Iran Newspaper

آرزویم قهرمانی تیم ملی است

گفتوگوی «ایران» با علیرضا فغانی، داور برتر آسیا در سال 2018 جایزه ما یک لوح بوده ولی باید از خانوادهام تشکر کنم که همیشه زحمات ما را تحمل کردهاند/بیرانوند عملکرد فوقالعادها­ی داشته ولیAFC هم فاکتورهای خودش را دارد

- حامد جیرودی خبرنگار

مراســم انتخاب بهترینهــا­ی فوتبال آســیا در ســال ۸۱۰2 میالدی در حالی چهارشــنبه شب گذشــته در مســقط عمان برگزار شــد که در آن تیــم داوری علیرضــا فغانــی، رضــا ســخندان و محمدرضــا منصــوری کــه در جــام جهانــی ۸۱۰2 روســیه خوش درخشیده بودند بهعنوان بهترین تیم داوری آســیا انتخاب شــدند. البته ایــن برای دومین بار بود که این اتفاق میافتاد و فغانــی و کمکهایــش در ســال 6۱۰2 و پــس از قضــاوت در فینــال المپیــک 6۱۰2 ریــو نیــز، این عنوان ارزشــمند را از آن خــود کرده بودند. گفتنی اســت در ســال ۴99۱محمد فنایی که در فینــال جــام جهانــی پرچــم زده بــود، از طرف کنفدراســی­ون فوتبــال آســیا )AFC( بهعنــوان کمک داور ســال انتخاب شــد و بعــد از آن هم در ســال 3۰۰2، مســعود مرادی داور برتر آسیا شــده بــود. این موضوع باعث شــد تا به ســراغ فغانــی برویم و او در گفتوگویی که با خبرنگار «ایران» داشــت، در خصوص انتخاب خودش و کمکهایــش بهعنــوان برتریــن تیــم داوری آسیا صحبت کرد. ■ درمورد انتخابی که کنفدراسیون فوتبال آسیا انجــام داد و شــما و تیــم داوریتــان را بهعنوان بهترین داوران سال 2018 آسیا انتخاب کرد، چه نظری دارید؟

در مــورد ایــن انتخاب باید بگویــم که AFC چنــد ســالی اســت کــه عنــوان برتریــن داور را برداشــته و حتــی داوران در مراســم بهترینها حضــور پیــدا نمیکننــد ولــی داورانــی کــه در زمینههــای مختلــف ماننــد فوتبال، فوتســال، فوتبــال ســاحلی و بانــوان، اتفاقهــای خوبــی برایشــان در مســابقات بینالمللی یا جهانی رقــم میخورد، جایزه ویــژه داوری را میگیرند کــه امســال بــا توجــه بــه حضــور مــا در دیــدار ردهبنــدی جــام جهانــی، ایــن جایــزه بــه تیــم داوری ایران رسید. ■ البته با توجه به درخشش شما و کمکهایتان در جــام جهانــی 2018 روســیه، انتخابتــا­ن بهعنــوان بهترین داور قابــل پیشبینی بود و به نظر میرســد که بهتر از شــما هم نداشــتهان­د که انتخاب کنند.

بــه هــر حــال، در ســال ۸۱۰2 مهمتریــن عملکــرد را تیــم داوری ایــران داشــت و خوشحالم که این اتفاق برای ما افتاد. ■ شــما در جام ملتهــای 2015 اســترالیا، بازی فینال را ســوت زدیــد. امیدوار هســتید که در این دوره هم فینال را قضاوت کنید؟

مــا همیشــه تالشمــان بــر ایــن اســت کــه بهترین عملکرد را داشــته باشــیم ولی با توجه بــه اینکه ما فینال دوره قبــل را قضاوت کردیم، بعیــد میدانم که دوباره فینــال را به ما بدهند. چون همیشــه ســعی بر این بوده که چهرههای جدید و جوانتر را به رخ بکشند و داوران خوبی هم حضور دارند ولی خود من امیدوارم که تیم ملی فوتبال کشورمان به فینال راه پیدا کند. ■ پس دوست دارید تیم ملی فینالیست شود تا اینکه خودتان بازی فینال را قضاوت کنید؟

آرزویم موفقیت و قهرمانی تیم ملی است. ترجیح میدهم تیم ملی فینالیست شود تا ما تیم داوری بازی فینال شــویم. البته همان طور که گفتــم فینال را احتماالً به ما نمیدهند ولی ســعی میکنیم که در کنــار جوانترها عملکرد خوبی داشــته باشیم تا ســال آینده که تیمهای داوری حاضر در جام جهانی را میبندند، جزو کاندیداهــ­ای قضــاوت در جــام جهانــی 2۰22 قطر باشیم. ■ کارلــوس کــی روش هم انتخــاب شــما و تیم داوریتان را تبریک گفت.

مــن از ایشــان و همچنین چهرههــای دیگر مانند قلعه نویی و دیگر دوســتان که ما را مورد لطــف و حمایــت خودشــان قرار دادند، تشــکر میکنم. ■ به غیر از شــما و علی اصغر حســنزاده کاپیتان تیم ملی فوتســال که انتخاب شدید، گفته میشد که علیرضا بیرانوند با توجه به درخشــش در جام جهانی و گرفتن پنالتی رونالدو، شــانس انتخاب شــدن بهعنوان بازیکن سال آســیا را دارد اما این اتفاقنیفتا­دوبیرانوند­حتیجزوگزین­ههاهمنبود!

ایــن موضــوع را بایــد از افــرادی کــه نظرات کارشناســا­نه دارنــد، ســؤال کنید ولی تــا آنجا که مــن میدانم معموالً خیلی ســخت دروازه بان را انتخــاب میکننــد و بایــد فاکتورهایـ­ـی که آنها مدنظرشان هســت را داشته باشــند ولی در کل بیرانوند عملکرد فوقالعادها­ی داشته است. نه تنها ایشان، بلکه همه بازیکنان تیم ملی در جام جهانی سنگ تمام گذاشتند ولی اگر یک بازیکن بخواهد انتخاب شــود، خیلی فاکتورهــا دارد که افراد کارشناس باید درباره آن نظر بدهند. ■ شــما برای دومین بــار بود که این عنــوان را به دست میآورید، درست است؟

بله، ما در سال 6۱۰2 هم این جایزه را گرفته بودیم، بعد از قضاوت در المپیک. ■ عملکرد کمکهایتان در این انتخاب چقدر تأثیر داشت؟

ما کالً تیم داوری هســتیم و سعی میکنیم در کنار هم بهترین عملکرد را داشته باشیم. ■ به غیر از شــما، باز هم داورانی از ایران هستند که شانس انتخاب بهعنوان بهترین داور آسیا را داشته باشند؟

بلــه، هســتند. مــا در تمــام زمینههــا اســتعداد و نیــروی جــوان داریم. فقط بایــد پیشکســوته­ا و قدیمیترهــ­ا راه را بــه آنهــا نشــان بدهنــد و کمکشــان کننــد تــا بتواننــد به موفقیت برسند. ■ جایزهتــان را به چه کســی تقدیم میکنید؟

جایــزه کــه یــک لــوح بــوده ولــی بایــد از خانــوادها­م تشــکر کنم کــه همیشــه زحمــات ما را تحمــل کردهاند و همه کســانی که ما را در داوری کمک میکنند. ■ دربیشمالکه­میاننساجی و سپیدرود سوت زدید، چطور بود؟

در مورد قضاوتمان که نمیتوانم صحبــت کنــم ولــی به نظــرم بازی جــذاب و جوانمردانـ­ـهای بــود و خیلیهــا از تماشــای آن لــذت بردند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran