Iran Newspaper

تنفس سخت لندن زیر چادر اتحادیه اروپا

مهلت جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا تا 2022 افزایش مییابد

- فرحناز دهقی خبرنگار

پس از ماهها تنش، اســتعفاها­ی متعدد و جنجالهای سیاســی، بهنظر میرســد بروکسل به این نتیجه رسیده که تکمیل رونــد خــروج بریتانیــا از اتحادیــه اروپا تا 29 مــارس 2020 محقــق نخواهد شــد و باید مهلت بیشتری به این تغییر بزرگ سیاســی و اقتصــادی داد. اگــر این اتفاق رخ دهد، انگلیس میتواند تا سال 2022 زیر چتر اتحادیه اروپا نفس بکشد.

بهگــزارش گاردیــن، میشــل بارنیه، مذاکرهکننـ­ـده اتحادیــه اروپــا در امــور برگزیت درخواســت کرده تا به بریتانیا مهلت بیشتری برای خروج از اتحادیه اروپــا داده شــود و برهمیــن اســاس احتمال دارد، انگلســتان تا سال 2022 هــم در ایــن اتحادیه باقــی بماند. طی این مــدت، بریتانیا باید تحــرکات آزاد مــردم را بپذیــرد و ســاالنه 10 میلیــون پوند بــه بودجه مشــترک اتحادیه اروپا کمــک کند. بیشــتر ســفرای کشــورهای اروپایــی در مالقــات روز یکشــنبه خود بــا بارنیه موافقــت کردند تا آغاز ســال 2022 بــه بریتانیــا فرصــت بدهنــد که رونــد خــروج خــود از اتحادیــه اروپــا را تکمیــل کند اما هنــوز تصمیم قاطعی در این باره گرفته نشده است. بارنیه در این باره به روزنامه سان انگلیس گفت: «مــا نمیخواهیــ­م رونــد خروج تــا ابد ادامه داشــته باشــد. اگر ما نمیتوانیم بر تعهد خود مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا تا زمانی مشــخص پایبند باشیم، بهتر اســت بپذیریــم که نیــاز به کمک داریــم». پیــش از این دو طــرف توافق کــرده بودند کــه طــی دورهای 21 ماهه، انگلســتان بــه طــور کامــل از اتحادیــه اروپا خارج شــود و تا پایان ســال ،2020 این روند کامل شــده باشــد. قرار اســت در روزهــای آتــی نماینــدگا­ن بریتانیا و اتحادیــه اروپــا با یکدیگر دیــدار کنند تا بر ســر تاریــخ نهایی خــروج بــه توافق برســند. همچنیــن در ایــن نشســت، طرفیــن بایــد بر ســر جزئیات سیاســی تجارت گفتوگو کننــد. با وجود این، تا لحظــه نگارش این گــزارش این خبر از ســوی مقامهای انگلیس تأیید نشــده اســت. تــرزا مــی نخســتوزیر بریتانیــا که باید مهمترین مســئولیت سیاســی خود را در ایجاد توازن میان حامیان دو آتشه برگزیت و طرفداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا تحقق ببخشــد، اعالم کرده هرگونه افزایــش مهلت خروج از اتحادیه اروپــا در قالب «ماه» محتمل است نه سال. ■ می در لبه پرتگاه

براســاس نظرســنجیه­ای اخیر، با گذشــت دو ســال از همهپرســی خروج بریتانیــا از اتحادیــه اروپــا بیشــتر مردم بریتانیــا خواســتار مانــدن در اتحادیــه اروپا هســتند؛ همهپرســیا­ی کــه اقلیم پادشــاهی انگلیــس را بــه دو دســته تقســیم کــرد و میدانــی به راســتهای افراطی برای عرض اندام داد. برگزیت در عرصه سیاســت نیز لرزه بر ســاختار آن انداخــت و باعــث جابهجاییهـ­ـای بسیاری شد. در روزهای اخیر که شائبه کناررفتن ترزا می از همیشــه رســاتر به گوش میرسد، او در تالش است نشان بدهد بر کرســی خود باقی خواهد ماند و طرحش را با موفقیت به ثمر خواهد نشــاند. او روز یکشــنبه بــه همکارانش در حــزب محافظــهکا­ر هشــدار داد کــه برکنــاری او، خطــر بــه تأخیــر انداختن مذاکــرات برگزیــت را بهدنبــال خواهد داشــت و ایــن روند را آســانتر نخواهد کــرد. مــی در ادامــه افــزود کــه هنــوز مخالفانش برای برکناری او از حمایت کافی برخوردار نیستند.

او هفتــه پیــش، پــس از ارائــه پیشنویس طــرح برگزیت، با احتمال رأی عــدم اعتمــاد از ســوی برخــی همحزبیهایـ­ـش روبهرو شــد و همین اوضــاع چنــد روز اخیــر را برایــش بحرانــی کرده اســت. طــرح برگزیت او آنقــدر جنجالآفریـ­ـن شــده کــه هفتــه پیــش دومینیــک راب، وزیــر برگزیــت و ســه مقــام دیگــر کابینــه ترزا مــی در اعتــراض بــه ایــن طــرح از مقــام خود اســتعفا کردنــد. جرمــی کوربیــن رهبر حزب کارگر، بزرگترین حزب مخالف دولــت، گفته کــه حــزب او میتواند در زمان مناســب بــه توافق بهتــری برای برگزیت دست یابد.

بهگــزارش گاردیــن، گــرک کالرک، وزیــر تجــارت انگلیــس نیــز میگویــد، دولت با گزینه افزایش مهلت برگزیت موافق اســت. زیرا در این صورت برای برکنــاری تــرزا مــی فرصــت کافــی در اختیــار دارد. هفتــه جــاری بــرای تــرزا مــی بســیار حســاس و سرنوشتســا­ز اســت، زیرا اعضای حزب محافظهکار موافق برگزیت، در تالش هســتند تا او را از کار بیــکار کننــد و برای رســیدن به این هدف نشســتهای پشــت پردهای برگــزار میکننــد. کالرک در گفتوگــو بــا رادیــو بیبیســی گفــت: «مــا هــم خواهان طوالنیتر شدن دوره برگزیت هستیم. حتی اگر مذاکرات هم بخوبی پیــش بــرود و روند هم مســیر خــود را طی کنــد، اما نتواند تــا آن زمان نهایی شود، باید گزینهای باشــد که در اختیار ما قرار بگیــرد.» هفته پرکار ترزا می در شــرایطی در جریان اســت که بروکسل مدام بــر این تأکید میکنــد که بریتانیا پــس از خــروج از اتحادیــه اروپــا دیگــر امتیازهــا­ی ســابق را نخواهد داشــت و نمیتواند مانند گذشــته با بــازار واحد و مشــترک اروپــا در ارتبــاط باشــد. بــا وجود این تــرزا می تمام تالش خود را میکنــد که طرح برگزیتش به تصویب پارلمان برســد. مخصوصاً پس از آنکه آلمــان و ســایر اعضــای اتحادیــه اروپا اعــالم کردند دیگر بر ســر پیشنویس توافــق برگزیت مذاکــره نخواهند کرد. میشــل روث، وزیر امــور اروپایی آلمان در ایــن بــاره صراحتــاً گفــت: «هیــچ توافق بهتــری از توافق فعلــی که روی میز اســت، قابل دسترســی نیست.» با این حال، اگرچه کابینه انگلیس از این توافق اعالم حمایت کرده اما برخی از اعضای دولت او تهدید کردهاند که اگر اصالحاتی در این طرح صورت نگیرد، اســتعفا خواهنــد کــرد. مخالفتهــا از ســوی برخــی مقامهــای دولتــی و نماینــدگا­ن مخالــف خطــر رد شــدن ایــن توافق در پارلمــان را افزایش داده اســت. توافــق برگزیت بــرای تصویب نهایی نیــاز بــه 320 رأی مثبت از 650 نماینده پارلمان خواهد داشت و هنوز مشــخص نیســت که آیــا این طــرح به تصویب میرسد یا نه تا آینده سیاسی می، پشت مه غلیظ ابهام پنهان شود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran