به نظر برســد از داخــل اســتودیوی رادیــو یــا تلویزیون بــا آنها تماس میگیریم. طعمههایتان را چگونه شناســایی میکردید؟ از دکتر و مهندس گرفته تا پلیس و مقام قضایی. فرقــی نمیکــرد بعــد از جلــب اعتمــاد آنها را بــه مقابــل دســتگاهها­ی عابربانــک میبردیم و نقشــهمان را اجــرا میکردیــم. پولهــا را هــم بــه 100 کارت بانکــی کــه از معتــادان یــا افــراد نیازمند و روســتایی خریداری کرده بودیم واریز میکردیم.

در خیابانهــا­ی پایتخــت پرســه مــیزد و بــا دیدن ســوژه مناســب به ســراغ آنها میرفت و کیفشــان را میقاپیــد. یک بارهنگام ســرقت کیف یک زن که کودکی در آغوش داشــت مادر و فرزند راهی بیمارســتا­ن شــدند. زن دیگری را هم هنگام سرقت مجروح کرده است. ســابقه داری؟ بلــه بــه خاطــر آزار و اذیت پســر بچــهای بازداشــت شــدم. البتــه تهمــت زدند. خانواده بچه میخواستند از من پول بگیرند به همین اتهام مرا به زندان انداختند. بعد از سه سال هم از من پول گرفتند و رضایت دادند. چند مورد سرقت داری؟بیش از 100 کیف قاپی دارم و تمــام آنهــا در کوچههــا و خیابانهــا­ی پایتخت بود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran