Iran Newspaper

شکایت‌ایران‌از‌امریکا‌و‌عربستان‌به‌سازمان‌ملل

-

نمایندگــی ایــران در ســازمان ملل با ارســال دو نامــه بــه شــورای امنیــت، نســبت بــه اقدامــات تقابلجویان­ــه ریــاض و واشــنگتن علیــه کشــورمان واکنش نشــان داد و خواســتار واکنش جامعه جهانی شد. در یکی از نامهها کــه بــه امضــای اســحاق آلحبیــب، ســفیر و معــاون نمایندگــی ایــران در ســازمان ملل متحد به رئیس شورای امنیــت ســازمان ملــل و دبیــرکل این ســازمان ارســال شــد، اعــالم شــده اســت: «مســتندات کافــی موجــود ثابــت میکنــد کــه عربســتان در حال برنامهریــ­زی جهــت انجــام اقدامات مخــرب امنیتی و اقتصــادی در ایران است.

در ایــن رابطــه بــه اظهــارات مقامــات عربســتان بــرای کشــاندن درگیــری بــه داخــل ایــران نیز اشــاره و از حمایــت عربســتان از برخــی گروههــای تروریســتی بــرای ارتــکاب اینگونــه اقدامــات در داخــل ایــران، بهعنوان نمونه بــارز رفتار مخرب آن کشــور یاد شــده اســت.» در این نامه، بــه اطالعاتی نیز که اخیــراً به صورت آشــکار در مورد برنامههای عربستان برای ایجاد تخریــب در اقتصاد ایران و نیــز تــرور مقامــات ایرانــی بــا اجیــر کردن تروریســته­ا منتشر شد، اشاره و اعــالم شــده اســت: اینها بخشــی از اقدامات بزرگتر عربســتان سعودی بــرای ایجــاد بیثباتــی در کشــورهای منطقه است که جهان باید در مقابل آن ایستادگی کند.

نمایندگــی دائم ایران در ســازمان ملــل، در ایــن نامــه همچنین ضمن اشــاره به جنایات عربســتان سعودی در تجاوز به یمن، کشتار مردم بیگناه این کشــور و ارتکاب جنایات بیشمار دیگر علیه آن مردم ستمدیده، اعالم کرده است: «جامعه جهانی باید این کشور را به توقف جنایات جنگی خود وادار ســاخته و آن را بهخاطــر ایــن جنایات مسئول بشناسد.»

نامــه ایــران و درخواســت برخورد جامعه جهانی با عربســتان در حالی منتشــر میشود که از چند هفته پیش برخــی نشــریات معتبــر ســرنخهایی روشــن از توطئههای عربســتان علیه ایران داشــتهاند؛ در همین راســتا بود که روزنامه امریکایــی نیویورک تایمز در گزارشــی فــاش کرد کــه مقامهای اطالعاتی نزدیک محمد بن ســلمان ولیعهــد عربســتان در تــدارک نقشــه چنــد میلیارد دالری بــرای خرابکاری در ایــران و تــرور مقامهــای ایرانــی بودهانــد. بــه نوشــته نیویــورک تایمز بــه نقل از ســه مقــام آگاه، ایــن پروژه از زمانــی آغــاز شــده اســت کــه بــن ســلمان بهعنوان جانشــین ولیعهد و وزیر دفاع عربســتان مشغول تحکیم قدرت خود و توسعه عملیات نظامی و اطالعاتــی ســعودیها در خــارج از کشورشان بود.

گزارش نیویورک تایمز حکایت از آن داشت که مقامهای اطالعاتی بن ســلمان از جمله «احمد العســیری» معاون وقت اداره اطالعات عربستان کــه حــاال مقامهــای عربســتانی از او بهعنــوان عامــل عملیــات «خودســرانه» قتــل خاشــقجی، ســتوننویس روزنامــه «واشــنگتن پســت» و منتقــد سیاســتهای دربار عربســتان یاد میکنند در مارس سال 2017 (فروردیــن )96 در نشســتی حضــور داشــته کــه طــی آن برخــی تاجران ســعودی نقشــهای 2 میلیارد دالری بــرای تخریــب اقتصــاد ایــران تهیــه کردهانــد. العســیری در جلســه بــا ایــن تجار ســعی داشــته اســت که ســرمایه آنهــا را بــرای اجــرا کــردن نقشــههای تــرور مقامــات ایرانــی از جملــه ترور ســردار قاســم ســلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران جذب کند.

اذعــان دیرهنــگام رســانههای امریکایی به دست داشتن عالیترین مقامــات ســعودی در شــنیعترین نقشههای اجرا شده و نشده ترور که در واقع سندی اســت بر وجود تروریسم دولتی در عربســتان ســعودی اگر چه تنهــا پــس از قتل خاشــقجی فرصت آشــکار شــدن پیــدا کــرده اســت امــا فراموش کردنی نیست که زمامداری مبتنــی بــر اقداماتــی همچون تــرور و گروگانگیــ­ری و حمایــت از گروههــای تروریســتی دیرزمانــی اســت کــه از آســتین ســعودیها درآمده و گریبان منطقــه را گرفتــه اســت. از حمایــت مالــی و تســلیحاتی از گروههــای تروریســتی همچون القاعده، داعش و احرارالشــ­ام ...و تا به گروگان گرفتن ســعد حریری نخســتوزیر لبنان. در جدیدتریــن اثــرات آشــکار ایــن رویه مردم ایران شــاهد حادثه تروریســتی اهــواز بودنــد کــه بــه دســت گروهک تروریستی االحوازیه انجام شد.

■ اعتراض علیه تهدید به قحطی

نمایندگــی ایران در ســازمان ملل متحــد همچنیــن در نامــهای دیگــر بــه دبیــرکل ســازمان ملــل و رئیــس شــورای امنیت، خواســتار محکومیت اظهارات غیرمسئوالن­ه و تحریکآمیز «مایــک پمپئــو» وزیر خارجــه امریکا علیــه ملــت ایــران شــد. مقامهــای دیپلماتیــ­ک ایــران در ایــن نامــه بــه اظهــارات اخیــر «پمپئــو» کــه ملــت ایــران را بــه قحطی تهدید کــرده بود، اشاره و تصریح کرد اینگونه اظهارات بخشــی از سیاســتهای امریــکا برای اعمال فشــار و تهدیــدی عملی برای به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه مردم ایران است.

نمایندگــی ایــران در ســازمان ملــل در ایــن نامــه همچنیــن بــه اعمــال مجــدد تحریمهــای امریــکا کــه مانــع دسترســی مــردم ایــران به نیازمندیهـ­ـای اساســی از قبیل دارو، لوازم پزشــکی و درمانی شــده اســت اشاره و تأکید کرد اقدامات کاخ سفید نمونــه بــارز جنایــات علیــه بشــریت است.

در نامــه نمایندگــی ایــران در ســازمان ملــل آمــده اســت: «اقــدام امریــکا در اعمال مجــدد تحریمهای یکجانبــه علیــه ملــت ایــران، نقــض تعهــدات واشــنگتن تحــت برجــام، قطعنامــه 2231 شــورای امنیــت و حکم دیــوان بینالمللی دادگســتری اســت.» نمایندگی ایران در ســازمان ملل در این نامه از جامعه بینالملل خواســت در مقابــل ایــن گونــه سیاستها که بنیادهای سازمان ملل و چندجانبــه گرایــی را تهدید میکند «ایســتادگی» و امریــکا را وادار بــه پایبندی بــه اصول و اهداف ســازمان ملل کند.

چنــدی پیــش «مایک پمپئــو» در تکــرار اتهامــات ضــد ایرانــی مدعــی شــد کــه بهتریــن کار بــرای ایــران، راه آمــدن بــا امریــکا و گــوش کــردن بــه حرفهــای واشــنگتن اســت؛ در غیــر این صورت مردم ایران بهای این کار را خواهند پرداخــت. پمپئو همچنین در ادامــه ســخنان تهدیــد آمیــزش افزود: «مقامات ارشد ایران مجبورند تصمیــم بگیرنــد کــه آیــا میخواهند مردمشــان غذایــی بــرای خــوردن داشــته باشــند یا خیر!» این اظهارات پمپئــو در حالــی اســت کــه مقامــات امریکایی از جمله خود او پیشتر پس از اعمال دور جدید تحریمهای ایران کــه از پنجــم نوامبــر آغــاز شــد؛ بارها ادعا کردهاند که امریکا درتحریمهای امریــکا علیــه ایــران، مــواد غذایــی و پزشــکی و دارویی را استثنا کرده است و مــردم ایران را هدف قرار نمیدهد؛ ادعایی که بی تردید با ایجاد موانعی که در نتیجه بازگشــت ایــن تحریمها در مســیر تعامــالت اقتصــادی ایران بــا ســایر کشــورهای جهــان بــه وجود آمــده اســت، بر کــذب بــودن آن مهر تأییــد میزند. در همین حال «مایک پنــس»، معــاون رئیــس جمهــوری امریــکا نیــز بــا «فاجعهبــار» خواندن توافق هســتهای اشــاره کرد که ترامپ بــا خارج کــردن امریــکا از ایــن توافق و اعمــال دوبــاره تحریمهایــ­ی کــه توســط دولت قبلی لغو شــده بودند، وارد عمــل شــد. او در ادامــه اتهامات امریــکا علیه ایران با اشــاره به این که تحریمهــای امریکا علیه ایــران از هر زمــان دیگری قویتــر هســتند افزود: «ایــاالت متحــده امریــکا هیــچگاه به ایــران اجازه نخواهد داد که به ســالح اتمی دست یابد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran