Iran Newspaper

شورش مکزیکیها علیه پناهجویان هندوراسی

- ندا آکیش خبرنگار

صدهــا مکزیکــی اهــل شــهر مــرزی «تیخوانــا» روز یکشــنبه علیــه هــزاران مهاجــری کــه بــا ســودای یــک زندگــی جدیــد در ایاالت متحده رنج مهاجرت را بــه جان خریده و به مرزهای مکزیک رســیدهاند، تجمــع اعتراضــی برگــزار کردند. این تجمــع اعتراضی پس از آن برگزار شــد کــه در روزهای اخیــر تعداد مهاجران در مرزهای مکزیک به حدود 3 هزار نفر رسید و دولت فدرال تخمین زد شــمار مهاجرانــی کــه در مرزهــای مکزیک تجمــع میکنند بــزودی به 10 هزارنفرخوا­هدرسید.

بهگزارش ســایت روزنامه انگلیسی گاردین، مقامات مــرزی ایاالت متحده امریــکا روزانــه تنهــا 100 درخواســت پناهندگی را در مرز تیخوانا به سان دیگو مورد بررســی قــرار میدهند. پناهجوها خودشان نام هایشان را در یک دفترچه پاره ثبت کردهاند و در این دفترچه پاره بیش از 3 هزار نام وجود دارد.

روز یکشــنبه ســاکنان شــهر مــرزی تیخوانــا کــه از ایــن حجــم پناهجــو در شهرشانناخر­سندبودند،باتکاندادن پرچــم مکزیک، ســر دادن ســرود ملی کشورشــان و فریــاد «بیــرون! بیــرون!» در منطقــهای واقــع در یــک مایلی مرز امریکا علیه کاروان مهاجران تظاهرات کردنــد. آنهــا مهاجــران را بــه شــلخته بــودن، ناســپاس بودن و خطــری برای شهرمتهمکرد­ند.آنهاهمچنین­درباره اینکه کاروان چگونه بــه زور خود را وارد مکزیــک کرده شــکایت داشــتند و این اقــدام مهاجــران را «تجــاوز» نامیدند. نگرانی اهالی شــهر مرزی مکزیک این بــود کــه مالیاتهایـ­ـی کــه میپردازنــ­د صــرف مراقبــت از مهاجــران اهــل کشــورهای امریــکای التیــن شــود. آنها فریــاد میزدنــد: «ما آنهــا را در تیخوانا نمیخواهیم.»

با این حال برخی از ســاکنان تیخوانا نیــز بــا مهاجــران همــدردی میکنند. در روزهای گذشــته نیــز گزارشهایی از همــدردی مرزنشــینا­ن مکزیــک بویــژه ســاکنان اطــراف پــل و رودخانــه متصلکننــد­ه گواتمــاال بــه مکزیــک با کاروان مهاجران منتشــر شــد به طوری کــه در برخــی گزارشهــا آمــده بــود، محلیهــا بــه مهاجــران آب و غــذای مجانی میدهند. انتظــار میرود مدت اقامت مهاجــران در شــهر 1.6 میلیون نفــری تیخوانــا طوالنــی باشــد. همین موضوع نگرانیها درباره این مسأله که آیا مقامات توانایــی مدیریت همزمان شهروندان و مهاجران را دارند، افزایش داده است.

اکثــر مهاجرانی کــه در روزهای اخیر واردشهرتیخ­وانامکزیکش­دهاند،بیش از یک ماه پیش خانههای خود در کشور 9 میلیون نفری هندوراس را ترک کرده و مهاجــرت با پای پیــاده را آغاز کردند. اکثــر آنهــا در مصاحبــه بــا گزارشــگرا­ن آسوشیتدپرس گفتهاند، کشورشان را به خاطر تهدیدهــای جانی ترک کردهاند. اما این ســفر دشوار بود و بسیاری از آنها ترجیح دادند از نیمه راه برگردند. آلدن ریورا، ســفیر هنــدوراس در مکزیک روز شــنبه به آسوشــیتدپ­رس گفــت، بیش از 1800 هندوراســی از ابتــدای حرکــت کاروان مهاجران در روز 13 اکتبر تاکنون مهاجرت خود را نیمه کاره گذاشته و به هندوراس برگشتهاند. او ابراز امیدواری کــرد، تعــداد بیشــتری از مهاجــران هندوراسی از مهاجرت منصرف شوند وبهخانههای­شانبرگردند.

نرخ قتــل در هنــدوراس در هــر 100 هــزار نفر 43 نفر اســت. رقمی مشــابه شــهرهای نیواورلئــ­ان و دیترویــت در ایــاالت متحــده. عــالوه بــر معضــل خشــونت، مهاجــران عضــو کاروان بــه وضعیــت اقتصــادی خیلــی ضعیــف کشورشــان که یکی دیگــر از انگیزههای مهاجــرت آنهاســت، اشــاره میکننــد. در هنــدوراس درآمد ســرانه هــر فرد به زحمــت به ماهانــه 120 دالر میرســد و بانــک جهانی اعالم کرده اســت در این کشور از هر سه نفر، دو نفر در فقر زندگی میکنند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran