Iran Newspaper

سکوت سلمان

پادشاه سعودی برای اولین بار پس از قتل خاشقجی سخنرانی کرد اما سخنی از او نگفت

-

گــروه جهــان – ملک ســلمان، پادشــاه عربســتان ســعودی برای نخســتین بار پــس از رســوایی تــرور سیاســی جمــال خاشــقجی، خبرنــگار منتقــد ســعودی دیــروز دوشــنبه در مراســم افتتاحیــه ســومین ســال از هفتمین دوره شــورای شــریعت این کشور ســخنرانی کرد. این ســخنرانی که هر ســاله انجام میشــود، امســال پــس از تــور داخلــی پادشــاه و ولیعهــد بــه سراســر عربســتان و در پی افزایش تقاضاها در کنگره امریکا مبنی براینکهپاد­شاهبایدرسم­اًقتلخاشقجی را محکوم کند، انجام شد. اما او در تمام ایــن ســخنرانی کوچکترین اشــارهای به جمال خاشــقجی نکرد و تنهــا از ایران، یمن و سوریه سخن گفت.

بهگــزارش ســایت شــبکه خبــری الجزیره، ملک ســلمان که در حدود 50 روز گذشته حاضر نشده قتل خاشقجی را محکــوم کنــد و تنهــا بــه مالقــات بــا خانواده روزنامه نگار منتقد ســعودی و تســلیت گفتن به آنها بســنده کرده، در ابتدای سخنرانی ساالنه خود در شورای شریعتعربست­ان باتکراراته­اماتخود علیه ایران، خواســتار توقف برنامههای موشکی و هستهای کشورمان شد و ایران را به دخالت در امور دیگر کشورها متهم کرد. پادشــاه ســعودی در این سخنرانی همچنیــن به مســائل مربوط بــه یمن، عــراق، ســوریه و فلســطین پرداخــت و دربــاره جنگ یمن ادعا کرد: ایســتادگی ما در کنار یمن، یک گزینه نیســت بلکه وظیفهاستوم­اخواستاررا­هکارسیاسی در یمــن بــر اســاس قطعنامــه شــورای امنیت و طرح ابتکاری کشــورهای حوزه خلیج[فارس]هستیم.

شــاه ســعودی درباره ســوریه نیز ادعا کرد: ما خواســتار یک راهکار سیاسی برای برون رفت سوریه از بحران کنونی هستیم. این فرار پادشــاه عربستان از واقعیت قتل خاشقجی و رسوایی ولیعهد در این پرونده و طفــره رفتــن از صحبــت کــردن دربــاره خاشــقجی، در حالی اســت که در روزهای اخیراعضایک­نگرهامریکا­درخواستهای خود از پادشــاه بــرای محکوم کــردن قتل خاشــقجی را از ســر گرفتهاند. کنگره بویژه پــس از آنکــه ســازمان اطالعــات مرکزی امریــکا (ســیا) اعــالم کــرد، بــه ایــن یقین رسیده است که محمد بن سلمان، فرزند محبوبپادشا­هوولیعهدبل­ندپروازشخص­اً دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، فشارها بر عربســتان را افزایش داد. عالوه بر کنگــره امریــکا، وزیر خارجــه آلمان نیز دیروز دوشنبه در حاشیه اجالس اتحادیه اروپــا در بروکســل اعــالم کــرد، برلیــن 18 ســعودی را کــه در قتل جمال خاشــقجی دست داشتهاند، ممنوع الورود کرد. وزارت خارجهآلمان­هفتهگذشتهن­یزازعربستا­ن خواســته بود، تحقیقات بیطرف و جامع دربارهقتلج­مالخاشقجیا­نجامدهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran